Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken sorts pellets ger ni till kaninungar?  (läst 6542 gånger)

Vildrosens

• -
Vilken sorts pellets ger ni till kaninungar?
« skrivet: 26 apr-11 kl 11:21 »
Vilken sorts pellets ger ni till era små kaninungar från det att de börjar smaka fast föda??

Akkie

• Halland
    • Familjen Kallies
SV: Vilken sorts pellets ger ni till kaninungar?
« Svar #1 skrivet: 26 apr-11 kl 11:49 »
De äter ju samma som mamman.
Har aldrig annat pellets till kaninungarna. Vad skulle vitsen med det vara?
Medial bonnatös och sjuksköterska med kaniner , hundar, katter och höns på en avstyckad gård utanför Falkenberg.

Alex.andra

• Bondlurk
    • Västmanland
« Svar #2 skrivet: 26 apr-11 kl 12:06 »
De äter ju samma som mamman.
Har aldrig annat pellets till kaninungarna. Vad skulle vitsen med det vara?

Jag har inte gett samma till kaninungarna, för när dom åt av det fick dom bara diarre, har gett mina mildare mat i början och gett mamma hennes mat för sig. (ger rabfor)
Alexandra

Vildrosens

• -
« Svar #3 skrivet: 26 apr-11 kl 12:22 »
Jag har gett Oxbows startfoder men det är så nedrans dyrt och jag har många ungar, tänkte om man kunde vänja över dem på Carrier eller nåt likvärdigt i stället, mamman äter inte mycket pellets vanligtvis och det hon fått var inte för ungar så det var därför jag fick välja nåt annat än hennes.

Alex.andra

• Bondlurk
    • Västmanland
« Svar #4 skrivet: 26 apr-11 kl 12:36 »
Jag har gett det till mina till en början, det funkar. Tycker jag  iaf. Men så får mina dunder hö också så dom äter mest det. Vad är det för kaniner?
Alexandra

Akkie

• Halland
    • Familjen Kallies
« Svar #5 skrivet: 28 apr-11 kl 03:16 »
det är ju lite intressant att läsa vad ni skriver, men jag kan fortfarande inte förstå varför det ska hållas på med olika foder till mamma o ungar.
Jag har fött upp raskaniner av olika storlekar till sällskap, utställning och till viss del slakt i ca 15 år och det har funkat för mig.

Men det är ju tur att vi och kaninerna är olika ;)
Medial bonnatös och sjuksköterska med kaniner , hundar, katter och höns på en avstyckad gård utanför Falkenberg.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #6 skrivet: 28 apr-11 kl 15:35 »
Ger Versele Laga Cuni Pro till hela högen 15% protein och 20% fiber så ingen risk för diarrée hos de små. Det är DYRT (350kr/25kg) men inte i närheten så dyrt som Oxbow (som har i princip samma värden).

Det är ju lätt hänt med tillexempel Rabbfor, som är väldigt kraftigt, att ungarna äter för mycket av det och får obalans i magen.
//Lina

nunnunn

• Bohuslän
« Svar #7 skrivet: 28 apr-11 kl 17:02 »
Jag ger rabfor till hela bunten, men helst äter de gräs, kvistar och blad. Korkad fråga kanske, men hur ser man att de har diarré? Lite mjukare kulor eller rinnande avföring?
Mina ungar verkar friska och är pigga.
Man måste skynda sig medan man har lust

Vildrosens

• -
« Svar #8 skrivet: 28 apr-11 kl 21:18 »
Ger Versele Laga Cuni Pro till hela högen 15% protein och 20% fiber så ingen risk för diarrée hos de små. Det är DYRT (350kr/25kg) men inte i närheten så dyrt som Oxbow (som har i princip samma värden).

Det är ju lätt hänt med tillexempel Rabbfor, som är väldigt kraftigt, att ungarna äter för mycket av det och får obalans i magen.

Versele Laga Cuni Pro lät ju himla intressant, måste kolla upp var det säljs, ja Oxbow är bedrövligt dyrt men mycket bra.

Vildrosens

• -
« Svar #9 skrivet: 29 apr-11 kl 07:42 »

350kr/25kg, stämmer det priset??? När jag googlade runt hittar jag 2,5kg för runt 200 kr och uppåt.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #10 skrivet: 29 apr-11 kl 14:14 »
Jag köpte nyss 3 säckar för det priset så vore konstigt om det var fel :P... Det är dock väldigt nära butikens inköpspris, jag har bra kontakt med dom. Fullt butikspris är 570kr/25kg. Djurmagazinet. Ring och fråga din närmaste så kan du kolla så att jag inte ljuger ;-).

Småpåsarna kostar runt 60kr/kg...
//Lina

Vildrosens

• -
« Svar #11 skrivet: 29 apr-11 kl 14:32 »
ok, tänkte bara om du hade missat kommatecknet ;) , vad konstigt då att det var så dyrt på nätet, jag ska definitivt kolla upp stor säck på djuraffären. Tack för tips.

anne-lie50

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 29 apr-11 kl 15:18 »

Rabbfor1del och kornkross 2 delar blandat har det blivit här och det växer de jättebra på, och så massor av fint hö förståss

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 29 apr-11 kl 22:48 »
Har aldrig gett några pellets alls till vare sig mamma eller ungar oavsett kullstorlek.

anne-lie50

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 30 apr-11 kl 07:56 »
Anna-Lie,

det var säkert ett misstag men jag blir glad om du inte skriver dina inlägg som mitt citat i framtiden, tack

;)

//Januschka
nöjd?

Anna S

• Glad 26åring som älskar både små och stora djur.
    • Södermanland
    • Afrikanska Dvärggetter
« Svar #15 skrivet: 30 apr-11 kl 08:13 »
På min förra arbetsplats där det finns Gotlandskaniner, där har de bara fått små mängder havre (fri tillgång på hö såklart), och där har ungarna börjat äta havre tillsammans med mamman, aldrig varit något problem.
Jobbar med djur och barn, har själv häst, hund, kanin, getter och hamstrar, kika gärna på www.dvarggetter.n.nu :)

Vitis

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 30 apr-11 kl 16:46 »
Vi har bara kaninungar på vår och sommar så dom äter mest grönt. Just nu fyller jag en skottkärra med maskrosor per dag. Tillgång till hö såklart. När dom blir lite större så äter dom samma som mamma, Rabbfor eller Svenska Foders motsv. blandat med korn, + morötter, äpplen, bröd eller annat vi kan få tag på.

Mycket sly och kvistar också.

Har inte sett några dåliga magar men håller såklar koll nu vid övergången från hö till grönt.

Falsen

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 02 maj-11 kl 17:29 »
Jag har bara ungar under den gröna säsongen så de får inget pellets. Ibland får de lite havre men annars får de gräs, lusern, maskroser, klöver, ogräs, morötter och grenar och lite allt möjligt som jag hittar =) Jag förstår inte hur man ska kunna unvika att mamman äter ungarnas mat och tvärtom.

Dela detta:

* Inloggade just nu

457 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser