Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Omröstning

Tror ni jag kan bli bra på odling

Nej
Ja klart

Författare Ämne:  Vad kan man odla om på en sandjord?  (läst 7207 gånger)

ElvisHusse

• Gäst
Vad kan man odla om på en sandjord?
« skrivet: 16 maj-11 kl 12:23 »
Hej jag är en amatörodlare med stort a. Jag har några frågor som jag hoppas någon kan besvara. Den första är vilken jord jag har?  Min jord är mest bestående av sand men det har växt tallskog där för typ 25 år sedan. Är det fortfarande Sandjord eller vad är det? Och vad kan man odla med bästa resultat i sådan jord jag har?

Tacksam för svar 

tinna.m

• Skåne
SV: Vad kan man odla om på en sandjord?
« Svar #1 skrivet: 16 maj-11 kl 13:41 »
Du kan odla det mesta om du gödslar/gödselvattnar. Morötter och annat som växer på djupet funkar bäst i sandjord, de blir krokiga om de ska jobba sig ner i lera  ;)
Har du gräsklipp eller annat att blanda i eller lägga runt plantorna är det bra.
Som nybörjare kan du prova att dra upp plantorna först och sätta ut dem sen, så "försvinner" de inte. Lätt att blanda ihop ogräs och odlat, ju. Så i avklippta mjölkkartonger eller nåt.
Lycka till!
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

ElvisHusse

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 17 maj-11 kl 14:10 »
Tack för ditt svar. ska genast prova detta.

Quercus

• Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
« Svar #3 skrivet: 17 maj-11 kl 15:47 »
Kanske borde fundera på att tillsätta kalk och andra mineraler...om det växt tallskog där en längre tid har du nog en s.k. podsoljord eller blekjord som karakteriseras av urlakning av mineraler (bl.a. järn därav den ljusa färgen) och lågt ph-värde som uppstått då barr osv brutits ned. Jag har sandjord själv, dock inte podsoljord.
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

ElvisHusse

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 01 jun-11 kl 21:56 »
ja det låter troligt. läste om det när jag gick på gymnasium men har lagt det åt sidan tyvärr. tack för upplysningen

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #5 skrivet: 01 jun-11 kl 22:07 »
Hej jag är en amatörodlare med stort a. Jag har några frågor som jag hoppas någon kan besvara. Den första är vilken jord jag har?  Min jord är mest bestående av sand men det har växt tallskog där för typ 25 år sedan. Är det fortfarande Sandjord eller vad är det? Och vad kan man odla med bästa resultat i sådan jord jag har?

Det är fortfarande sandjord i så fall.

Om det var så länge sen det var tallskog så kanske det inte spelar så stor roll längre, men det beror på hur marken har skötts sedan dess.

En sandjord brukar i första hand behöva organiskt material. Typ kompost, gödsel, gräsklipp.

När du fått ordning på jorden bör du kunna odla det mesta där. Tills dess undvik mer krävande grödor.

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #6 skrivet: 01 jun-11 kl 22:13 »
Precis som Anders skriver; Tillsätt organiskt material varje år så kommer du på sikt jobba upp en jättebra jord. :)

Självklart kan du bli en bra odlare. Det handlar ju bara om intresse och praktiskt utövande. Det man tränar på blir man bra på. Intresse verkar du ha :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

ElvisHusse

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 01 jun-11 kl 22:36 »
ok låter bra då ska jag göra det. tack för tipsen

gulhare

« Svar #8 skrivet: 07 jun-11 kl 14:12 »
Potatis, morötter och jag tror även sparris gillar sandigt.

Men en sak att tänka på, från en nybörjarodlare på sand (jag har ingen jord) till en annan VATTNA. Det blir torrt fort i sandjord (och min yta på ca 10 cm med så kallad jord blir det ännu fortare) och inga växter gillar torka mycket.
Och som de andra sagt tillför mullämnen (kompost osv). Mull mull och mera mull.

Snoken

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 07 jun-11 kl 14:16 »
En liten parentes bara. Tillför man bara organiskt material så får man inte bättre jord i sin rätta bemärkelse. Jord är ju egentligen små sten/sandpartiklar från berg, och där alla mineraler sitter. Nåt att komma ihåg inför gödsling om man bara tillför mull - det är inte många spårämnen i det.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #10 skrivet: 07 jun-11 kl 20:07 »
En liten parentes bara. Tillför man bara organiskt material så får man inte bättre jord i sin rätta bemärkelse. Jord är ju egentligen små sten/sandpartiklar från berg, och där alla mineraler sitter. Nåt att komma ihåg inför gödsling om man bara tillför mull - det är inte många spårämnen i det.

Det låter som du tänker på torv eller torvmull.

Dela detta:

* Inloggade just nu

537 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser