Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tuppjävlar  (läst 2190 gånger)

The Game

• Gäst
Tuppjävlar
« skrivet: 06 apr-11 kl 15:57 »
Satans jävla tuppjävlar..fan..=((
Idag har dom smällt ihop igen Steve och Märsta..
Va fan ska dom bråka nu för när det är vår å allt..
Steve har ett stort jack på hakklappen och Märsta är bara störig.
Jag kan inte bygga ytterligare ett hönshus oavsett hur mycket jag älskar mina hönor så har jag inte ekonomi till det.
Sen så kan jag heller inte välja mellan dessa två även om Steve är "tuppenimittliv"..
Och inte fan kan jag ha en tupp i min duschkabin heller men i värsta fall fåre bli så..

Ursäkta men jag behövde skriva av mig lite är så jäkla ledsen..

/fanihelvetet

lilyrose

• Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
SV: Tuppjävlar
« Svar #1 skrivet: 06 apr-11 kl 16:09 »
kan du inte dela upp hönshuset då?  klart att respektive tupp vill ha sina damer i fred.. ;)
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

johe71

« Svar #2 skrivet: 06 apr-11 kl 16:32 »
tuppar slåss... det är absolut inget konstigt eller onaturligt med det, speciellt inte på våren när det börjar bli dags för hönsen att ruva... det är klart båda tupparna vill bli pappa... och det är den med högst rang som brukar bli det (nej, höns/tuppar är inte snälla och delar med sig, den med bäst gener = den som vinner slagsmålet är den som hönorna anser vara bäst pappa... givetvis försöker ranglåga tuppar att para sig ändå, men det är inte säkert att hönan vill, och får den ranghöga tuppen syn på det så får den ranglåga stryk igen)

de kommer att sluta när den ena av dem accepterar att vara undergiven

att ta bort en av dem (till duschkabinen) och sedan sätta tillbaks den i hönshuset senare gör bara att det hela börjar om från början igen eftersom de då måste göra upp rangordningen från början igen....

och ja, om ingen av dem ger sig så blir det blodigt.... det är dock väldigt sällan det går så långt att någon av dem dör - men visst finns det fall när båda tupparna är tillräckligt envisa för att det ska hända

så länge de inte har ett för litet hönshus (dvs den ranglåga tuppen måste kunna gå undan och visa att han accepterar det hela - är utrymmet för litet så kommer han att hela tiden vara för nära någon av hönorna och då reta upp den ranghöga tuppen....) så ser jag inte riktigt problemet.... ja, de slåss, och ja det är naturligt....

givetvis finns det flera berättelser om att man kan ha många tuppar utan att man har sett dem slåss överhuvudtaget, av den enkla anledningen att rangordningen inte börjar med slagsmål utan med en massa andra "ritualer", slagsmål blir det först om de inte kommer överens - dvs ingen av tupparna accepterar att vara ranglåg.... - du har helt enkelt två envisa tuppar

The Game

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 06 apr-11 kl 17:14 »
Jo jag vet men att se dom bråka..fan jag blir helt knäckt..
Sen har jag delat hönshuset ju..
Min gammeltupp går på ena sidan där me 6 av sina hönor + nore och Maggan.
Den delen håller jag på att bygga ut ytterligare större, så mycket jag får av farsan.(Hade jag fått hela delen hade jag lätt kunnat ha den i 3 delar men nu är så inte fallet tyvärr)
Till sommaren  så ska jag bygga om mitt uthus till Nore för han är garanterat en liten tupp. Och han gör jag mig inte av med eftersom han är Steves avkomma.

Men Märsta har alltid varit undergiven så va fan ska han börja tjafsa nu för..
Sen vet jag att om jag tar bort en nu så får han inte flytta tillbaka det är = blodbad då..

Jag är så trött och ledsen på det hära..
Det är Märstas fel alltihop..
/Fanihelvetet

nittonhundranittiosex

• Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
« Svar #4 skrivet: 06 apr-11 kl 21:50 »
Mina två tuppar håller också på att slå ihjäl varandra. Och jag har ju duvpest där jag bor så jag får ju inte släppa ut dem. det har gått så långt så den ena har flyttat till stallet med hälften. jag vet inte vad jag ska göra trots att jag har tolv års erfarenhet, men jag är van att hönsen ska få gå fritt lösa.
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

The Game

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 06 apr-11 kl 22:05 »
Sånt här är skitjobbigt.Inte nog på att min lilla kyckling nu är ytterligare en tupp..fan..
Om dom inte slutar att jiddra så har jag visserligen en stor stallbox uppe i stallet som står tomt .
Så får det bli en sådan lösning .Då får det bli Märsta och Babs som flyttar dit i värsta fall.
Sen får jag kommandobygga något igen..suck.
Jag hatar verkligen det hära..
/Fanihelvetet

emindy

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 07 apr-11 kl 01:44 »
jag är lite i samma sits, men något värre. I mitt fall är det Philip och Arnold som ryker ihop så snart de ser varandra och philip väger ca 0,5kg och Arnold ca 5kg så utgången är ganska förutsägbar. Dessutom är philip så envis att han kommer slåss tills han stupar, han har redan förlorat nästan allt slör och skadat näbben ganska allvarligt när de kommit åt varandra genom gallret.
Jag har delat av hönshuset men nu kommer våren och jag vill kunna släppa ut dem.
Jag försöker lösa problemet genom att adoptera bort den ena flocken, troligtvis den med storhöns.

Dela detta:

* Inloggade just nu

666 gäster, 2 användare
lawnboy, Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser