Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vindgenerator och stormskydd  (läst 4718 gånger)

Per Nilsson

  • Inlägg: 11
    • Småland
vindgenerator och stormskydd
« skrivet: 04 aug-06 kl 00:25 »
Att växla upp ett vindkraftverks långsamma varvtal till 1500 varv i generatorn verkar ganska svårt.
Många fläktmotorer, till exempel köksfläktar, kan man ändra hastighet på genom att koppla in en kondensator till en tredje ingång till motorn. För att få en växelströmsmotor att leverera ström gäller det att höja varvtalet över "tomgångsvarvtal". Gäller detta även fläktmotorer som går på lågfart med kondensator?
Jag tänker på dedär kitchiga takfläktarna med belysning som finns i många hem. De kan man få att snurra med uppskattningsvis 120 varv/minut. Om man kan få dem att fungera som generator så borde de vara mycket lämpliga att använda i ett mindre vindkraftverk. Det vore trevligt att inte behöva växla upp varvtalet allt för mycket.


Sedan undrar jag hur man bygger ett hemmagjort stormskydd. Man kan ju försås byta ut en del av masten mot en fjäder, men det verkar lite ostadigt tycker jag.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:vindgenerator och stormskydd
« Svar #1 skrivet: 05 aug-06 kl 08:31 »
Ett litet vindkrafverk har ofta en vindflöjel som styr den mot vinden, en enkel anordning som gör att den viker sig vid hård vind får den att falla ur vindriktningen. Detta är en vanlig och beprövad metod.

Detaljer och bilder kan du säkert hitta på  otherpower.com
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Zigge

  • Inlägg: 601
    • 24volt.eu
Re:vindgenerator och stormskydd
« Svar #2 skrivet: 17 aug-06 kl 00:53 »
Jag har sett någon bygga om en takfläkt till vindkraftverk, men då har man svarvat ur rotorn och satt i neodymmagneter istället och lindat om den.

Att bygga om en takfläkt till vindkraftverk är mer en kul grej än en nyttig pryl. För att vindkraftverk ska vara effektiva ska turbinbladen ha ett visst utseende. De ska mer likna vridna flygplansvingar och ha en viss rotationshastighet ute vid vingspetsarna i förhållande till vindhastigheten. Vridna ska de vara för att det går fortare ute vid vingspetsarna än inne vid centrum av propellern. Profilen ska också ge lyftkraft o.s.v. Lyckas man bra med utformningen på sina blad uppnår man kanske en verkningsgrad runt 30 %.

När man bestämt sig för en viss hastighet ute vid vingspetsarna, i förhållande till vindhastigheten, lindar man generatorn så att den uppnår laddspänning vid en vindhastighet runt 3 m/s. Att försöka plocka energi ur lägre vindhastigheter är lönlöst eftersom vindens hastighet är den mest avgörande faktorn.
 
En normal hemtillverkad turbin, eller propeller, brukar ligga runt 30 % i verkningsgrad, så takfläkten kanske når upp i 10 % i bästa fall. Takfläktens rakt vinklade och breda blad hela vägen gör att den lämpar sig bäst för låga vindstyrkor och låg rotationshastighet. För lite högre vindstyrkor är alltså bladen felaktigt utformade och det är ju vid lite mer vind det finns energi att hämta. Takfläktens blad kommer förmodligen att tappa verkningsgrad vid mer vind och nå sin topp ganska tidigt, men fungera skapligt vid låg vind (när det inte finns någon större energi att hämta).

Formeln, P = 0,5 x luftens densitet x propellerns sveparea x vindhastigheten3 x generatorns verkningsgrad * turbinens/propellerns verkningsgrad visar vad som finns att hämta ur maskinen, om turbinbladen är rätt utformade. Turbinens/propellerns verkningsgrad kan dock aldrig överstiga 59,25 %. Proffesionella stora vindkraftverk brukar ha en verkningsgrad strax över 50 % för turbinen och för amatörgrejor brukar man räkna med 25-35 %, eller 15-20 % i total verkningsgrad för turbin och generator.
1 m3 luft väger 1,22 kg vid havsnivå (densiteten).
Propellerns sveparea = pi x r2

Räknar man på takfläkten och hugger i så man nästan ramlar omkull, när det gäller den totala verkningsgraden och anger den till 15 %, får man följande resultat i en fläktande sommarvind på 5 m/s. Takfläktens diameter uppskattas till 1,5 meter.

P = 0,5 x 1,22 x 1,77 x 125 x 0,15
P = 20,2 watt

Jag skulle dock bli förvånad om någon lyckades få den effekten ur takfläkten. Förmodligen är redan halva den effekten en överdrift. Som sagt, det kan vara en kul grej att göra, men det är inget att satsa några större pengar på.

martijn

  • Inlägg: 52
Re:vindgenerator och stormskydd
« Svar #3 skrivet: 13 sep-06 kl 21:24 »
hej!

kolla in den här siten finns allt du behöver veta ( nästan)
http://www.otherpower.com/ de har en otrolig enkel lösning på stormskyddet, jag ska då bygga mig en sån! :D

hälsning

martijn


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

288 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser