Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga en handdriven slipsten  (läst 10985 gånger)

Foks

• -
Bygga en handdriven slipsten
« skrivet: 30 mar-11 kl 09:14 »
Hej! Har en gammal slipsten som ligger och skräpar som jag vill få användning av. Tänkte bygga en handdriven slipsten som jag kör med fötterna så att jag kan ha händerna fria, Är det någon här på forumet som har en handdriven slipsten? och hur fungerar den, eller mekaniken bakom den?

Jag är lite inne på att slakta en cykel, men är ingen ingenjör så är lite osäker...
Slöjd, Skogen, Sova under stjärnorna, Torpet. Söker ständigt efter kärlek.
Vi bär en ny värld här i våra hjärtan, och den världen växer för varje minut

Anders G.

• -
SV: Bygga en handdriven slipsten
« Svar #1 skrivet: 30 mar-11 kl 09:53 »
Att själv driva slipstenen medan man omsorgsfullt formar eggen  är .....svårt. Månget förhållande i äldre tider torde ha fallerat på att kärringen inte kunde veva i jämn och förutsägbar takt. Motoriserade slipstenar har blivit vanliga av en anledning.

Foks

• -
« Svar #2 skrivet: 30 mar-11 kl 09:55 »
Jo visst men har inte trefas.. och tormeken tycker jag inte om när det gäller yxor. Har alltid haft lätt för slipning så det tror jag inte är nått problem

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 30 mar-11 kl 10:07 »
Det finns elektriska slipstenar som inte kräver trefas. Tyvärr tror jag att de slutat tillverkas i Sverige, men när jag var på lieslåtterkurs hade handledaren typ 7 stycken sådana, svensktillverkade. De finns ibland att köpa begagnade. Eventuellt finns det sådana i utlandet, men misstänker att frakten blir dyr.

Slipar man inte mycket duger det med en bänkslipmaskin, de går inte på trefas.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Foks

• -
« Svar #4 skrivet: 30 mar-11 kl 10:15 »
Jag har en tormek, men för större yxor som bilor duger det inte tycker jag. Behöver en större diameter.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 30 mar-11 kl 10:19 »
Jag har en tormek, men för större yxor som bilor duger det inte tycker jag. Behöver en större diameter.
Jag förstår det, det är samma med liar. Men ge inte upp tanken på att hitta en elektrisk som går på enfas, det är väsentligt lättare att få bra resultat på en sådan än på en handdriven.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #7 skrivet: 30 mar-11 kl 19:25 »
Det borde inte vara så svårt att bygga en "trampa" Det är liksom bara att använda hävstångsprincipen, därimot tror jag att det lan behövas ett rejält svänghjul för att få en jämn fart på saker och ting.

Man kan juh skaffa sig en 220V motor, finns  jula har för en 25 hundringar,  Annars så kan det vara ett alternativ med en motor från en tvättmaskin.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Humle

• Västerbotten
« Svar #8 skrivet: 30 mar-11 kl 19:47 »
Annars så kan det vara ett alternativ med en motor från en tvättmaskin.

Ja de verkar sannerligen ganska tåliga :)
Cylinda Stone washer
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #9 skrivet: 30 mar-11 kl 23:11 »
jag har en fottrampad slipsten,...kanonbra att slipa yxor,spadar och liar på... man får trampa i jämn takt för annars tar det stopp..
Fjäderfän och kaniner

Foks

• -
« Svar #10 skrivet: 02 apr-11 kl 14:13 »
Tack för svaren!
Tror jag slår sönder den istället och använder den som ett mer grövre brynen, det lär ju gå lika bra att få fram en ny egg på det sättet. Enklare att bygga jiggar också!

Joah

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 03 apr-11 kl 22:50 »
Att slå sönder en slipsten som är hel låter otroligt korkat! Bättre då att lägga ner slipstenen på en bänk och använda den platta ytan som ett stort bryne.

Pff, slå sönder en slipsten utan sprickor.. nog det dummaste jag någonsin hört. Är den av större dimension och inte allt för ojämn på slipytan så lär den vara värd flera hundra kronor! Bättre då att sälja den och storhandla brynen i standard storlek och form som är hur enkla som helst att hantera!
« Senast ändrad: 03 apr-11 kl 22:53 av Joah »

Foks

• -
« Svar #12 skrivet: 04 apr-11 kl 10:26 »
Jasså?
då har jag råd med kanske ett kvalitetsbryne, nu har jag slipstenar livet ut.
Stenen var alldeles för kass för att sälja, ståt utomhus.

TW

• Finland
« Svar #13 skrivet: 04 apr-11 kl 17:20 »
STOPP
Slå inte sönder ditt guldfynd!!!!
Det är brist på slipstenar i användbar storlek. Utslitna slipstenar som har blivit för små att slipa på och bara duger till brynen finns överallt men för varje år blir det allt svårare att hitta en sten som är tillräckligt stor att slipa på.

En slipsten som har stått ute går bra att använda om den inte har frostsprickor. Om den inte är rund längre är den enkel att svarva. Mossa går att tvätta bort.
Föresten så är det både enklare och snabbare att använda slipsten än brynen.

En eldriven stipstensmaskin kan man bygga av en industritvättmaskin eller av en hästdragen slåttermaskin. Trefas har du säkert ända fram till elcentralen om du bor i Sverige. Bara uttaget fattas. En liten trefasmotor kan kopplas till en kondensator så att den går på enfas.

Om du skulle bo litet närmare skulle jag ge dig tre fina färdiga brynen i byte för stenen......och jubla hela vägen hem över en jättebra affär..
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Dela detta:

* Inloggade just nu

490 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser