Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Motorsåg, kedjeolja problem  (läst 20299 gånger)

Fritjoff

Motorsåg, kedjeolja problem
« skrivet: 24 mar-11 kl 16:27 »
Hoppas ni kunniga kan hjälpa en ignorant. Har haft en motorsåg i 5 år nu, av märke Bruksbo. Skitbillig kina-skit såg inköpt på Rusta eller dylikt. Sågen har funkat asabra i 5 år, trots att jag ignorerat alla skötselråd rejält. Nu funkar den ej så bra dock.. Den får inge olja på kedjan när jag kör den. Kedjan är snustorr och den blir het snabbt. Därtill så läcker det kedjeolja från  "ställ" skruven, där man ställer hur mycket olja ska ges ut. Inte jättemycket, men det blir en fin fläck efter någon timma.

Vet ej om de är relaterade, den har alltid läckt lite grann från ställskruven förrut.

Kan någon ge råd vad man kan ta en titt på om något? Har dåligt med pengar, och veden är slut så jag kör på pall-förrådet för tillfälle. När sågen inte funkar så blir det dieselolja istället och det är skitdyrt!

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Motorsåg, kedjeolja problem
« Svar #1 skrivet: 24 mar-11 kl 16:45 »
Det kan vara att du fått skräp/sågspån i oljan som täpper till.

Ta loss svärdet och gör rent. Kan vara täppt där med.

Häll ut oljan och prova sedan att suga i påfyllningshålet. Skölj sedan ut oljetanken med en liten skvätt bensin. (Du kan tanka den sedan, bara du späder bra med "ren" bensin.)

Med lite tur så hjälper det.

amaka

• tama och vilda djur - det är jag det
    • Uppland
    • marifa
« Svar #2 skrivet: 24 mar-11 kl 17:14 »
När jag fyller på olja så putsar jag rent runt och ser till att inget "litet" skräp  åker i tråget. Men det är kanske sent nu. Men på min Husqvarna så gäller det att ha kedjan rätt inställt.  Det får inte sitta för hårt. Ställskruven kanske måste justeras. Annars har du fått bra råd.
När mitt oljetråg läckte då hade råttorna tagit en tugg. Men jag bytte tråget och då funka det. Lycka till
Kor är mina favroritdjur. Jag har två beteskor.  Men min taxinna är död.  jag har  4 höns och två småtuppar.De är lite lika kattorna i beteende.min gris  är en mycket gammal gris som blev kvar när jag flyttade hit. Hon nattas varje kväll. Nygammal hund en  släthårig foxterrier. En komplicerad voffse

Fritjoff

« Svar #3 skrivet: 24 mar-11 kl 17:28 »
Tack för svar. Har gjort enligt upp o ner Anders instruktioner. Men ingen olja. Nu körde jag den utan svärd, men ingen olja.

t_n

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 26 mar-11 kl 09:00 »
du kan trycksätta oljetråget baklänges om det sitter skit i kanalen då blåser du med tryckluft i hålet där oljan kommer ut men ha INTE fulltank olja får det kommer ösa ut så småning om och då lossar du locket och rensar med lite bensin.. sen kan det va läge och byta svärd också.
En skåning äter inte för han e hungrig utan för att inte BLI hungrig

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #5 skrivet: 26 mar-11 kl 12:12 »
I nödfall kan man ju köra sågen utan kedjesmörjning, då får man smörja kedjan för hand med oljekanna istället.

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #6 skrivet: 26 mar-11 kl 12:38 »
Det är väl inte så, att du kör/kört sågen på "biokedjeolja" och låtit den stå någon månad?
Då brukar nämligen oljekanaler och div annat "kleta igen" med liknande symptom.

Fritjoff

« Svar #7 skrivet: 27 mar-11 kl 09:31 »
Nytt svärd o kedja har jag redan. Ska pröva med tryckluft, jag tömde o försökte blåsa.

Ingen biokedjeolja, bara mineralbaserad olja.

Tack Torbjörn, jag får nog köra för nu med oljekanna, är det bara att skvätta på lite då o då?

Har nu börjat titta på att köpa en ny motorsåg av kvalite. Fan va dyrt, men dieseloljan är dyrare.

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #8 skrivet: 27 mar-11 kl 09:35 »
jag har köpt begagnad och genomgången proffssåg hos lokala dealern, 346 xpg för 3800:- Går kanon.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #9 skrivet: 27 mar-11 kl 11:41 »
346 XPG är inte anpassad för att gå långa pass på vedbacken under "konstant" belastning.
Rek istället något ur HVA´s "farmarsågprogram" med en motorstyrka på mer än 50 cc.

Tex:

http://www.servicecentralen.se/filer/hva_motorsag_55_mars_april_sn_.pdf

Bättre pris och "allroundsåg" får du leta efter,,,,,

Dela detta:

* Inloggade just nu

447 gäster, 1 användare
skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser