Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bottennät  (läst 9463 gånger)

Vildrosens

• -
Bottennät
« skrivet: 08 maj-11 kl 19:16 »
Vad tror ni om kompostgaller som bottennät i sommarburen?? Om man har flera på rad, eller är den tråden för tjock för små tassar kanske?

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: Bottennät
« Svar #1 skrivet: 08 maj-11 kl 19:51 »
Om man tänker ha ungar i buren kommer de inte att bli kvar.

Vildrosens

• -
« Svar #2 skrivet: 08 maj-11 kl 20:34 »
ok, ja det är ju rätt glesa de gallren och kaniner gräver ju så då funkar det ju inte. Jag tycker att minknätet är så strävt/vasst för små tassar men det kanske funkar att spraylacka det...vad har ni för bottennät??

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 08 maj-11 kl 20:49 »
Fyrkantnät 25x50 mm med 2 mm tråd är bra.

LasseDalom

• -
« Svar #4 skrivet: 08 maj-11 kl 21:44 »
Flyttar du buren ganska ofta så hinner det inbte gräva sig ut. Jag tror nog kompostgaller kan funka bra.

nunnunn

• Bohuslän
« Svar #5 skrivet: 08 maj-11 kl 22:16 »
Fyrkantnät 25x50 mm med 2 mm tråd är bra.

Hur/var får man tag i det?
Man måste skynda sig medan man har lust

Vildrosens

• -
« Svar #6 skrivet: 08 maj-11 kl 22:25 »
Jag undrar oxå, hade varit kanon om det funnits 25 x 25 mm

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 08 maj-11 kl 22:31 »
Högberga har sådant nät, vi har köpt därifrån. Lantmännen och välsorterade byggvaruaffärer borde också ha det.

Om maskorna är för stora och underlaget inte är absolut jämnt räcker ojämnheterna i marken för att ungarna skall kunna krångla sig ut utan att gräva. Been there, done that. Kaninerna kan dessutom klättra, så om man tror att 50x50 mm maskor funkar som taknät tar man miste. Been there, done that också.

Sussilo

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 09 maj-11 kl 06:13 »
Jag har haft kaninungar från 7 veckors ålder i betesburar med kompostgaller i botten. Men underlaget var ganska jämn gräsmatta och buren flyttades ett par ggr/dag. För ännu mindre ungar skulle jag inte våga ha kompostgaller i botten.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #9 skrivet: 09 maj-11 kl 07:42 »
Jag tror Biltema hade billigast nät på 50 m rulle!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

LasseDalom

• -
« Svar #10 skrivet: 09 maj-11 kl 07:59 »
Sen är väl inte konstigt att kaninerna rymmer tycker jag, kan man äga kaniner utan att de rymmer? Jag har då fångat in våran åtminstone 20-30 ggr.

nunnunn

• Bohuslän
« Svar #11 skrivet: 09 maj-11 kl 09:33 »
Sen är väl inte konstigt att kaninerna rymmer tycker jag, kan man äga kaniner utan att de rymmer? Jag har då fångat in våran åtminstone 20-30 ggr.

När vi hade EN sällskapskanin gick hon lös i trädgården och trots grannar, många bilar och järnvägen intill lämnade hon aldrig tomten ens om vi glömde henne ute någon natt.
Har man däremot - som jag gissar att flertalet här har - halvtama produktionskaniner, så lär de inte komma på kommando. Jag är inte beredd att riskera grannsämjan pga att jag inte hägnat in mina femtio ungdjur ordentligt.

nunnunn

• Bohuslän
« Svar #12 skrivet: 09 maj-11 kl 09:36 »
Jag tror Biltema hade billigast nät på 50 m rulle!

Deras putsnät har en ruta på 19 mm. Har de större också?

johannisson

• Västmanland
« Svar #13 skrivet: 09 maj-11 kl 12:10 »
Jag har nyligen byggt betes-burar med just kompostgaller som botten, för mig fungerar det väldigt bra. Flyttar dom två ggr per dag och visst ibland gräver dom ett litet hål men tycks inte komma ner mer än 3-4cm på grund av gallret stör deras grävande. Min tomt är rena rama puckelpisten så inte jämn alls.

Vildrosens

• -
« Svar #14 skrivet: 09 maj-11 kl 16:07 »
ok, då ska jag testa med kompostgaller först och se om det funkar, min ungar är 7 v  i dag och väldigt påhittiga så jag får ha koll.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #15 skrivet: 09 maj-11 kl 17:29 »
Har ingen bottennät alls, flyttar 1-2 ggr/dag.. ja, ja, det grävs.-- men sedan har jag ingen gräsmatta, bara kanin- och bibete ;)

Blir betat bättre utan botten, inga fötter kommer i kläm och OM det rymmer nagon.. finns det fälla .. eller andra metoder för att fa kaninen tillbaka levande och oskadat.

//Januschka 
« Senast ändrad: 10 maj-11 kl 13:35 av Januschka »
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Vildrosens

• -
« Svar #16 skrivet: 09 maj-11 kl 17:48 »
jag vill även hindra de som kan gräva sig in

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 09 maj-11 kl 18:11 »
ok, då ska jag testa med kompostgaller först och se om det funkar, min ungar är 7 v  i dag och väldigt påhittiga så jag får ha koll.

Investera i en bra håv och ha så kul. ;D

LasseDalom

• -
« Svar #18 skrivet: 10 maj-11 kl 11:04 »
Citat från: nunnunn
Har man däremot - som jag gissar att flertalet här har - halvtama produktionskaniner, så lär de inte komma på kommando. Jag är inte beredd att riskera grannsämjan pga att jag inte hägnat in mina femtio ungdjur ordentligt.

Jag tror inte flertalet här har "produktionskaniner" i sådana mängder som +50 st. Det är nog mest fråga om människor med sällskapsdjur, hobbyuppfödning eller småskalig självhushållning. Sen vet jag inte om jag tror det är så sannolikt att samtliga djur skulle "serierymma" på det viset om man nu ens håller 50 st kaniner i samma bur.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #19 skrivet: 10 maj-11 kl 17:29 »
En bra bur ryms det inte ur. Jula har billigt fyrkantsnät i två storlekar.
//Lina

Dela detta:

* Inloggade just nu

482 gäster, 3 användare
Znurre, Nina W, Jona d

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser