Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp med en tupp som kan ha ledgikt!! Snabba svar önskas * bilder*  (läst 9522 gånger)

Lövbacken

• Västmanland
Min Hedemoratupp Pelle har sista tiden blivit mer och mer tillbakadragen. Jag har noterat att han suttit kvar i hönshuset när alla andra gått ut och han rör sig mindre och mindre. När jag tog en ordentlig titt på honom så såg jag att hans fötter svullnat upp väldigt mycket. Efter att ha läst lite på forumet börjar jag fundera på om det kan vara led/fotgikt.

Jag har tagit lite bilder och hoppas att någon kan hjälpa mig med svar.

Pelle är inte fyllda ett år och är förövrigt väldigt pigg och äter bra, gal hela dagarna.
Ingen annan i besättningen på 22 individer visar tecken på svullna fötter.
Jag har en del individer med kalkben och Pelle är väl inte helt fri från det men fötterna är svullna, hårda, varma och rodnande.

Min fråga till er är om jag kan behandla med antibiotika som jag har hemma sedan tidigare.

OM jag måste ta bort honom pga gikt som vad jag förstår orsakas av njurbekymmer, är det då okej att förtära djuret? Kan njursvikten på något sätt påverka köttet negativt?

Hoppas att någon har möjlighet att komma med lite kloka tips och ideér.

Och.... Tack på förhand!
3 barn, make, stor gård och Hedemorahöns, beviljad genbank 090814, 17 hönor och 4 tuppar =)

Lycka

• Ångermanland
Finns en tråd som heter tjocka fötter kolla där vad som står.
Du bör nog inte ha den i avel.
Hedemorahöns

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
Det är ett solklart fall av gikt och han bör få sluta sina dagar omedelbart! Både för sin egen skull för det är väldigt smärtsamt och det finns igen bra bot. Dessutom är det vad jag vet till vissa delar arvbart. Inte gikten i sig men en ökad benägenhet att få gikt. Av den orsaken bör man inte heller behålla ett djur som uppvisar gikt.

Jag är ledsen för din Pelle och hoppas att du har fler tuppar som kan rycka in i hans ställe.
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Lövbacken

• Västmanland
Det är ett solklart fall av gikt och han bör få sluta sina dagar omedelbart! Både för sin egen skull för det är väldigt smärtsamt och det finns igen bra bot. Dessutom är det vad jag vet till vissa delar arvbart. Inte gikten i sig men en ökad benägenhet att få gikt. Av den orsaken bör man inte heller behålla ett djur som uppvisar gikt.

Jag är ledsen för din Pelle och hoppas att du har fler tuppar som kan rycka in i hans ställe.

Tack för de snabba svaren!

Jag ska se till att han blir kvitt smärtan inom en snar framtid, tuppar har jag fyra st kvar efter honom så det ska inte vara några problem.

En fråga kvarstår dock, det låter lite makabert kanske men vi försöker verkligen ta vara på det som går... Så är det någon fara med att tillaga köttet?

Lenita
3 barn, make, stor gård och Hedemorahöns, beviljad genbank 090814, 17 hönor och 4 tuppar =)

J.palmgren

• Gäst
Angående köttet: slakta tuppen och ta sedan dina sinnen i bruk  :P luktar det okej? är det rätt färg/missfärgningar/prickar? är det normalt när du känner på det och har det i handen?
Även fast människans sinnen inte går att jämföra med tex en hunds så fungerar tex luktsinnet hos människan ypperligt för att avgöra köttets kvalité :)

Spraka

• Till vänster The Real Spraka!
Kan det vara att Hedemora är extra drabbad av denna åkomma? Jag har en Hedemoratupp som råkat ut för samma sak  :'(
Why be normal when you can be yourself?

Lövbacken

• Västmanland
Spraka; det jag hittat här på forumet gäller också bara Hedemora, har inte läst om ngn annan ras som råkat ut för det.

Kanske något att uppmärksamma våran genbanksansvariga på.... Hon kanske siter på ngn värdefull information om detta. Ska be henne lägga in ett svar här.

Spraka

• Till vänster The Real Spraka!
Ja, det kan verkligen vara värt att kolla upp detta om det verkar vara ett rasproblem. Min stackars tupp lider av precis samma sak och inte ens veterinären visste vad det var, men nu när jag ser dina bilder känner jag igen det. Och inte har han blivit bättre, snarare tvärtom... :-\ ska ta bort honom snarast fast jag inte vill…  :'(
Why be normal when you can be yourself?

Lycka

• Ångermanland
Min röda genbanks hedemora samma.
Hedemorahöns

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
Jag vet inte om det är specifikt för Hedemora, men däremot kanske lantrashöns kan vara mer benägna att få gikt än många andra. Inte för att de är sjukare på något vis snarare tvärt om. Men de ges sämre förutsättningar i förhållande till vad de är anpassade för. Väldigt många ger lantrashönsen aldeles för kraftigt foder och de klarar inte alla individer att ta hand om. De har helt enkelt inte haft någon anledning att anpassa sig till sådant foder.

Om jag förstått saken rätt är gikt en slags utfällning av gifter som de kan få eftersom de inte är anpassade för dagens drivande foder. De bör få samma enkla foder de ätit i alla år, dvs säd och lite matrester. Till och med veg allfoder kan på känsliga individer lösa ut gikt.
Nu är inte sjukdommar min starkaste sida men så har jag försått just denna "sjuka". Dvs att det oftast är en typ av välfärdssjukdom.......
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Lövbacken

• Västmanland
Menar du då att man halt ska strunta i att blanda allfoder? Jag gör det endast för att få fodret vitaminiserat. Räcker det kanske att man vitaminiserar vattnet så man slipper pellets?
Jag är för övrigt ingen jättestor beundrare av pelleterat foder.... ::)

Lövbacken

• Västmanland
Haha, nej absolut! De äter ju massor av maskar och sniglar och annat gott också som de hittar, så vegetarianer är de minsann inte. Vi sållar inte bort köttrester heller när vi ger dem överblivet från hushållet.

För övrigt kan jag tala om att han fick avsluta sina dagar igår och trots att det kändes tråkigt att ta bort honom blev han en väldigt god currygryta. :-[

Dela detta:

* Inloggade just nu

734 gäster, 4 användare (1 dolda)
långfot, JLAB, nordictinkerer

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser