Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sjuk höna- symptom- vad?  (läst 2755 gånger)

solidpoints

• Västergötland
Sjuk höna- symptom- vad?
« skrivet: 07 apr-11 kl 15:41 »
Har förstått att det här med höns och sjukdomar inte alltid är så lätt och att det är många sjukdomar som har liknande symptom men jag tänkte att jag kanske skulle kunna få lite tips och idéer i alla fall.

Min lilla höna har ruvat i ca 14 dagar, tagit små pauser för äta och bajsa som vanligt till i måndags då hon inte gick ut på hela dagen . I förrgår lämnade hon äggen och sov på pinnen med de andra och verkade lite hängig. Tänkte att hon nog bara var lite matt efter att ha ruvat men det tror jag inte längre...
 Igår fm såg jag henne sittandes på rumpen mitt i hönsgården och sov med huvudet under vingen. Den lilla stjärten hänger (brukar stå rakt upp) kammen  hänger och är blek och hönan är ostadig samt hänger även lite lite med vingarna. Inatt sov hon på pinnen en bit från de andra som klumpat ihop sig som vanligt i ena änden av pinnen. Såg även att hon hade lite löss när jag undersökte henne.
Gav multivitamin i vattnet igår och pudrade med etotal.Jag tycker nog att kammen inte är fullt lika blek längre, men det kan även (troligtvis) vara önsketänkande från min sida  :-[ Hon sitter mest på rumpan nu inne på hönshusgolvet  :'(

Överös mig gärna med råd och tips på vad det kan vara med min lilla Chabo-Lina och vad jag kan göra för henne
En härlig liten blandning med lite av varje. Höns, kaniner, katter och människor.

Astra

• Uppland
SV: Sjuk höna- symptom- vad?
« Svar #1 skrivet: 07 apr-11 kl 15:52 »
Min första tanke är att hon har blivit illa åtgången av lössen när hon legat på äggen och kanske inte putsat sig och sandbadat som vanligt. Det finns ju även oknytt som går på hönsen främst nattetid (röda hönskvalster). Även de borde trivas riktigt bra i ett gosigt rede där hon legat. Om det är som jag tror borde hon ju krya på sig snart nu när du behandlat henne med medel. Någon mer erfaren har kanske någon annan diagnos?
Bor mellan Uppsala och Norrtälje med maken, lille sonen (3år), lilla dottern (0år), 2 katter och några sussexhöns, en orpington, en stilig Marantupp, Isbar-tonåringar, två franska nakenhalsar, blandisar och japanska vaktlar.

solidpoints

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 07 apr-11 kl 20:05 »
Ja man kan ju alltid hoppas att det är det som hänt, men det var inte särskillt mkt löss hon hade så jag vet inte...
Hon äter och dricker om jag ställer det precis framför henne, men hon flyttar sig inga längre sträckor. Vet inte om hon inte kan stå på benen eller bara inte orkar  :-\
En härlig liten blandning med lite av varje. Höns, kaniner, katter och människor.

Astra

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 07 apr-11 kl 20:37 »
De röda hönskvalstren suger blod på natten och gömmer sig på dagen dvs. bor inte på hönan och de ska tydligen vara riktigt jäkliga och kunna dränera en höna så den trillar av pinn (ursäkta ordvitsen  :-[). De är inte heller enkla att bli av med (enl. Markim bl.a.). Det går att göra en "fälla" av wellpapp för att kolla om man har sådana kryp och det finns massor skrivet här på forumet om dem.
http://sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Fjaderfa/Parasiter/Roda-hanskvalster/
« Senast ändrad: 07 apr-11 kl 20:45 av Astra »
Bor mellan Uppsala och Norrtälje med maken, lille sonen (3år), lilla dottern (0år), 2 katter och några sussexhöns, en orpington, en stilig Marantupp, Isbar-tonåringar, två franska nakenhalsar, blandisar och japanska vaktlar.

solidpoints

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 07 apr-11 kl 21:26 »
Usch de där låter inte alls trevliga att få in i hönshuset, fy 17 !
Har ju en annan höna som just fått kycklingar och ruvat ca 10 dagar mer än min lilla chabo, men hon verkar inte må dåligt. Dock är ju hon större också så det kanske tar längre tid innan hon blir påverkad om det nu är hönskvalster min lilla chabo råkat ut för?

solidpoints

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 08 apr-11 kl 16:23 »
Putt putt

Finns det ngt mer att göra för henne eller är det kört när en höna inte längre kan stå upp själv?

Dela detta:

* Inloggade just nu

625 gäster, 1 användare
Assa

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser