Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vildsvin - självhushållarproblem eller möjlighet?  (läst 11530 gånger)

regnpipan

• Gäst
Vildsvin - självhushållarproblem eller möjlighet?
« skrivet: 14 apr-11 kl 08:12 »
Vildsvinen ökar, det har väl ingen i södra Sverige missat. Lrf är bitvis hårda, läste den avgångne lrf ordföranden i Östergötland (?) som tyckte att vildsvin bara dög att röta till gas. Och visst ställer svinen till problem. Men jag är inte så intresserad av problemen som av vad folk gör åt dem. Jag tänker då inte bara på hur man kan jaga dem, det finns det ett halvdussin mer eller mindre bra böcker om. Jag tänker snarare på i vilken utsträckning folk faktiskt samarbetar och utnyttjar svinen som en resurs snarare än som ett problem. Eller är det så att ni inte samarbetar alls? Markägaren på mark A kanske har as-stora problem med bökningar i land och trädgård, medan arrendatorn på grannmarken, mark B, åtlar in svinen för att kunna skjuta så mycket som möjligt?

Hur funkar det där ute?
Pratar Kommunicerar jägarna och markägarna med varandra?
Sammarbetas eller motarbetas det?
Finns det viltsvinsförvaltningsområden och hur är er erfarenhet av sådana?
Är jakten organiserad i stora jaktlag eller små privatmarker? I vilka områden är skadebilden värst/skonsammast?
Hur skyddar ni era grödor mot bökning?

Kort sagt, jag skulle med detta inlägg vilja dra igång en vildsvinstråd ur självhushållningsperspektiv, vilket givetvis innefattar såväl effekter på djurhållning och odling som hur man ser på och bedriver jakt på vildsvin.

Jag vill starta en sådan tråd av delvis egoistiska skäl, inte minst för att mina marker vilket år som helst kommer att få en seriös vildsvinsetablering. I dagsläget har vi enstaka vandringssvin som passerar. Men i grannsocknen skjuts det dussintals med svin varje år.

LasseDalom

• -
SV: Vildsvin - självhushållarproblem eller möjlighet?
« Svar #1 skrivet: 14 apr-11 kl 08:30 »
Ja här i trakten så har det planterats ut svin (korsning vildsvin/tamsvin) av skjutglada jägare. Dessa vinterfodras så de skall klara sig. De som bor i närheten är inte tillfrågade först. Nöje för jägaren, missnöje för odlaren.

regnpipan

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 14 apr-11 kl 08:37 »
Ja här i trakten så har det planterats ut svin (korsning vildsvin/tamsvin) av skjutglada jägare. Dessa vinterfodras så de skall klara sig. De som bor i närheten är inte tillfrågade först. Nöje för jägaren, missnöje för odlaren.

Pratar ni med varandra eller är det en trakt med många gamla grannfejder och missförstånd?
Är jägarna bofast eller är de utsocknes som arrenderar jakträtten?

Wizard

• Arrendegården
« Svar #3 skrivet: 14 apr-11 kl 09:07 »
Längst nere i södern där markerna är små och såterna ännu mindre handlar det nästan bara om profit för markägaren, som vill att allt skall skjutas (oftast), och plånboken som styr vilka som får jaga.
Men har man stabil mark med väl etablerad vildsvinsstam är det perfekt som självhushållare att nyttja för kött.

Som självhushållare ser jag vildsvinen som en stor möjlighet om man inte odlar med extremt små marginaler. Man får värdera de förstörda grödorna mot årsgrisarna man kan stoppa i frysen.
Dock finns det marker som verkligen lider av vildsvinen... Har man kanske bara 5 ha och det är en "motorväg" för vildsvin så kan man inte bara skjuta hur många som helst eftersom man inte "skall" skjuta mer än vad marken bär, men å andra sidan så måste man få skydda sina grödor och då får man göra ett avvägande.

Vidare är det inte så svårt att flytta vildsvinens uppmärksamhet från en odling till en foderplats. Ordentligt med potatis, betor och spannmål (i lagoma portioner!) så håller de sig där när de söker foder. Dock får man aldrig skjuta på denna platsen för då har man förstört systemet.

Dock knusslas det väldigt sällan mellan jaktlagen när det är gris som är på tal. Det finns ju enorma mängder här nere.

LasseDalom

• -
« Svar #4 skrivet: 15 apr-11 kl 09:56 »
Citat från: regnpipan
Pratar ni med varandra eller är det en trakt med många gamla grannfejder och missförstånd?
Är jägarna bofast eller är de utsocknes som arrenderar jakträtten?

Jag har aldrig hört en jägare prata om sådant här med någon som inte är jägare. Det är nog inte riktigt klar om precis vilka det är som satt ut grisarna (det är ju lite kontroversiellt) men om man skulle kolla upp vilka som jagar dem samt vilka som utfodrar dem så har man nog ringat in målgruppen. Här är en artikel om saken:

http://www.dt.se/nyheter/leksand/article388747.ece?service=print

Sedan dess så har vildsvins-grisarna spridit sig. Det hela känns som om det är en protest från jägarhåll mot att man inte får bestämma om rovdjurens vara eller inte vara i skogen. Förutom problemen med svinen så är det lite olustigt att man släppt ut korsningar och inte riktiga vildsvin. Vad skall det vara bra för?

regnpipan

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 15 apr-11 kl 12:26 »
Knepig situation. Låter inte speciellt lustigt.

Om det nu rör sig om korsningar så är det extra dumt. Ungefär lika dumt som när en granne ledsnade på sina omärkta otama får och helt enkelt klippte upp stängslet och löste problemet på det viset. Under sommaren och hösten dök de upp lite var stans, inte minst i trädgårdar och bärodlingar. De får som inte vi i jaktlaget lyckades ta bort svälte ihjäl förra vintern.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 17 apr-11 kl 21:02 »
hur är förekomsten av vildsvin mellan gbg och borås? sporadiska observationer fortfarande eller etablerade grupper?
Fjäderfän och kaniner

regnpipan

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 18 apr-11 kl 08:54 »
Jag tror nog det kan finnas en del vildsvin mellan gbg och borås, säkert rätt hyfsade stammar lokalt. Men det är ju så de verkar fungera, lokalt kan de finnas i stor mängd för att i nästa socken i princip inte finnas alls. Hur de sprids är inte helt lätt att beräkna/förutse. Vilket jag hade anledning att prata med Johan Truvé om för ett tag sedan när vi spånade på ett forskningsprojekt. JT har, för den som inte vet, disputerat på just detta.

Rosten

• Närke
« Svar #8 skrivet: 20 apr-11 kl 17:59 »
Som självhushållare ser jag vildsvinen som en stor möjlighet om man inte odlar med extremt små marginaler. Man får värdera de förstörda grödorna mot årsgrisarna man kan stoppa i frysen.
Dock finns det marker som verkligen lider av vildsvinen... Har man kanske bara 5 ha och det är en "motorväg" för vildsvin så kan man inte bara skjuta hur många som helst eftersom man inte "skall" skjuta mer än vad marken bär, men å andra sidan så måste man få skydda sina grödor och då får man göra ett avvägande.

Har man några få hektar grönsaksodling som hela familjen lever på det så kan några vildsvin skapa ett totalt ekonomiskt kaos på några nätter.
Då är det inget snack om "vad marken bär" Då är det elstaket överallt och skulle grisarna ändå ta sig in så skulla i alla fall jag skjuta alla jag kunde på en gång.
Oavsett om jag hade tid att ta rätt på köttet eller ej.

Här har vi väldigt lite grisar och vi skjuter alla vi ser.
Då har vi betydligt mera problem med vargen. Men inte att den tar får utan att man vaknar på nätterna och tyckte att man hörde något.
Vilket gör att man inte kan somna om utan att först ha gått ner till fåren iförd morgonrock, stövlar och hagelbössa.
Så det är inte vargen som igentligen knäcker en utan psyket.

Ekonomiskt för våran gård så har inte fåren någon betydelse. Vi tjänar inga större pengar på dom utan förmodligen kommer vi att sluta med dom om några år ändå.
Så att man kan sova bättre.

Då är det värre med björnen som är på väg hit eftersom vi räknar med att biodingen kommer att bli gårdens huvudinkomst i framtiden.
Den går inte att freda sig imot. Sätter man upp elstaket med batteri runt bigårdarna så besöks dom av folk på kvällen som behöver byta batteri i bilen.
Använder man solceller så hittar man dom på en båt i båthamnen.

Räven har vi haft problem med fast det problemet löste fåren. Då dom betar av allt gräs runt gården så att räven måste visa sig öppet för att komma fram till hönsen dagtid.
På nätterna har vi dom inlåsta.

Wizard

• Arrendegården
« Svar #9 skrivet: 20 apr-11 kl 20:46 »
Har man några få hektar grönsaksodling som hela familjen lever på det så kan några vildsvin skapa ett totalt ekonomiskt kaos på några nätter.
Då är det inget snack om "vad marken bär" Då är det elstaket överallt och skulle grisarna ändå ta sig in så skulla i alla fall jag skjuta alla jag kunde på en gång.
Oavsett om jag hade tid att ta rätt på köttet eller ej.

Här har vi väldigt lite grisar och vi skjuter alla vi ser.
Då har vi betydligt mera problem med vargen. Men inte att den tar får utan att man vaknar på nätterna och tyckte att man hörde något.
Vilket gör att man inte kan somna om utan att först ha gått ner till fåren iförd morgonrock, stövlar och hagelbössa.
Så det är inte vargen som igentligen knäcker en utan psyket.

Ekonomiskt för våran gård så har inte fåren någon betydelse. Vi tjänar inga större pengar på dom utan förmodligen kommer vi att sluta med dom om några år ändå.
Så att man kan sova bättre.

Då är det värre med björnen som är på väg hit eftersom vi räknar med att biodingen kommer att bli gårdens huvudinkomst i framtiden.
Den går inte att freda sig imot. Sätter man upp elstaket med batteri runt bigårdarna så besöks dom av folk på kvällen som behöver byta batteri i bilen.
Använder man solceller så hittar man dom på en båt i båthamnen.

Räven har vi haft problem med fast det problemet löste fåren. Då dom betar av allt gräs runt gården så att räven måste visa sig öppet för att komma fram till hönsen dagtid.
På nätterna har vi dom inlåsta.
Kommer grisen in trots eltråd så är det ren och skär skyddsjakt det handlar om och då är det bara att freda sin gård/grödor.

Det jag syftade till i mitt inlägg är när någon har en mark på 1 tunnland och har en gigantisk åtel där med flertalet skjutna djur per säsong. Det är inte ok. (dock ej prövat rättsligt)

Gångtrött

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 20 apr-11 kl 20:58 »
Håll grisarna kort som satan i början, för har de väl etablerat sig och stammen kommer upp i en viss storlek så kommer de föröka sig i en betydligt högre takt än vad som är möjligt att skjuta av.

I vårt viltvårdsområde är vildsvinen ett stort irritationsmoment.. Skogssällskapet föder upp vildsvin, de kör ut flera tiotals ton med mat varje år och skjuter kanske av 4-6 stycken per år. Tror att de räknade till 30 vildsvin en kväll när de åkte omkring på deras marker i skymmningen, det var alltså ENBART på deras mark och räknat ifrån bilen.

Grannens havreåker fick en skördereduktion på 30-40% förra året p.g.a. vildsvinsskador.

Wizard

• Arrendegården
« Svar #11 skrivet: 20 apr-11 kl 21:38 »
Håll grisarna kort som satan i början, för har de väl etablerat sig och stammen kommer upp i en viss storlek så kommer de föröka sig i en betydligt högre takt än vad som är möjligt att skjuta av.

I vårt viltvårdsområde är vildsvinen ett stort irritationsmoment.. Skogssällskapet föder upp vildsvin, de kör ut flera tiotals ton med mat varje år och skjuter kanske av 4-6 stycken per år. Tror att de räknade till 30 vildsvin en kväll när de åkte omkring på deras marker i skymmningen, det var alltså ENBART på deras mark och räknat ifrån bilen.

Grannens havreåker fick en skördereduktion på 30-40% förra året p.g.a. vildsvinsskador.
Bedrövligt och tyvärr en allt för vanlig syn i dag...

Men detta kan ni väl enkelt reglera via årsmötet i VVO:t?

Viltvård betyder ju exakt viltvård och inte "nu skall vi ha en så stor stam vi bara kan" utan en avskjutningsplan som reglerar det hela.
Dock skall man inte använda fällor mer än som sista åtgärd och i skogen så är det enkelt åtgärdat med fast belysning och nattvakande.

Lycka till med grisarna!

Rosten

• Närke
« Svar #12 skrivet: 21 apr-11 kl 13:43 »
Det jag syftade till i mitt inlägg är när någon har en mark på 1 tunnland och har en gigantisk åtel där med flertalet skjutna djur per säsong. Det är inte ok. (dock ej prövat rättsligt)
Om inte jag minns fel så är det rättligt provat för något år sedan då en jägare sköt 42 vildsvin på 5 hektar eller något liknade.
Han vart frikänd för att ingen kan bevisa vad marken bär.
Teoretiskt så skulle en mark på 5 hektar kunna bära en vildsvinsstamm på flera hundra djur.
Allt beror på hur mycket man åtlar/fodrar.

Grannens grishus bär 4500 grisar samtidigt.
Totalt ca 16 000 grisar om året.

Rosten

• Närke
« Svar #13 skrivet: 21 apr-11 kl 13:45 »
Det roliga i allt ihop brukar vara att bönderna som klagar på vildsvinen är samma bönder som säljer foder till åtlarna. ;D
Snacka om korkat!

Gångtrött

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 21 apr-11 kl 13:57 »
Det roliga i allt ihop brukar vara att bönderna som klagar på vildsvinen är samma bönder som säljer foder till åtlarna. ;D
Snacka om korkat!
Så kan det nog vara.. Fast de som åtlar hade säkert fått tag i foder någon annanstans så då kan man ju lika gärna tjäna lite pengar på eländet..

Rosten

• Närke
« Svar #15 skrivet: 21 apr-11 kl 14:22 »
Så kan det nog vara.. Fast de som åtlar hade säkert fått tag i foder någon annanstans så då kan man ju lika gärna tjäna lite pengar på eländet..
Tjänar du pengar på skiten då har du också ansvar i det hela att det ser ut som det gör.

Här har vi bönder som vägrar sälja foder till vildsvinsåtlar. Tyvärr så ser då grannbonden en möjlighet att tjäna svarta pengar och börjar sälja istället.

Ändå roligar blir det när man pratar med en bonde som har stora problem enligt han själv och man erbjuder sig att hjälpa till.
Då skall han plötsligt ha 800:- dygnet av mig! För att jag skall rädda hans skörd!
Då totalvägrar jag och då blir han sur på mig för att jag inte ställer upp!
Vissa bönder är nog dom mest knepiga människor som finns.

Förra året var det en som hade stora problem med vallen ca 1 mil här ifrån. Vildsvinen bökade upp allt. Jag erbjöd mig att jaga bort dom och att vi skulle dela på köttet.
Efter någon dag ringde dom och sa att dom ville ha 1000:- natten och allt kött skulle tillfalla dom! För det hade dom sett på nätet att man kunde få.
Som jakttorn så skulle dom ställa upp en gammal vagn.
Jah skulle även sköta om slakt och finstyckning utan ersättning!

Jag bara skrattade.
Någon vecka senare så ringer dom och vill ha hjälp med att montera en nattkikare på bössan.
Jag vägrar eftersom nattkikare är förbjudet samt att bonden har ärvt sina vapen från den gamla goda tiden då man inte behövde jägarexamen.
Han har aldrig jagat med dom.
Så nu pratar dom inte med mig längre. ::)

Magnus73

• Västerbotten
« Svar #16 skrivet: 21 apr-11 kl 14:39 »
Har varit ner och jagat vildsvin vid sjön sommen 2 gånger där skulle vi få betala 5000 för galt  över 100 kg i trofe avgift och då behöll de även fläsket.

Tännlappen

• -
« Svar #17 skrivet: 21 apr-11 kl 16:40 »
Klart lantbrukaren ska ta bra betalt. En jägare som jagar gratis och säljer vid sidan om blir ju direkt en konkurrent till bonden=bonden får sålt mindre kött själv. Sedan priset,jaaaa... en jägare som köpt en ny bössa är nog rätt sugen på att testa den "viltvårdande" egenskapen hos vapnet och lockas därmed att betala vad bonden begär.

Wizard

• Arrendegården
« Svar #18 skrivet: 21 apr-11 kl 19:14 »
Klart lantbrukaren ska ta bra betalt. En jägare som jagar gratis och säljer vid sidan om blir ju direkt en konkurrent till bonden=bonden får sålt mindre kött själv. Sedan priset,jaaaa... en jägare som köpt en ny bössa är nog rätt sugen på att testa den "viltvårdande" egenskapen hos vapnet och lockas därmed att betala vad bonden begär.
Lugna ner dig nu...

Om en bonde vill ha hjälp med skyddsjakt för att grisarna förstör hans grödor skall väl inte de som han ber om hjälp behöva betala för det?
Lika illa som att när jag blir utringd för trafikeftersök få en räkning för "jakten"...

Kan bonden sälja det som jakt under pågående säsong så är det en helt annan femma men då skall han inte klaga över att han får förstörda grödor heller.

Tännlappen

• -
« Svar #19 skrivet: 21 apr-11 kl 23:21 »
Lugna ner dig nu...

Om en bonde vill ha hjälp med skyddsjakt för att grisarna förstör hans grödor skall väl inte de som han ber om hjälp behöva betala för det?
Lika illa som att när jag blir utringd för trafikeftersök få en räkning för "jakten"...

Kan bonden sälja det som jakt under pågående säsong så är det en helt annan femma men då skall han inte klaga över att han får förstörda grödor heller.
Lugna och lugna mig.......Har inte kommit upp i varv ännu  :o . Det blir ju en moment 22 situation,gissningsvis vill bonden en företagare  inte ha onödig konkurrens om köttförsäljningen. Går det att lura en triggerhappy viltvårdare så går det,annars blir det elstängsel för hela slanten vilket senare kommer att läggas på priset när grödorna säljs. Bonden måste ju se till sin business och kan då inte ha viltvårdare som säljer kött till höger och vänster,kanske inte så många som har hela fryshus till förfogande+att köttet ska ätas upp innan det blir för gammalt. Kanske inte så många som klarar av att kränga i sig vildsvin efter vildsvin sedan ska Rådjuret ner och Älgen, Haren,Kaninen,alla Kråkorna,Bävern,Orren,Tjädern,Ripan, kanske en Björn..etc...... Nog inte fel med många fyrbenta toppredator som jobbar gratis i det tysta och bara äter för att överleva.

Dela detta:

* Inloggade just nu

542 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser