Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  lerklining  (läst 3232 gånger)

pux

• Gäst
lerklining
« skrivet: 30 jul-06 kl 20:37 »
Hej
Vi vill inreda kallvinden och funderar på lerklining (nedanvåning ska så småningom göras om på samma sätt - men nu behöver vi mer plats, så vi börjar däruppe) - våra uthuslängor har invändig lerklining,  (vilket bostaden också bör ha haft en gång före 60/70talets härliga masonit och 80talets mysiga gullfiber) så det känns som "rätt" val för gårdsrenoveringen som helhet. Alla tips emottages tacksamt!
mvh

wikhall

• Gäst
Re:lerklining
« Svar #1 skrivet: 31 jul-06 kl 10:16 »
Om du vill tala med en mycket sakkunnig person så kan jag rekommendera Sten Nilsson i Laholm, jag har hans telefonnr om du är intresserad.
Han har varit bl a här i Västergötland och hållit kurs utanför Kinna i Nääs Byggnadsvårds regi.

Jag vet också att Gysinge (www.gysinge.se) håller kurser, de kan du också kontakta. Det är inte omöjligt att kursen kan hållas hos er = andra gör jobbet åt er. Så kommer vi att göra nästa år är det tänkt.

Chaan

• -
    • chaaniversum
« Svar #2 skrivet: 05 aug-06 kl 06:56 »
Själv kan jag rekommendera Johannes Riesterer för detta ändamål.

Annars är det www.naturligt-byggeri.org som gäller.
« Senast ändrad: 05 aug-06 kl 06:56 av Chaan »

Skytten

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 06 aug-06 kl 21:55 »
Skadar nog inte att prata med någon som utfört det. I min barndom var det äldre tanter, som kunde hantera konsten, de lever nog inte idag, men kanske har fört kunskapen vidare till döttrar.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

nad

« Svar #4 skrivet: 07 sep-06 kl 12:34 »
Jonannes är även min rekomendation

stigman

« Svar #5 skrivet: 10 sep-06 kl 20:54 »
det som kräver arbete är att få de små lerskivorna att blanda sig fint med snickarspån och dynga. Ett recept är 20 arkeologistudenter som får trampa. Klinar nu en smedja i Hogsla by i Botkyrka.

Chaan

• -
    • chaaniversum
« Svar #6 skrivet: 10 sep-06 kl 21:31 »
det som kräver arbete är att få de små lerskivorna att blanda sig fint med snickarspån och dynga. Ett recept är 20 arkeologistudenter som får trampa. Klinar nu en smedja i Hogsla by i Botkyrka.

Hur stor del sand kör ni med

imze

• Brors
« Svar #7 skrivet: 08 okt-06 kl 18:07 »
Vi har ett recept beskrivet på vår hemsida, www.alternativ.nu/brors
Som alternativ till 20 arkeologistudenter rekommenderar jag betongblandare  ;D

Chaan

• -
    • chaaniversum
« Svar #8 skrivet: 08 okt-06 kl 19:21 »

Som alternativ till 20 arkeologistudenter rekommenderar jag betongblandare  ;D

Precis. Tvångsblandare närmare bestämt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

516 gäster, 2 användare
PetterEngvall, anlet

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser