Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sättpotatis..  (läst 26059 gånger)

Gångtrött

• Gäst
Sättpotatis..
« skrivet: 10 maj-11 kl 21:45 »
Hur kommer det sig att sättpotatisar är så förbaskat dyra att köpa? De jag köpte nu kostade ju nästan 200 kronor påsen. Vad skiljer dessa potatisar från de man köper för att äta?

KAN man sätta ut "vanliga" potatisar istället om man förgror dem?

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Sättpotatis..
« Svar #1 skrivet: 10 maj-11 kl 21:52 »
Hur kommer det sig att sättpotatisar är så förbaskat dyra att köpa? De jag köpte nu kostade ju nästan 200 kronor påsen. Vad skiljer dessa potatisar från de man köper för att äta?

KAN man sätta ut "vanliga" potatisar istället om man förgror dem?

Det kan man. Men man avråds från att göra det eftersom man kan få med sjukdomar och sånt. Sägs det. Man bör nog undvika det om man har potatisodlande grannar i närheten så man inte riskerar att sprida nåt.

Jag har satt ut vanlig köpepotatis ibland när den legat och fått fina groddar. Men då är det en bra bit bort till andras potatisland.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 10 maj-11 kl 21:53 »
Ja då, visst kan du grodda och sätta "vanlig" potatis. Jag har aldrig köpt någon sättpotatis, det är rätt hutlöst att den kostar 25 kr/kg (och så har de mage att kalla det för "erbjudande"). Mest groddar jag fina exemplar av vår egen fjolårspotatis, eller om vi vill ha någon ny sort köper vi vanlig matpotatis i någon affär (gärna ekologisk, då lär den inte vara så känslig och kräva bekämpningsmedel mot sjukdomar).
Rädslan för att den vanliga matpotatisen ska bära på sjukdomar och problem är betydligt överdriven, tycker jag.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Gångtrött

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 11 maj-11 kl 15:10 »
Tack för svaren! Då blir det "vanlig" potatis nästa år, eller om jag lyckas hålla lite av årets skörd "i liv" enda tills nästa år.

Vad är det som gör att den vanliga potatisen skulle kunna sprida sjukdomar med inte sättpotatisen?
Funderar lite på vad som görs med sättpotatisen för att undvika detta och om det i så fall är skälet till det så enormt mkt högre priset..

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #4 skrivet: 11 maj-11 kl 15:27 »
Potatis kan få virus och nematoder. Sättpotatisen är garanterat fri från sådant. De har utgått från "ren" potatis och odlat upp i "ren mark" så att de sedan har till att sälja som sättpotatis.

Jag råder dig att prova flera olika sorter, men odla inte dem tillsammans, de kan smitta varandra. De som blir bäst sparar du utsäde av. Ta några knölar från stånd som är extra fina (märk ut de som mögglar sist) och med mycket potatis. Då minskar du risken för att föra över sjukdomar till nästa års odling.

http://www.tradgardsmastaren.com/?s=26&m=20&title=Potatis

Wernher Hingsk

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 11 maj-11 kl 15:45 »
Hej!
Det dar med att forgro hade jag nastan glomt! Under barndomen vaxte det potatis overallt dar det fanns mojlighet att odla kring mitt barndomshem ; fadern pysslade med detta. Forhallandena andrades ; det har blivit kopepotatis, men i experimensyfte har jag tagit med potatis fran Canada varje ar da jag besokt min dotter! Ingen tanke pa att forgro! Fick inte tag pa annat an farskpotatis i affarerna, och de vaxte, men de tog mycket langre tid!
Forra aret var ett misslyckande! Kopte en pase med rod minipotatis att jordas i gamla Sverige, och det blev  som det kommer att bli nar man sjalv ar pa "potatisplats" en gang! INGET kom upp, utom ogras! Nagon papekade att potatis kan behandlas for att de inte skall gro, eller i varje fall gror de langsammare. Ar detta riktigt? Jag kan ha stallt denna fraga tidigare!
"Hi" fran Canada!   W H

Tännlappen

• -
« Svar #6 skrivet: 11 maj-11 kl 20:30 »
Det där med sättpotatis är väl en business som allt annat,inte dumt få 25-30kr kilot. Gäller ju då att sprida ut osäkerhet typ "inte använda potatis från affären". Fastän man köper speciell sättpotatis kan man få allsköns pester på plantorna fastän det ska vara sjukdomsfria knölar.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #7 skrivet: 12 maj-11 kl 08:40 »
Hej!
Det dar med att forgro hade jag nastan glomt! Under barndomen vaxte det potatis overallt dar det fanns mojlighet att odla kring mitt barndomshem ; fadern pysslade med detta. Forhallandena andrades ; det har blivit kopepotatis, men i experimensyfte har jag tagit med potatis fran Canada varje ar da jag besokt min dotter! Ingen tanke pa att forgro! Fick inte tag pa annat an farskpotatis i affarerna, och de vaxte, men de tog mycket langre tid!
Forra aret var ett misslyckande! Kopte en pase med rod minipotatis att jordas i gamla Sverige, och det blev  som det kommer att bli nar man sjalv ar pa "potatisplats" en gang! INGET kom upp, utom ogras! Nagon papekade att potatis kan behandlas for att de inte skall gro, eller i varje fall gror de langsammare. Ar detta riktigt? Jag kan ha stallt denna fraga tidigare!
"Hi" fran Canada!   W H

Att flytta potatis så kan vara vanskligt. Du kan råka få med dig sjukdomar, skadedjur och insekter. Nu vet jag iofs inte om du fick med jord, men det bör nog ändå undvikas. Sedan är det nog bäst att fråga Kannadicker om hur man odlar deras pärer och hur de är behandlade. Men du bör oavsett grodda först. Då ser du om det är växtkraft i dem.

Det där med sättpotatis är väl en business som allt annat,inte dumt få 25-30kr kilot. Gäller ju då att sprida ut osäkerhet typ "inte använda potatis från affären". Fastän man köper speciell sättpotatis kan man få allsköns pester på plantorna fastän det ska vara sjukdomsfria knölar.

Jo, men det kan vara ett bra sätt att börja egna odlingar. Sedan tar man ju eget utsäde från de egna potatisarna. Kan man slippa få in pest redan från början så är det ju bra. Håller man på och sätter potatis utifrån varenda år så är det nästan garanterat att du får in sjuka.

« Senast ändrad: 12 maj-11 kl 08:47 av sɹǝpuɐ »

vicky-g

• Västmanland
« Svar #8 skrivet: 12 maj-11 kl 11:35 »
Vill bara tillägga att jag bara 1 gång har fått sjuka potatisar och den gången hade jag köpt utsädespotatis. Inte roligt att köpa dyr sättpotatis när skörden blev mindre än det jag satte.

2 år senare satte jag potatis några bäddar från katastrofområdet och fick fin skörd. Den gången var det vanlig matpotatis.

I år blir det 4 olika sorters, alla vanlig matpotatis. Tror alla var ekologiska, ev var 1 vanligt odlad. Läste på om sorterna så att det skulle vara hyfsat resistenta. Sen är det bara att vänta på god skörd.

Bör tilläggas att jag även fått fin skörd av sättpotatis också.

tench

• -
    • Solrot
« Svar #9 skrivet: 12 maj-11 kl 21:50 »
Men hur allvarligt är det med sjukdomar egentligen? Virus kan vi få med frön också. Potatis som säljs är ofta kvalitetssorterade och borde inte få med sig särskilt mycket sjukdomar.
Är det verkligen så farligt eller är det branschen som sprider detta för att få merförsäljning?
För de som är beroende av sin potatisskörd är det förstås viktigt med garanterat friskt material. För en självhushållare kan man säkerligen komma långt med att ha genomtänkta växtföljder och ta eget utsäde med testat utsäde i grunden. Men då får man väl skita i diverse patent osv. dock.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Existens?

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 13 maj-11 kl 06:57 »
De allra flesta proffessionella matpotatisodlare använder ju riktigt utsäde. Så att få med sig nån större mängd sjukdomar från potatisen man köper i affären är nog inte troligt.  Däremot om man köper sättpotatis från nån granne som inte kollat så noga, så är risken stor.
Nematoder är ju inte roligt att få med eftersom det är nåt som sen finns i jorden.  Virus är ju mest att man får en urusel skörd, men är inget som finns kvar på samma fläck till nästa år.

Bladmögel/brunröta har däremot inget med utsädet att göra, utan kommer från luften under sommaren. Brunrötesmittade potatis brukar vara svåra att ha till utsäde, eftersom de oftast bara är en geggig klump fram i Maj, och det är det väl knappast nån som tror att man kan ha till sättpotatis.

Sen är ju givetvis inte priset en potatisodlare betalar 25 kr/kg, utan förmodligen runt 5 kr. Lika lite som att en grisbonde betalar 8 kr/kilot för foder, som det kan kosta i en affär.
En vanlig villaägare som köper 10 kg sättpotatis funderar ju inte så mycket på vad de kostar, och det utnyttjas så klart.

Vill bara tillägga att jag bara 1 gång har fått sjuka potatisar och den gången hade jag köpt utsädespotatis. Inte roligt att köpa dyr sättpotatis när skörden blev mindre än det jag satte.

Det säger absolut ingenting.. vad för sjuka var det du fick?

De allra flesta hobbyodlare får bladmögel, och det har som sagt inget med utsädet att göra.

Neiklot

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 13 maj-11 kl 07:37 »
Nej, att köpa "sättpotatis" i dyra påsar är ingen som helst garanti!
Bara ett sätt att tjäna pengar..

Sätt du vanlig potatis!
Har den bara fått lite groddar (vilket den får snabbt om du låter den ligga kvar i pappkassen, gärna i rumstemperatur) så funkar det ypperligt!

:D

Ett tips: Odla några potatisar i ett par spannar!
Fyll sedan på med jord allt eftersom blasten växer!

Perfekt om man vill driva fram potatis till midsommar!

/Neiklot

Tännlappen

• -
« Svar #12 skrivet: 13 maj-11 kl 23:36 »
Hittade ett pdf om eko potatis och sjukdomar. Om man läser på sid 14 tror jag det var så verkar inte utsädespotatis vara hundraprocentig. Tycker tipset om att köpa ekopotatis som utsäde verkar smart.
http://www.sjv.se/download/18.595401461210ae2d589800032276/Potatis%5B1%5D.pdf

tomarn

• -
« Svar #13 skrivet: 15 maj-11 kl 09:42 »
Att en potatisodlare skulle betala 5kr/kg för riktig sättpotatis, kan man glömma men naturligtvis betalar man mindre/kg för 10 ton potatis jämfört med 5 kg men det är fortfarande dyrt, knappt så man kan räkna hem vinsten på första årets skörd.
Om bonden säljer matpotatisen till en grossist är priset ca 2-3 kr/kg beroende på hur skördarna ser ut i landet.
En av orsakerna att utsädespotatis är så dyrt är att det finns rigorösa regler för att få sälja potatis som utsädespotatis. Reglerna är till för att minimera risken för sjukdomar och gör också att det blir dyrare att ta fram sättpotatis än vanlig matpotatis. Om det motiverar ett pris på 25 kr/kg låter jag vara osagt men det är sällan normala bönder blir rika :).
Efter första året sparar de flesta bönder egen sättpotatis för att med jämna mellanrum åter köpa in certifierad potatis för att minska risken för sjukdomar.
Hemmaodlare har  (om man inte har jordkällare) svårare att spara potatis till nästa år men ska man bara ha 5 kg så är det nog inte riktigt hela världen om det är lite dyrare och skulle priset avskräcka så tror jag att vanlig köpepotatis som ser bra ut duger alldeles utmärkt eller om man kan köpa en säck av grannen som har jordkällare och är man då inte allt för snål kanske man även får köpa nästa år och man får en glad granne :).

Existens?

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 16 maj-11 kl 07:09 »
Sätter man 2 ton sättpotatis, och skördar 40 ton, och inte får ihop till utsädeskostnaden, då ska man nog byta leverantör av utsädet, eller byta yrkesbana. Eller båda.

tomarn

• -
« Svar #15 skrivet: 17 maj-11 kl 17:02 »
Sätter man 2 ton sättpotatis, och skördar 40 ton, och inte får ihop till utsädeskostnaden, då ska man nog byta leverantör av utsädet, eller byta yrkesbana. Eller båda.

20ggr den satta potatisen är det inte många kommersiella odlare som får om någon :).
Det sagt så är det bäst jag tillägger att jag inte odlar potatis själv då när jag undersökte saken kom fram till att det var för dålig lönsamhet för mig, 12ha räckte inte långt.
Om man tar räkneexemplet 12 ha.
Man kan då odla i snitt 3ha/år
1:a året måste man köpa in sättpotatis, säg 20kr/kg*2500*3=150 000kr
Säg att det är ett hyffsat år -> 25000 kg/ha=75000 kg*2kr -> 150 000 kr och då skulle det gå jämt upp utan att räkna kostnader för
Traktor
Redskap
Lagerhållning
Arbetstid
Risk för att skörden regnar bort/torkar bort
osv.
dvs. första året går det antagligen med förlust.
Sedan kan man under några år fortsätta med egen sättpotatis för att kanske vart 4:e år ta in en ny omgång certifierad potatis (men man kan kanske fortsätta för evigt med egen potatis, är lite osäker här)
Bor i Västernorrland och 10 ggr sättpotatisen är hyffsad avkastning här.

Kan man sälja potatisen själv till konsument kan man naturligtvis fortare gå med vinst men 2 kr är ett normalpris till grossist

Rättelse: rätt ska vara rätt
Jag trodde inte man kunde få 20ggr satt potatis men hittade på sjv att normskörden i Skåne var hela 34 ton/ha så 40 ton+ ett riktigt bra år är nog inte omöjligt för Västernorrland är normskörden 15 ton så jag bor i fel ände av Sverige :(
http://www.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/Amnesomraden/Statistik%2C%20fakta/Vegetabilieproduktion/JO15/JO15SM1001/JO15SM1001_tabeller7.htm
« Senast ändrad: 17 maj-11 kl 17:40 av tomarn »

Existens?

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 17 maj-11 kl 22:43 »
Jo, 35-40 ton ligger proffsen på här omkring. I Holland tar man 60 ton..

Men var har du fått 20 kr/kilot för utsädespotatisen ifrån? Nu är det några år sen jag odlade, så saker kan ju ändrats, men mer än max 7 spänn har jag svårt att tänka mig att nån ger. 3 kr gav jag 1992..

tomarn

• -
« Svar #17 skrivet: 20 maj-11 kl 14:16 »
Eftersom jag fick så mycket mothugg så var det dags att leta fram fakta istället för det jag trodde jag kom ihåg *sedan sist jag undersökte saken för några år sedan. Tyvär verkar inflationen i mitt huvud gått lite väl fort :) och jag får helt enkelt lov att göra en riktig pudel.
Det jag har rätt i är att här i Västernorrland får man en riktigt bra skörd om man får 10 ggr det man satt, medelskörden är ca 15 ton / ha om man räknar 2,2 ton/ha kostar potatisen ca 10 kr/kg. Mer än 5 men mindre än 20 kr/kg (inkl moms).
20 kr fick jag från TS - uppskattad rabatt för storköp, vilket var helt åt skogen. sorry men åtminstone rättar jag mig när jag har fel :).
Nu ska jag börja räkna om och se om jag kan få en potatisodling lönsam :)

Existens?

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 20 maj-11 kl 15:35 »
Nu ska jag börja räkna om och se om jag kan få en potatisodling lönsam :)

Det lär i alla fall bli enklare..  ;)

Tännlappen

• -
« Svar #19 skrivet: 24 maj-11 kl 00:37 »
Hade kvar lite i en påse med köpepotatis,var bra groddar på dom,Folva heter potatissorten. Fräste upp ett litet land,ner med potatisen,lite gödsel,på med jord,klart  :D . Läste i en gammal bok att det kan bli ca 15kg vinterpotatis på en tiometersremsa under väldigt gynnsamma förhållanden. Får man hälften så får man vara nöjd.  8)

Dela detta:

* Inloggade just nu

692 gäster, 3 användare (1 dolda)
RickardR, Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser