Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönsskiten  (läst 5760 gånger)

arris

• Västerbotten
Hönsskiten
« skrivet: 07 apr-11 kl 09:53 »
Ja nu har jag en låda bakom hönshuset (tre pallkragar) fylld med hönsskit ,vad ska jag göra med detta .Jag tror att det är för starkt att mylla ner i trädgårdlandet och rabatter ,eller..??

kulvej

• Södermanland
SV: Hönsskiten
« Svar #1 skrivet: 07 apr-11 kl 10:27 »
Nej, mylla på du bara!
 Inte i så hög koncentration kanske, och inte när det redan växer i landet.

supersnällasilversara

• hellre lite skit i hörnet än ett rent helvete
    • Blekinge
« Svar #2 skrivet: 09 apr-11 kl 18:50 »
Jag undrar oxå! Fler tips.
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!

Myntas

• Skåne
    • Livet enligt Mynta
« Svar #3 skrivet: 09 apr-11 kl 19:44 »
- Sälj skiten!!! ::)

Hårdvaluta för trädgårdsfolket...?

Packa i mindre påsar och ställ ut vid tomtgränsen jämte en plåtburkskassa;  "XX kronor/ påse"...  ;)
« Senast ändrad: 09 apr-11 kl 19:46 av Myntas »

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #4 skrivet: 09 apr-11 kl 20:24 »
Hönsskit är väldigt näringsrikt, så ta inte förmycket bland växterna. De växer som ett skott på höjden och tippar sen. :P
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Tantiz

• Södermanland
    • Lantis tantiz
« Svar #5 skrivet: 09 apr-11 kl 21:57 »
Helt rätt Myntas, vi trädgårds nördar betalar bra för ett lass skit!!!  ;D
Även ogräs är grönt!!!!!

Myntas

• Skåne
    • Livet enligt Mynta
« Svar #6 skrivet: 09 apr-11 kl 22:14 »

Jamen Varggrav; det VET trädgårdsfolket - en påse räcker lååångt (så man är nog beredd att betala en bra peng...)

Jag har hört nånstans att EN hönsskit räcker som normalgödning i en 5-literskanna... :)

loppan-5

• Småland
« Svar #7 skrivet: 10 apr-11 kl 16:20 »
Jag håller på och torkar bajset för att sälja på en växtloppis i Kalvsvik på Lördag! vad skall jag säja till kunderna hur skall de göra med bajset för bästa resultat? och vad skall det kosta?

Phantom

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 09 maj-11 kl 13:40 »
Jag  har spån till mina fjäderfän, hur får man ut bara skiten så de går att ha som gödsel? O.o

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #9 skrivet: 09 maj-11 kl 13:44 »
Jag  har spån till mina fjäderfän, hur får man ut bara skiten så de går att ha som gödsel? O.o

Man sätter en låda eller liknande under sittpinnarna. Efter som de skiter mest när de sitter där så samlas det upp så fint så =) Tror inte att det är nån som bemödar sig att rensa ut skiten från spånet?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Phantom

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 09 maj-11 kl 15:24 »
Justa, hönsägare har lyxen med sittpinnar xD Mina vaktlars skit hamnar ju lite överallt =P

ninisellen

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 16 maj-11 kl 23:21 »
Jag lägger skit och mindre mängder spån i en kallkompost, blandar med gräsklipp och låter ligga till nästa år, då går det att mylla ner en hel del av det direkt i landet, allt växer som bara den! Vad du än gör, släng det inte, det finns för många som skulle betala för det.

Turnit

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 26 maj-11 kl 05:15 »
Vad kan man ta betalt för det?? Mellan tumme och pekfinger?? Säg en ica-plastkasse??
Bor på landet med mina goa ungar, höns, kaniner,ankor och busiga katter !

Lidhem

• Livet på landet, det enda som är bra
    • Östergötland
    • LidhemsGrönt
« Svar #13 skrivet: 26 maj-11 kl 08:39 »
Vi blandar vårt med vatten och vattnar trädgårdsland och rabatter med det. 1del skit och 9 delar vatten.
Månskensbonde med make, tre barn, 2 kattungar, ett gäng Kindahöns, blandisar, myskisar, Gotlandskaniner, Gutefår, Linderödsgrisar och ett antal bin http://lidhemsgront.blog.se/

Existens?

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 26 maj-11 kl 09:26 »
Man får också tänka på att styrkan på skiten är beroende på vad hönsen får för mat.. Mycket värpfoder och protein ger mycket ammoniak i gödseln=mycket kväve som ger kraftig tillväxt.  Får hönsen inget kraftigt foder, blir också gödseln svagare.

Turnit

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 27 maj-11 kl 06:36 »
Funderar lite mer på detta.....om man staplar pallkragar, kan man samla det däri? Det blir ju som en kompost. Ska man ha lock på eller låta den vara öppen??

Znibban

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 27 maj-11 kl 07:18 »
Funderar lite mer på detta.....om man staplar pallkragar, kan man samla det däri? Det blir ju som en kompost. Ska man ha lock på eller låta den vara öppen??
Har du hundar så ska du definitivt ha lock  ;D annars får du skaffa syrenschampoo eller liknande. de älskar ju att rulla sig i det som luktar värst. >:D
Annars är det bra om det kommer till syre, blanda i sågspånen och gräsklipp, ogräs, grönsaks-köksavfall och rör om ibland. Du kommer få den bästa komposten... ;D
Du kan göra kompostte och vattna med & få traktens frodigaste, friskaste och vackraste odlingar.
Du kan starta en maskodling...
Du sitter på en källa av sund trädgårdsodling!

Turnit

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 27 maj-11 kl 08:29 »
Skrattar!!

Jag har inte hund än....men troligtvis valp om 10v.

Då ska jag köpa pallkragar och börja kompostera skiten....Tack!!

Kan ju sätta pinnar mellan raderna på pallarna så kommer det in syre, + att man kan ha lite ventil upptill.....enkel kompost som inte kostar skjortan!

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #18 skrivet: 27 maj-11 kl 17:02 »
Kan ju sätta pinnar mellan raderna på pallarna så kommer det in syre, + att man kan ha lite ventil upptill.....enkel kompost som inte kostar skjortan!

Åh, smart!! Så ska jag också göra, tack för tipset!
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

447 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser