Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rovdjursbesök igen...  (läst 11321 gånger)

Sess

• Dalarna
    • Min sida
Re:Rovdjursbesök igen...
« Svar #20 skrivet: 05 aug-06 kl 16:50 »
Många som jag har frågat nu har sagt mink eller mård. Och vatten har vi inte alls långt härifrån.
En vaktel låg kvar med huvudet men den var huggen i halsen och inte i nacken. Men ankan jag hittade var ju helt huvudlös och huvudet har jag inte hittat och det fanns inget blod runt området heller...

Har fått tag på lite beskrivningar på fällor som jag ska kolla på. Hinner jag fixa en ikväll så har jag sparat ankorna som jag kan använda som bete!
Mina djur: Höns (Grönvärpare)

iceman

• ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
« Svar #21 skrivet: 06 aug-06 kl 01:42 »
 det sägs att vi oxå hade besök av räven men tror på mer att det var en hund som slog 10 höns och en tupp... hunden försvann efter 3 dar.. det skylldes på sjukdom byn tiger och lider...

lev väl...
Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

Sess

• Dalarna
    • Min sida
« Svar #22 skrivet: 06 aug-06 kl 10:14 »
Jag börjar få panik nu.... imorse när jag kom ut så hade den tagit hanen till skrattduveparet.... så nu sitter det en ensam hona inne i voljären... Man såg att djuret hade dragit ut duvan genom en av maskorna då det var massor med fjädrar där...  :'(

Har fått tag på en rejäl fälla nu som ska gillras idag... och går den inte in i den utan tar fler djur då tänker jag sätta mej och vaka hela natten med någon som har gevär...  :(

Susanne

« Svar #23 skrivet: 06 aug-06 kl 19:51 »
Kan du inte ta in duvorna och alla andra fåglar till "boven" är fångad?  ???

Sia

• Dalarna
« Svar #24 skrivet: 06 aug-06 kl 22:41 »
Jag börjar få panik nu.... imorse när jag kom ut så hade den tagit hanen till skrattduveparet.... så nu sitter det en ensam hona inne i voljären... Man såg att djuret hade dragit ut duvan genom en av maskorna då det var massor med fjädrar där...  :'(

Fy vad hemskt!!
Stackars henne, och stackars dig...
Jag har ju två skrattduve-hanar, du hade ju kunnat få en av mig om jag inte hade bott så fasligt långt bort...... *suck*
/Kicki
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Sess

• Dalarna
    • Min sida
« Svar #25 skrivet: 07 aug-06 kl 08:40 »
Jag har tagit in de mindre djuren, har ju inte så många burar att använda, men nu är de minsta djuren säkert inlåsta.
Idag ska jag ner och köpa råttgift ifall det kan vara det då inget har hänt i fällorna...

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #26 skrivet: 07 aug-06 kl 15:02 »
Jag har tagit in de mindre djuren, har ju inte så många burar att använda, men nu är de minsta djuren säkert inlåsta.
Idag ska jag ner och köpa råttgift ifall det kan vara det då inget har hänt i fällorna...
Se även till att köpa en sån där "labyrintbox" att lägga giftet i så det inte ligger öppet för övrigt djurliv.
mvh/Fred
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Sess

• Dalarna
    • Min sida
« Svar #27 skrivet: 07 aug-06 kl 16:47 »
Jodå! jag köpte stationer till giftet och sen la jag en bräda för så inte katter mfl ska kunna komma åt! Har även satt upp lappar om det skulle vara så att det kommer in folk med barn hit på gården! för att vara på den säkra sidan.

Filip Skräplund

SV: Re:Rovdjursbesök igen...
« Svar #28 skrivet: 06 maj-08 kl 07:56 »
Jodå! jag köpte stationer till giftet och sen la jag en bräda för så inte katter mfl ska kunna komma åt! Har även satt upp lappar om det skulle vara så att det kommer in folk med barn hit på gården! för att vara på den säkra sidan.

Gammalt men ständigt återkommande...även om inte katterna kommer åt råttgiftet (om dom nu vill ha det), så kan dom ta råttor som just käkat råttgift.
Dom är troligen mer lättfångade än helt friska råttor.
Kan sluta med en saftig veterinärräkning eller döda katter.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
SV: Rovdjursbesök igen...
« Svar #29 skrivet: 15 maj-08 kl 17:51 »
Hej hur har det gått ??? :o Det har varit en liknade tråd under höns.  :-\

Du har inte funderat på att ringa antisimex? Eller någon viltvårdare eller jägare?

År det råttor så fixar antisimex och liknade firmor problemet och det snabt.

Är det störe skade djur så är jägarens kunsakp ovärdelig. Att sätta fälla utan kunskap om din motståndare så är risken stor att motståndaren alldrig går i.

Lycka till

Sess

• Dalarna
    • Min sida
SV: Rovdjursbesök igen...
« Svar #30 skrivet: 15 maj-08 kl 18:12 »
Fick en liten vessla eller en hermelin (den va väldigt liten iallafall) i fällan och efter det så har det inte hänt något mer, så troligtvis va det den lilla som dödade alla djuren  :-\
Den gick i en vanlig burråttfälla med lite fjädrar och en del av en vaktel i.

Hur har det gått för dej då, **Sofielund**??
« Senast ändrad: 15 maj-08 kl 18:18 av Sess »

Dela detta:

* Inloggade just nu

592 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser