Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odling norr om polcirkeln  (läst 4641 gånger)

Juniperus

• Gäst
Odling norr om polcirkeln
« skrivet: 03 maj-11 kl 17:42 »
I det karga klimatet vid världens ände finns ju inte så mycket att odla. Det skulle vara kul att få tips vad andra har lyckats med på desa breddgrader. Jag bor i Kittilä som ligger i höjd med Kiruna.

Hittils har jag lyckats bra med potatis, kålrot, moröter, lök, rödbetor och majrova. I år ska jag även prova bönor och sockerärt.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Odling norr om polcirkeln
« Svar #1 skrivet: 03 maj-11 kl 18:06 »
Grön-kål bör funka och vinbär har jag hört blir extra goda med mycket ljus under sommaren.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

karsan

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 03 maj-11 kl 18:31 »
Kulkuri, varför står det Västmanland på din profil?

Juniperus

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 03 maj-11 kl 20:13 »
jag har inte rotat mig ännu, far lite hit o dit  :). Under vintrarna har jag varit nere i mälardalen.

Svarta vinbärsbuskar har vi många och de frodas  :).

Grönkål låter intressant det ska jag pröva

anders 67

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 03 maj-11 kl 22:48 »
Tror olika kål sorter över lag funkar ,bara man inte väljer allt för sena sorter
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

Juniperus

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 03 maj-11 kl 23:57 »
jag har inte sett så många olika kålsorter hos bygrannarn. Man kanske borde prova även blomkål.

Finns det verkligen inga andra alternativare som har odlat här uppe?

Pica

• Lappland
« Svar #6 skrivet: 27 jan-15 kl 11:11 »
För att ta upp en gammal tråd... :) Jag ser att du inte bor kvar häruppe, men jag undrar om du lyckades med dina odlingar då och om du har några tips på hur du gjorde. Själv bor jag en bit utanför Kiruna (Växtzon 0). Har ett kallväxthus av byggplast och from i år ett friland med "golvvärme"- nergrävda slangar som ska anslutas till en svart låda. Jag har hittills lyckats bra med sallad, ärtor, rädisor, jordgubbar och olika örter i växthuset, allt annat hann inte. Potatis i pallkragar men i år ska de ut i landet. För kommande säsong har jag beställt tidiga och extra tidiga sorter av allt och hoppas på lite bättre skörd. Är tacksam för alla tips och trix jag kan få!
I strävan efter att överlista klimatet... 😊

tiefkuhlhuhn

• Norrbotten
« Svar #7 skrivet: 27 jan-15 kl 13:47 »
Hej!

har ocksa kallvaxthus och haft förre sommaren där inne tomater, broccoli, physalis och auberginer. Ingen stör skörd men bra. Bäst var physalis.
Tomater ute i skyddad läge efter midsommaren. Mycket fina tomater, ocksa känsliga sorter som Krim och Mathilda.

Ute i pallkrager efter midsommaren(det har frysd 1 vecka förre, so om du har ladugard i värsta fallet vore bra) har jag haft: Pumpa(Nizza o Hokkaido) MASSVIS, kring 60 kg av 8 plantor. Är ocksa fin hönsmat i vintern.
Squash, jag äter fortfarende ::) infrysda. Tänker att det är den bästa grönsak man kan odla här uppe.
Sockermais, ärtor, bönor, persilja, thymian, graslök, bönkrydd, salvia ute i pallkrager. Grönkal, rödkal i täckta pallkrager.
Jag är so sugen att prova mer. Trakigt langa vinter. Vill odla nu :-\

karsan

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 27 jan-15 kl 13:52 »
Inte för att jag har odlat så långt norrut, men jag antar att det största problemet att få jorden tillräckligt varm i maj-juni så det kan växa när ljuset är som bäst i juni-juli. 

Jag har lyckats att få till en varmbänk med att grunda med 'chips' från en kompostkvarn blandat med hönsgödsel och så hö och jord ovanpå.  Första steget är förstås att skotta bort snön. Glasbänk ovanpå, som jag tar bort senare på säsongen och har squash och gurka i.  Fast just det kanske inte funkar för dig. 

Jag förodlar också mycket.

För tidig potatis planterar jag i hinkar och sätter ut balkongen under dagen.  Blir ju inte så mycket, men lite är bättre än inget.  Svårt bara att komma ihåg att ta in på kvällen ibland...

Bra att ta in hinkar med jord på hösten så man kan plantera inne på våren i stora krukor eller hinkar fastän det är snö och tjäle i landen.

Juniperus

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 27 jan-15 kl 17:37 »
Jag bor inte kvar i norra Finland men bor nu i Södra Lappland, klimatet här är mycket bättre för odling men det är fortfarande inte helt lätt. Men på vissa sätt är det lättare att odla här uppe färre skadeinsekter och växtsjukdomar. Kål kan i många fall planteras på friland utan problem, det gick inte i Värmland och heller inte i Savolax då kom jordloppan och åt upp de små kålplantorna.

Jag har inte provat squash i Lappland men ska göra det i år. Även pumpa ska jag prova. Det gäller att finna bra lägen och bygga upp odlingsbäddar eller bygga in. Jag bor nu på en gård med en fin södersluttning som har bra lutning det är där jag har fokuserat mina odlingsambitioner. Det finns även en gammal ladgårdsgrund som jag har använt mig av. Mellan två stengångar och nedanför grunden har jag börjat bygga upp en stenvägg på ca en meter längst bak med väggar utmed sidorna som sjunker. Svårt att förklara men det fungerade jättebra bästa odlingsplatsen, skyddat mot vind och mycket sten som värmer upp.

Uppe i norra Finland odlade jag mestadels uppe på en ganska hög jordvall, där växte det bra, jag brukade ta upp sjö dy som jag körde upp med skottkärra och blandade i jorden. Mina kålrötter, rovor och rödbetor blev de största i byn. Att odla högt upp är viktigt då kall luft sjunker, så man kan klara ett par frostnätter extra. Kan bli problem med uttorkning om man odlar för högt upp och sommaren är för torr, har ibland vattnat men de flesta år har jag inte behövt.

I maj brukar jag bli för ivrig och sätta ut potatis och annat, ibland i mitten av maj, men det kan straffa sig. Då minusgrader fram till midsommar inte är ovanligt. Jag har haft tur, bara en gång höll det på att gå åt pipan, det var i Norra Savolax, en natt i början av juni var det minusgrader, alla pumpor dog, hälften av squashen, men övrigt klarade sig det var på håret att potatisen strök med.

I år tänker jag skydda pumpa och squash med halm, vill inte köpa fiberduk, vill gärna finna en lösning utan att behöva konsumera nya saker, men fiberduk är guld värt om man har. I värmland var jag tvungen att lämna en JÄTTE stor fiberduk vilket var synd den hade kommit till användning. Ibland kan man hitta stora fiberdukar vid golfbanor skräphörna, det kan slängas mycket annat intressant där. 

Ja, jag håller med lååång vinter vill odla. Vill gärna bygga ett växthus någon gång när jag har tid över.

Pica

• Lappland
« Svar #10 skrivet: 28 jan-15 kl 10:37 »
Tack för alla svar!
Tiefkuhlhuhn, var håller du till någonstans? Det låter ju riktig lovande. Hur tänkte du att jag skulle utnyttja ladugården? Som vindskydd? Täcka några pallkragar ska jag göra! Mina tomater i växthuset hann få jättemånga fina småtomater under förra gynnsamma sommaren men innan dem ens kunde växa på sig inte tala om mogna, var frosten där. Några plantor kunde jag rädda, grävde upp dem och ställde dem i fönstret men det gav inte så mycket. Några munsbitar till barnens glädje. Jag hoppas att de snabba sorterna jag köpte nu passar bättre häruppe. Vintersqash tänkte jag prova i år, får se vad det blir.

Karsan, det är ju inte bara sen uppvärmning utan även tidig nerkylning. den första frosten kan lätt komma i augusti och låg genomsnittstemperatur däremellan...
Värmebänkar låter bra för pallkragarna. Och potatis i hinkar inomhus. Jag brukar förodla dem i växthuset annars, nån gång i maj för att sedan sätta ut i kragar/land när tjälen är borta. Men med hinkar kanske man kan få färskpotatis till midsommar :D.

Kulkuri du har rätt, den stora fördelen vi har är nästan inga skadeinsekter och växtsjukdomar som kan vara oberäkneliga. Kylan kan man ju lita på. Den kommer. Landet jag gjorde ligger i höjd med backen men är skyddat av gäststugan mot norr, tät granskog mot väst och delvis från växthuset mot öst. Jag måste ändå bygga staket rund för att skydda från hundarna så jag kanske bygger det tät för att skydda ännu bättre. Undrar om stenar ens blir tillräckligt varma för att ge värme sen.
Fiberduk har jag inte ens tänkt på... det har vi liggandes efter olika andra projekt.

Det är ju alltid bättre om man kan återanvända. Växthuset byggde vi av mestadels gammal virke. Byggplasten köpte vi dock. Gamla fönster hade känts bättre och finare men det vart enkelheten och tidsbristen som vann. Det är byggt i sektioner ca 12 m2 och de första 2 vintrarna plockade vi ner det för att vi var oroliga för att det inte skulle hålla för snön. Sen chansade vi och nu har det stått i 4 vintrar. Håller hur bra som helst och det gick verkligen snabbt att bygga.

Vintern är lång och jag låter mig alltid luras av att ljuset kommer tillbaka. Då tycker jag att nu är våren här, men jag glömmer att snön ligger kvar nästan 4 månader till... Långtråkigt har jag ändå inte. Planera och samla idéer är ju en del av odlingsglädjen och snart får man förodla!

I strävan efter att överlista klimatet... 😊

tiefkuhlhuhn

• Norrbotten
« Svar #11 skrivet: 29 jan-15 kl 20:33 »
ladugården här skydda mot nordvinden och när det blir kallt stell jag i alla hinkar med tomater. Växthuset var för lite förra sommaren.  ::)
Ja, pallkrager med hönsgödsel i och torv/sand/kompost fungera jättefin. och att plocka spenat(hadde New Zealandspenat) är inte so jobbigt.
Har en hönsnät runt so den är skyddat mot hönsen. Kanske den fungera ocksa för hundarna? Enkelt att setta upp/tar bort.
Bo i Yrttivaara, om ni har vägerna förbi. Välkommen :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

665 gäster, 2 användare
simon.arvestrand, Byggarmamman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser