Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Anitra har slutat värpa..  (läst 2529 gånger)

tessiem

Anitra har slutat värpa..
« skrivet: 24 jul-06 kl 16:09 »
Min ankhona (är det rätt uttryck?) Anitra har slutat värpa! Hon kom hit vid Midsommar, väntade LÄNGE & började sedan lägga ett ägg om dagen. Efter sex ägg (som placerats i äggkläckningsmaskin) lägger nu Anitra inte fler ägg!
Varför? Är Anitra sjuk? (Hon har tappat/naggat av lite fjädrar på bålen)
Hon är ungefär 2 år gammal & bor ihop med maken Göran.
De verkar nöjda..har damm,hus & inhägnad samt går på tomten ibland. Efter rekommendation från säljaren äter Anitra & Göran värpfoder som blandats med vatten. & bröd ibland + gräs/vattenväxter. behöver de annan mat?

Vi som ville försöka låta Anitra ruva fram äggen själv efter våra sex prövoägg...  :-\

Dagoyurt

• Gäst
Re:Anitra har slutat värpa..
« Svar #1 skrivet: 24 jul-06 kl 16:23 »
Min gissning är att anitra vill ruva själv därav ruvfläcken på bålen. När tamfåglar har lagt det antal ägg som de anser vara rätt eller har en bra, trygg miljö så så blir de liggtokiga och kan ligga på i stort sett vad som helst. Det finns två alternativ som jag ser det, 1) Ni låter anitra ruva fram äggen själv 2) Ni lägger falska ägg under anitra och kläcker fram äggen i maskinen för att sedan låta anitra adoptera ällingarna när de beslutar att det är dags att kläckas.

mvh/daniel

tessiem

« Svar #2 skrivet: 24 jul-06 kl 16:52 »
Nu har vi lyst igenom äggen efter ett råd på detta eminenta forum  ;)
& INGET var befruktat.. så nu är frågan VARFÖR gör inte Göran sitt "jobb"?
Finns det sterila ankhanar?
Det ser mörkt ut på ällingfronten.. Tur att jag har sex söta kaninungar som stillar min värsta "bäbislängtan"  ;D

Susanne

« Svar #3 skrivet: 24 jul-06 kl 19:55 »
Det går inte att se om äggen är befruktade förrän ankan ruvat cirka vecka. Är ägget befruktat och fosterutveckling skett så syns det som en spindel i ägget. Men som sagt, det tar en vecka innan man ser denna spindel efter det att ankan lagt sig på äggen.

Beter hon sig som att hon vill ruva? Isåfall boar hon och plockar dun från sig själv för att duna in boet. Samt att hon inte gillar hanens närmanden och kvackar på ett speciellt sätt samtidigt som hon springer med näbben öppen för att markera för hanen att hon inte är intresserad. Brer även ut stjärtfjädrarna och reser nackfjädrarna lite.

Beter hon sig inte som att hon är i ruvartankar så kan det vara rugging på gång, och då upphör äggproduktionen.

iceman

• ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
« Svar #4 skrivet: 25 jul-06 kl 09:13 »
mina gula dmaer vill inte alls ruva  fast jag gjort efter konstens alla regler.. så det är väll bara att se tiden an...

lev väl...
Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

bea

« Svar #5 skrivet: 26 jul-06 kl 08:34 »
om äggen är obefruktade och anitra vill ruva kan du ju försöka köpa några ankägg av någon ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

547 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser