Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blir så trött.... rasbeskrivningar.  (läst 4289 gånger)

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
Blir så trött.... rasbeskrivningar.
« skrivet: 01 maj-11 kl 15:45 »
Har haft Silkeshöns sedan 1995 och tycker nog jag kan rasen vid det här laget. Så går man in och läser vad någon skrivit på sin sida: Silkeshöns är visserligen en lätt ras men har inget livligt temperament då de inte ens kan flyga. Står även ruvar sällan..... >:(  denna kan aldrig haft Silkeshöns. De vill ju ligga hela våren.  :o  De är mycket lätta att ha att göra med och har mycket bra befruktning på sina ägg. (Nu talar jag bara om den större varianten).
Tro inte allt som står om olika raser utan fråga gärna dem som har de raser som ni tycker är intressanta.  Det gäller ju naturligtvis alla hönsraser och inte bara Silkeshöns.

Markus 98

• Västergötland
SV: Blir så trött.... rasbeskrivningar.
« Svar #1 skrivet: 01 maj-11 kl 20:02 »
Mina Silkeshöns vill ruva hela tiden. Fast mina brukar bara ruva när dom har blivit 2 år.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #2 skrivet: 01 maj-11 kl 21:48 »
Helt riktigt, man ska fråga någon som har lång erfarenhet av en ras. ;)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

JonasWess

• En konstnärssjäl, djurälskare & drömmare i livet.
    • Närke
« Svar #3 skrivet: 09 jul-11 kl 17:08 »
Ja det ni beskriver med att dom skulle vara dåliga ruvare & så har jag läst med, men bra att veta från någon som haft rasen länge att dom inte är det.

Är en ras som jag oerhört gärna skulle vilja ha i framtiden. Fantastisk vacker ras. Jag skulle vilja ha flera djur av olika färger, men dom vita, svarta & viltfärgade tycker jag är finast av just Silkeshönsen.
En mysig & snäll gaykille. Jag har utbildning från Naturbruksgymnasium & Konstskola. Älskar djur & natur! Delar mitt liv med 2 hundar & 1 katt. Jag har tidigare jobbat med hästar, får, kor & hundar, men intresse finns hos många djursorter.

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #4 skrivet: 10 jul-11 kl 12:57 »
jag blev tokig på mina silkeshöns! De ruvade mer än min dvkochin :P
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Just_me

• Småland
« Svar #5 skrivet: 10 jul-11 kl 13:24 »
Vi har två silkes, de ruvar ÄN! Bär ut dem på gräsmattan varge dag så de inte ska självdö :P De är helt knäppa, haha
Men min ena fick kycklingar för nån månad sen och drabbades av "panik" och knuffade ut alla ur redet. Hon vill bara ha ägg, inga pipande bebisar! Men då är hon bara 1 år med, kanske blev lite av en chack att äggen blev nå annat, hehe. Kycklingarna klarade sig dock, de fick en annan mamma som vakar noga över dem och silken ligger kvar trotts att vi plockar bort alla ägg varje dag. Hoppas att hon kan ha kycklingar nästa år ;)

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #6 skrivet: 26 jul-11 kl 13:18 »
Instämmer angående ruvandet - hur många gånger i snitt ligger de egentligen under säsongen? Mina är inne på sin andra omgång nu.... Och sen får det räcka för nu är hönshuset fullt!  Kycklingarna blev 8 veckor, sen värpte de kort tid och sen påt igen. Och de går att flytta runt hur som helst bara de får sina ägg med sig! Snälla mot andra kycklingar som inte är deras. Ligger duktigt kvar på ägg som ännu inte är kläckta i flera dagar.
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #7 skrivet: 26 jul-11 kl 14:05 »
Vi har en orphington här som också blivit knäpp. Hon la sig 1:a maj och låg 5-6 veckor utan resultat pga dålig befruktning och att något ägg gick sönder. Fick överta några ägg som worverhönan klev av.
Nu har hon envisats en vecka med att ligga igen, utan ägg. Har lyft ut henne 5-10 ggr/dag. Lagt henne i en hink och spolat iskallt vatten på henne2-3 ggr om dan. Lyfter upp henne på pinne på kvällen, på morgonen sitter hon på pinnen och "ruvar" :o, tar upp plats som 3 hönor.
Är hon uppe frivilligt någon gång så är det för att jaga ut värpnödiga höns från hönshuset. De får värpa i ma-a-la-an eller var phaen dom vill.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

galdur

• -
« Svar #8 skrivet: 26 jul-11 kl 14:42 »
Ingen ruvlust hos silke??? Det har inte mina hönor fått höra ;D ::) Här ruvas det i parti och minut året runt om dom får! ;D Och även om dom inte får! ::)
Highland Cattle, 3 islandshästar, 1 shettis, 2 minigrisar och 2 skogiskatter!

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 27 jul-11 kl 13:18 »
Haft silkesdvärg i 30 år och dom har nog inte läst några inlägg om deras psyke. De värper bättre än de stora hönsen, ruvar hela året även mitt i smällkalla vintern. Supersnälla mot kycklingar, även tupparna som gärna tar hand om sin avkomma och visar dom vad som går att äta. Goda fodersökare, sociala och nyfikna. Tuffa är dom också. Grannens stora tupp kom på besök en dag och han fick sig en omgång av silkestupparna ;D
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Zink

• Ångermanland
    • Asamayama
« Svar #10 skrivet: 27 jul-11 kl 20:15 »
ny som silkes ägare, och en stolt sådan  ;)
men något jag funderar på är det här med storleken på de stora silkes hönsen, har läst både att hönsen är större och tyngre än tupparna, och tvärt om... vad är det som stämmer bäst?
även en blind höna hittar ett korn...

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
« Svar #11 skrivet: 27 jul-11 kl 22:52 »
De stora Silkeshönsen väger tupp 1,4-1,7 och höna 1,1- 1,4  Dvärgarna  tupp 600gr och höna 500gr.  Det är alltså en väldig skillnad på stor och dvärg. Tyvärr är de flesta stora för små och dvärgarna för stora. Det har ju blivit så, med både att folk blandar de bägge, har varit mycket inavel och att det inte gallras tillräckligt utan allt får komma ut på marknaden. 
Men i vilka varianter de än är så är det den lugnaste, trevligaste och bästa hönsen som finns.  :-[

Zink

• Ångermanland
    • Asamayama
« Svar #12 skrivet: 28 jul-11 kl 08:51 »
tack för information, sitter med info från en bok ja lästa i innan ja skaffade rasen, där står det att hönsen är av vikt: 2-2,2kg och tupp: 1,2-1,5kg...
Jag rä mycket nöjd med mina pycklisar, dessa är 3-5 veckor gamla och väntar med spänning på att se hur de utvecklas, och sen även se vilka som vill lägga ägg å vilka som kommer stå och gala  ;D
även en blind höna hittar ett korn...

Dela detta:

* Inloggade just nu

479 gäster, 3 användare
tuslus, Nina W, Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser