Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp mig att könsbestämma dvärgkockingkycklingar  (läst 2424 gånger)

Kelso06

• Västergötland
Hjälp mig att könsbestämma dvärgkockingkycklingar
« skrivet: 24 mar-11 kl 19:49 »
vill nån erfaren hjälpa mig att könsbestämma mina dv kockin kycklingar? En av kycklingarna är blandning med isbar.
Idag är dem 10 dagar gamla!

Kelso06

• Västergötland
SV: Hjälp mig att könsbestämma dvärgkockingkycklingar
« Svar #1 skrivet: 24 mar-11 kl 19:50 »
och så kommer nummer 5 också!

Kelso06

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 24 mar-11 kl 21:12 »
är det ingen som kan tänka sig att gissa?

Weasel

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 24 mar-11 kl 21:18 »
Det är väldigt små bilder och små kycklingar. Svårt att gissa...
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Kelso06

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 24 mar-11 kl 21:34 »
Det är väldigt små bilder och små kycklingar. Svårt att gissa...
Jag kan försöka ta nya bilder imorgon med vanliga kameran istället för iphonen. Inte lätt att ta kort med en treåring som springer runt och en ettåring på armen i ett hönshus ;D

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #5 skrivet: 24 mar-11 kl 22:16 »
Du behöver ta bilder så att kammen syns tydligt. Om jag vore som du skulle jag hia mig en 10 dagar till med att ta nya kort. Då är det bättre chans att man kan gissa rätt  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Kelso06

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 24 mar-11 kl 22:30 »
Du behöver ta bilder så att kammen syns tydligt. Om jag vore som du skulle jag hia mig en 10 dagar till med att ta nya kort. Då är det bättre chans att man kan gissa rätt  ;)
jaha, jag trodde man kollade på vingarnas fjädrar såhär tidigt. Att det inte var någon skillnad på kammen försän 5-7 veckors ålder...

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #7 skrivet: 25 mar-11 kl 08:17 »
jaha, jag trodde man kollade på vingarnas fjädrar såhär tidigt. Att det inte var någon skillnad på kammen försän 5-7 veckors ålder...
Det är bara på vissa raser man kan göra det och då kollar man direkt vid kläck. Dvärgkochin är inte en av de raserna vad jag vet i alla fall.

Sedan är det ju alltid så att ju längre man väntar desto säkrare kan man bestämma kön med hjälp av yttre attribut.  Men många gånger kan man börja ana vid 3 veckor även om man kan sortera en sent utvecklad tupp som höna ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Löparnäs

• Västerbotten
    • TjäderAndens
« Svar #8 skrivet: 26 mar-11 kl 15:23 »
Enligt vad jag har hört... så..

Ibland kan man gissa kön beroende på befjädringen på dv. cohin..
.. men ta det med en nypa salt..

Hönorna får oftast mer och längre fjädrar på vingarna tidigare än tupparna..   :)

Men det stämmer inte alltid..  ::)

På de som kläckts hos mej har det stämt på kanske 60-70% av kycklingarna..
Så felmarginalen är ganska stor..

Har höns för trevligt sällskap, ägg och kött

flax

• Halland
« Svar #9 skrivet: 26 mar-11 kl 16:06 »
På mina dv.kochins var det lätt att se skillnad när jag till sist fick kycklingar av olika kön.
Stirrade en hel sommar på flera kullar, men såg banne mig ingen skillnad!

När jag så fick en kull på sensommaren så såg jag redan efter nån vecka stor skillnad på tuppar och hönor.
Jag hade bara fått hönor hela sommaren! :o

Titta på kammarna, är mitt råd. Tupparnas kam syns mycket tydligare tidigare.

Lycka till! (Om du har både tuppar och hönor i din kull, så tror jag att du ser det!)
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Dela detta:

* Inloggade just nu

651 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser