Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Har en ruvande höna, vad gör jag?  (läst 1844 gånger)

AnGu

• Skåne
    • Annas lantliga liv - blogg
Har en ruvande höna, vad gör jag?
« skrivet: 13 maj-11 kl 07:54 »
Hej,

Min första ruvande höna ligger nu på 4 ägg sen snart en vecka tillbaka. Hon ligger öppet tillsammans med dem andra 3 hönorna och tuppen i ett rede utav tre. Om ca två veckor  (28/5-29/5) så är det dags för hennes kycklingar att titta ut om allt går som det ska.

Men hur gör jag?
Jag har fixat en bur till dem så dem kan hållas ifrån dem andra hönsen , men när är det dags att flytta på henne/dem? Ska jag flytta ner henne innan kycklingarna kommer eller ska jag göra det när dem kommer? Ska jag täcka för redet dem sista dagarna? eller hur ska jag göra.

Tacksam för svar då det är min första kull !

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Har en ruvande höna, vad gör jag?
« Svar #1 skrivet: 13 maj-11 kl 08:02 »
Ligger hon i ett rede på golvet eller längre upp? Om det är på golvet är det ingen fara, det du kan göra om de andra hönsen lägger ägg hos henne är att stänga in henne och sätta in mat och vatten. Om hon däremot ligger högre upp kan det vara smart att flytta ner henne på golvet, men gör det när du har tid att kolla till henne ett tag. En del får panik och försöker komma till ursprungsläget. Lättast att göra det är på kvällen när de har lagt sig.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

AnGu

• Skåne
    • Annas lantliga liv - blogg
« Svar #2 skrivet: 13 maj-11 kl 17:05 »
Ligger hon i ett rede på golvet eller längre upp? Om det är på golvet är det ingen fara, det du kan göra om de andra hönsen lägger ägg hos henne är att stänga in henne och sätta in mat och vatten. Om hon däremot ligger högre upp kan det vara smart att flytta ner henne på golvet, men gör det när du har tid att kolla till henne ett tag. En del får panik och försöker komma till ursprungsläget. Lättast att göra det är på kvällen när de har lagt sig.

Hon ligger i ett rede högre upp från golvet just nu. Andra höns lägger ägg hos henne men jag har inga problem med att ta bort dem nya äggen dagligen. Lyfter så nätt upp min höna i luften, tittar och tar bort dem nya.

Men var ska hon bajsa och sådant då om jag stänger in henne? i redet?
Jag har gjort en bur under redena som jag hade tänkt att stänga in henne och kycklingarna i när dem kläckts men ska jag göra det innan eller efteråt. Eller kan man ta bort kycklingarna från sin mamma direkt efter kläckning och ha dem under värmelampa? Hur reagerar hönan om man tar kycklingarna ifrån henne direkt efter kläckning?

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #3 skrivet: 13 maj-11 kl 19:01 »
Hon ligger i ett rede högre upp från golvet just nu. Andra höns lägger ägg hos henne men jag har inga problem med att ta bort dem nya äggen dagligen. Lyfter så nätt upp min höna i luften, tittar och tar bort dem nya.

Men var ska hon bajsa och sådant då om jag stänger in henne? i redet?
Jag har gjort en bur under redena som jag hade tänkt att stänga in henne och kycklingarna i när dem kläckts men ska jag göra det innan eller efteråt. Eller kan man ta bort kycklingarna från sin mamma direkt efter kläckning och ha dem under värmelampa? Hur reagerar hönan om man tar kycklingarna ifrån henne direkt efter kläckning?

Det jag har gjort är en liten inhägnad där hennes rede, mat och vatten får plats. Du ska alltså inte stänga in henne i redet bara utan lite golvutrymme också. Försök att flytta på henne redan nu, rätt var det är så är kycklingarna kläckta och då är risken väldigt stor att de trillar ur redet och fryser ihjäl nere på golvet. Alternativt att hönan följer efter den första kycklingen ner på golvet och lämnar resten av äggen.

Man kan väl ta bort kycklingarna från mamman och ha dem under värmelampa - men det förstår jag inte alls varför man skulle vilja? Det allra bästa är ju att de får lära sig av henne hur världen funkar och jag tror att hon skulle bli olycklig utan sina barn...
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

536 gäster, 2 användare (1 dolda)
Lynga

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser