Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tupp slagsmål  (läst 1185 gånger)

LolloF

Tupp slagsmål
« skrivet: 07 apr-11 kl 14:00 »
Hejsan!

Har en flock med två tuppar och sju hönor (Dv kochin). Lilltuppen är 1år och stortuppen 2år. Stortuppen är jättesnäll och mysig och hittills har allt funkat bra, tills igår. Då var stortuppen blodig och såg ganska nedstämd ut...
Tog lilltuppen och stängde in honom i en mindre bur i hönshuset - rätt eller fel? Kändes rätt i alla fall då..

Tror ni att jag kan behålla bägge eller ska jag skänka bort lilltuppen, en ståtlig flerfärgad och snäll(?) kille?

Stortuppen var ganska illa åtgången och blodig - men äter dricker och är idag vid gott mod.

//LolloF

Jakobsson

SV: Tupp slagsmål
« Svar #1 skrivet: 07 apr-11 kl 14:08 »
Tuppar tål en hel del & kan ofta se väldigt mkt mer eländiga än det egentligen
är.
& att lilltuppen utmanar stortuppen e inte alls konstigt. Det försöker ju tuppar med
jämna mellanrum, alla tuppar vill ju vara överstetuppen & så fort den som e underlägsen
känner att det finns en chans för övertag så försöker det. Helt normalt & inte alls
konstigt!
Jag har flockar med 2 tuppar i varje, det funkar bra. Det e lite slagsmål ibland, vissa
gånger byts rangordningen & andra inte. Men det e inget som e jobbigt eller går ut
över flocken på ett negativt sätt. & tupparna läker bra & fort. :)

Lycka till!

Dela detta:

* Inloggade just nu

692 gäster, 1 användare
lawnboy

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser