Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sjuka på Gurkplantorna? Tacksam för Hjälp!  (läst 31934 gånger)

krummel

• Bohuslän
Sjuka på Gurkplantorna? Tacksam för Hjälp!
« skrivet: 07 maj-11 kl 13:15 »
Har fått problem med mina gurkplantor. Det är sorten Marketmore som jag köpte
från Runåbergs fröer. Först trodde jag det var Mosaikvirus men när jag läser på
Runåbergs hemsida skall Marketmore vara resistenta mot detta.
Vad kan det vara? ??? Ska jag kassera de drabbade plantorna eller bara låta dem vara?
De står tillsammans med en annan gurksort Tanja samt en hel massa tomatplantor.
Ska jag skilja dem åt?? Eller är det helt enkelt bara ett "skönhetsfel"?
Tacksam för svar!  :)

Utters

• Uppland
SV: Sjuka på Gurkplantorna? Tacksam för Hjälp!
« Svar #1 skrivet: 09 maj-11 kl 12:58 »
Har du kollat att det inte är trips, små kryp som suger näring ur bladen?
Kopiertat från Wikipedia:
"Trips uppträder ofta som ohyra i hemmets fönsterväxter. Trips kan komma utifrån eller från nyinköpta växter eller jord.

Angripna växter får små grå- eller silverfärgade strimmor eller fläckar på bladens yta. Det beror på att tripsarna suger ut växtsaft ur ytan på bladen cell för cell så att dessa istället fylls med luft. Fläckarna kan så småningom bli bruna och få ett korkliknande utseende. Tripsarna kan även raspa sönder cellerna.

Ett bra kännetecken på angrepp är larvernas exkrementer som man kan se som små svarta prickar på bladen. Man kan även se insekterna med blotta ögat. De sitter ofta på undanskymda ställen såsom på undersidan av bladen, i kanten på bladnerver, i blommor eller i bladvecken. Angripna växtdelar kan bli missfärgade, missbildade och slutligen dö. Trips kan även angripa knoppar och blommor."

krummel

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 10 maj-11 kl 18:30 »
hmmm.. tror inte det är Trips eftersom jag inte ser något vitt eller några svarta prickar som ju brukar vara fallet med dessa krabater...

peggy-sue

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 11 maj-11 kl 09:46 »
Helt klart ser det ut som plantan har drabbats av något slags skadedjur, bild 2 ser det ut som spinn , men på din 1a bild ser det mer ut som sköldlöss.
Spinn är vanligt på just gurka.

krummel

• Bohuslän
« Svar #4 skrivet: 13 maj-11 kl 23:04 »
men blir det inte vitt av spinn också? eller är jag helt ute och cyklar... hur som helst kanske det är bäst att kassera dem...

Djinn

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 13 maj-11 kl 23:42 »
men blir det inte vitt av spinn också? eller är jag helt ute och cyklar... hur som helst kanske det är bäst att kassera dem...

Isolera dem och spraya 2 ggr om dagen med såpavatten, på och under bladen. Koncentration 1-10, ca. Matolja kan oxå funka, i måttliga mängder.

krummel

• Bohuslän
« Svar #6 skrivet: 23 maj-11 kl 18:29 »

tack för tipset, ska prova detta!

ankfarm

• Halland
« Svar #7 skrivet: 30 maj-11 kl 12:50 »
Är lite sen med svar men vill tipsa inför en annan gång om www.nyttodjur.se
Tycker att bladen liknar det angrepp jag hade förra året och det var trips (svårt att se på din bild). Köpte små skalbaggar på nyttodjur och tog bort de värst drabbade bladen, sedan tog det ett par veckor och plantan var som ny och gav gurka igen.
Bor på landet i Halland med myskankor, katter och diverse höns.

Dela detta:

* Inloggade just nu

603 gäster, 2 användare
Lukas Alberts, kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser