Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ynkliga gotlandsungar  (läst 5082 gånger)

Elvan

• Bohuslän
Ynkliga gotlandsungar
« skrivet: 28 apr-11 kl 19:15 »
Har en gotlandshona som fick tio ungar i söndags (de är alltså fyra dagar nu), idag är första gången jag på allvar tog upp och räknade ungarna och de översta sju-åtta stycken jag plockade upp såg tjocka och fina ut och jag tänkte att mamman som hade så många ungar måste ha mycket mjölk, men sedan hittade jag två lite under de andra som var väldigt ynkliga, den ena sådär men en av dem var bara skinn och ben kändes det som, när jag la tillbaka dem försökte jag få dessa två att hamna lite ovanpå de andra så att de kanske skulle få större chans att få mjölk nästa gång mamman diade, då jag tänkte att det kanske var så att de helt enkelt missade måltider, de var pigga och så men det såg hemskt ut då de var hälften så stora som deras syskon.

Ni som har erfarenhet av många ungar i en kull, brukar den minsta klara sig, eller kan jag räkna med att den kommer att dö, borde jag ta bort den så den slipper svälta? Tacksam för tips om detta. Jag vet att kaniner kan klara 10-11 ungar men den minsta såg fruktansvärt ynklig ut.
« Senast ändrad: 28 apr-11 kl 19:25 av Elvan »
Är ägare till tre gotlandskaniner och drömmer om höns i framtiden, utöver detta har jag barn, katt och man. Varje år kommer dessutom ett antal salamandrar till vår damm för att yngla av sig =)

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Ynkliga kaninungar
« Svar #1 skrivet: 28 apr-11 kl 19:18 »
Nja, vill du ha livsdugliga friska kaniner råder jag dig att ta bort de som är minst och magrast. Du gör honan en tjänst också, även om hon klarar alla 10 så lär det tära hårt på henne.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Elvan

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 28 apr-11 kl 19:21 »
Spontant känns det som att jag borde göra precis så.

Ni som har genbank, hur skall man tänka då, är det någon skillnad med hur man hanterar ungarna då?
Är ägare till tre gotlandskaniner och drömmer om höns i framtiden, utöver detta har jag barn, katt och man. Varje år kommer dessutom ett antal salamandrar till vår damm för att yngla av sig =)

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 28 apr-11 kl 20:42 »
Spontant känns det som att jag borde göra precis så.

Ni som har genbank, hur skall man tänka då, är det någon skillnad med hur man hanterar ungarna då?

Nej. Ungarna kommer varken att bli något för avel eller frysbox.

Elvan

• Bohuslän
SV: Ynkliga gotlandsungar
« Svar #4 skrivet: 28 apr-11 kl 21:04 »
Ulric (och andra med gotlandskaniner) är det normalt att det i en kull med tio blir en eller ett par som är väl små, eller betyder det att mamman också är olämplig som avelsdjur?

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #5 skrivet: 28 apr-11 kl 22:04 »
Jag tycker det låter som en mycket bra mamma som får tio ungar där alla fortfarande lever. Det är helt normalt att i en stor kull skuffas de klenaste bort och dör förmodligen ändå till sist. Ta bort de minsta och var glad för en sådan duktig kanin. :)

(man kan ju göra en liten notering i genbankspapperna att de svagaste ungarna plockades bort)

...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

FinaStina

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 28 apr-11 kl 22:14 »
Min gotlandshona fick 10 ungar i sin första kull. Hon var dessutom bara lite drygt fyra månader (det var inte meningen att hon skulle bli dräktig så ung). En unge hittade jag död efter någon dag. De andra 9 överlevde men en av dem var precis som du beskriver, som en liten tunn skinnpåse medan de andra var runda och tjocka. Efter mycket fundering om jag skulle försöka mata den med flaska, vilket tydligen ska vara ganska svårt samt att de oftast inte klarar sig eller om jag skulle avliva den så den inte skulle plågas....eller om jag skulle låta naturen ha sin gång. Till slut bestämde jag mig för att låta naturen ha sin gång men hålla extra koll om ungen skulle verka bli väldigt ynklig och svag, då i så fall skulle jag avliva den. Men den piggade på sig och blev stor och fin.
Har höns, Gotlandskaniner, hund, två barn och man....och drömmer om att hitta en gård där vi kan ha fler djur och odla mer....leva mer helt enkelt!

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
« Svar #7 skrivet: 29 apr-11 kl 18:40 »
Jag tycker det låter som en mycket bra mamma som får tio ungar där alla fortfarande lever. Det är helt normalt att i en stor kull skuffas de klenaste bort och dör förmodligen ändå till sist. Ta bort de minsta och var glad för en sådan duktig kanin. :)

(man kan ju göra en liten notering i genbankspapperna att de svagaste ungarna plockades bort)

Håller med!

Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

linisgirl

• Ångermanland
« Svar #8 skrivet: 01 maj-11 kl 14:01 »
Jag har inte haft så många ungar men såg jag att nån fick lite mindre mat så tog jag upp honan och den ungen å den fick dia honan medan ja höll i henne de va inga problem alls eftersom min hona va så snäll :)

Elvan

• Bohuslän
« Svar #9 skrivet: 20 maj-11 kl 09:04 »
Inatt hände något tråkigt. Mest känns det jobbigt för jag känner mig själv ansvarig. Jag har låtit mamman flytta ut i en utebur med sina ungar och eftersom bolådan skulle bli helt förstörd om den stod ute i fukten så har jag byggt en ny låda med lite höjd på. För att mamman skall få en rejäl hylla att sitta på gjorde jag taket på lådan så det gick ut lite extra åt ena sidan. Nu måste mamman ha hoppat ut på änden och lyckats tippa hela eländet och när hon sen hoppade av och lådan återigen kom i rätt position så kom en unge i kläm. I morse när jag kom ut låg det en unge under "benet" på lådan, helt kall och alldeles tillplattad. Nu är den lilla begravd i vart fall, men det var liksom inte så jag hade tänkt mig att det skulle vara att komma ut på morgonen. Jag har jättedåligt samvete för att jag inte kontrollerat att lådan var tillräckligt stabil.

För er som undrar över de andra ungarna jag skrivit om tidigare så kan jag säga att jag lät minstingen vara,  kollade till att den var pigg regelbundet, tänkte att så länge den mår bra låter jag den vara, eftersom min erfarenhet är begränsad så ger det mig ju erfarenhet med och jag ville se hur den utvecklades och om det verkade vara nåt som kunde vara genetiskt fel. Den har nu växt till sig och ser helt frisk och fin ut även om den är lite mindre än de andra. En anledning till att den så extra konstig ut var att den hade mycket mindre päls än de andra från början, och det berodde på att det var en rexpälsad, ytterligare en av ungarna i kullen är rexpälsad och båda dessa två var nakna något längre än de andra ungarna, vilket gjorde att de såg mindre och lite konstigare ut.

Skickar med en bild jag tog i början där man ser hur stor skillnad det är på en av de "normala" ungarna och minstingen. (Det är min dotter som håller ungarna, så det är därför de fyller ut hela hennes händer sådär =)
« Senast ändrad: 20 maj-11 kl 09:31 av Elvan »

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #10 skrivet: 20 maj-11 kl 09:22 »
 :'( Tråkigt med kaninungen. Ett tips är att fästa bolådor med ett vinkelbeslag, sådant som man använder när man t ex bygger en regelkonstruktion. Då kan du fästa den med en skruv eller två i buren, så att den står stadigt, men samtidigt är det lätt att skruva loss skruvarna när man vill rengöra.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Monza

• Bohuslän
« Svar #11 skrivet: 20 maj-11 kl 09:58 »
Vilken fin bild! Har du nåt program som gör bilden sån? Synd på den ungen som kom ikläm men tur att du avvaktade med de andra små, tycker du gjorde rätt där.

//Mona

Elvan

• Bohuslän
« Svar #12 skrivet: 20 maj-11 kl 12:05 »
Vilken fin bild! Har du nåt program som gör bilden sån? Synd på den ungen som kom ikläm men tur att du avvaktade med de andra små, tycker du gjorde rätt där.

//Mona

Tack! Om man har iPhone finns det några olika applikationer för sådant där, tex hipstamatic (http://hipstamaticapp.com/), instagram (gratis) eller de som du hittar här: http://www.squidoo.com/iphone-photo det finns nån varianter för androider med: http://www.calvinshub.com/2011/04/hipstamatic-instagram-alternatives-for-android/

Om man inte har nån sån telefon så kan man ladda hem olika grejer till photoshop, men jag har inte fattat riktigt hur de fungerar, jag har dock hittat lite ramar och grejer som jag fixat med. Tyvärr är det inte lika enkelt om man inte har en android/iPhone, letar själv efter smidiga program. Jag försöker på egen hand lära mig Photoshop och det går lite sådär.

Ett väldigt enkelt och lite roligt program som dock bara ger en enda effekt är poladroid http://www.poladroid.net/download.html, gratis är det med =)

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #13 skrivet: 20 maj-11 kl 14:34 »
Inatt hände något tråkigt. Mest känns det jobbigt för jag känner mig själv ansvarig. Jag har låtit mamman flytta ut i en utebur med sina ungar och eftersom bolådan skulle bli helt förstörd om den stod ute i fukten så har jag byggt en ny låda med lite höjd på. För att mamman skall få en rejäl hylla att sitta på gjorde jag taket på lådan så det gick ut lite extra åt ena sidan. Nu måste mamman ha hoppat ut på änden och lyckats tippa hela eländet och när hon sen hoppade av och lådan återigen kom i rätt position så kom en unge i kläm. I morse när jag kom ut låg det en unge under "benet" på lådan, helt kall och alldeles tillplattad. Nu är den lilla begravd i vart fall, men det var liksom inte så jag hade tänkt mig att det skulle vara att komma ut på morgonen. Jag har jättedåligt samvete för att jag inte kontrollerat att lådan var tillräckligt stabil.

Skulle aldrig ha vagat att flytta en förstföderska med boet och allt till en ny omgivning ochhus. Duktig är hon att det gick sa smidigt.

//Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Elvan

• Bohuslän
« Svar #14 skrivet: 20 maj-11 kl 15:15 »
Skulle aldrig ha vagat att flytta en förstföderska med boet och allt till en ny omgivning ochhus. Duktig är hon att det gick sa smidigt.

//Januschka

Hade ingen aning om att det inte skulle gå bra. Jag tog för givet att det var ok att göra så. Skall man inte flytta ungarna alls förrän de är åtta veckor då? Ge mig gärna fler tips för jag vet tyvärr inte så mycket.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #15 skrivet: 20 maj-11 kl 15:24 »
Hade ingen aning om att det inte skulle gå bra. Jag tog för givet att det var ok att göra så. Skall man inte flytta ungarna alls förrän de är åtta veckor då? Ge mig gärna fler tips för jag vet tyvärr inte så mycket.

Så länge ungarna är hjälplösa (dag 10/11) och beroende av boet skulle jag inte flyttar de. Min gräns går vid 3 eller 4 veckor när de ändå utforskar omgivningen och hittar gömstället när det behövs. Det är kanske lite hur man själv tänker och tycker...

Jag bara tänker mig en förstföderska som bara går på instinkt.. allt är första gången.. killen, dräktigheten, boandet, födseln, rensning.. diandet.. 10 ungar att ta hand om.. främmande dofter i boet jämt -- vem behöver det?? Och sedan flytten.. en hel ny omgivning, mitt i allting.... plus död unge.   :o 
Jag tycker det är helt suveränt att hon har alla i behåll. Och du skriver inte att hon verkar rädd eller förvirrad eller stressad eller något.

//Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Gille

• -
« Svar #16 skrivet: 20 maj-11 kl 15:27 »
Ulric (och andra med gotlandskaniner) är det normalt att det i en kull med tio blir en eller ett par som är väl små, eller betyder det att mamman också är olämplig som avelsdjur?
Det är normalt.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Elvan

• Bohuslän
« Svar #17 skrivet: 20 maj-11 kl 15:40 »
Nej, stressad eller förvirrad har hon inte vart. Det enda jag märkt av lite var att hon försökte gräva ner sin låda i allt strö, bajs och hö från hela buren i början, men det slutade hon med när ungarna var ca 2 veckor. I början lyfte jag ut bara henne en stund på dagen för att hon skulle få beta. (Jag har försökt att klappa och lyfta alla kaninerna lite snabbt varje dag när jag matat dem sedan jag fick dem förra sommaren för att de skall vara vana). När ungarna började gå ur lådan fick de följa med mamman ut i hagen på dagen. Det var först nu när ungarna passerat 3 ½ vecka som de fick flytta ut helt och hållet.

Min andra kull som har en ännu tuffare och tryggare mamma har också fått vara ute sedan de var ca 3 veckor och dem kan jag släppa löst i trädgården korta stunder medan jag flyttar hagen till nytt gräs. Grannkatten har jagat iväg dem nångång men de kommer fram till mig efter en stund. (De är sex veckor idag). Eftersom jag inte haft kaniner förr så har jag fått gå mycket på känsla och jag har blivit överraskad att det funkat så bra att ha kaninerna lösa, men det kanske inte är helt normalt att de kan gå lösa då?

« Senast ändrad: 20 maj-11 kl 16:14 av Elvan »

Elvan

• Bohuslän
« Svar #18 skrivet: 20 maj-11 kl 18:01 »
Ingen annan än jag som flyttat ut 3-4 veckors ungar tillsammans med sin mamma till en utebur?

Sussilo

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 22 maj-11 kl 06:40 »
Ingen annan än jag som flyttat ut 3-4 veckors ungar tillsammans med sin mamma till en utebur?

Jag brukade släppa ut de dräktiga honorna i betesburar med bra bodel i god tid före födsel av ungarna. Då hann de vänja sig vid bur/bo och omgivning innan ungarna kom.

Dela detta:

* Inloggade just nu

516 gäster, 5 användare
Toothpaste, LimJans, Radar, erikgustaferikss, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser