Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slakta vaktel...  (läst 10701 gånger)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
Slakta vaktel...
« skrivet: 24 mar-11 kl 16:23 »
... har jag gjort idag för första gången. När jag skaffade vaktlar igen nu var det just det där med att slakta en massa små fåglar som låg i minusskålen. Jag var rädd att det skulle vara pilligt och pluttigt. Men attans vad lätt och smidigt det var. Jag plockade mina och då tog det 4-5 minuter från avlivning till helt färdigt. Sedan flådde jag en på prov och det tog bara två minuter  :D

Nu har jag drygt 1½ kg vaktel i kylskåpet till en god lördagsmiddag  ;D

Vaktlarna som jag slaktade var de minsta tupparna av mina franska vaktlar, de som var för små att spara för vidare avel. Dom var nu 7 veckor och vägde slaktade och urtagna i medeltal 195g. Bra eller dåligt det vet jag inte men med tanke på att vuxenvikten på en vanlig Japan är 150-190g levande så är mina fläskisar i alla fall större än vanligt.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
SV: Slakta vaktel...
« Svar #1 skrivet: 24 mar-11 kl 18:09 »
Jag slaktade vaktlar för första gången i tisdags och OJ så lätt det var! både slakt och urtagning gick på ett kick! dock så blev det bara tre st som gick till slakt så kanske inte så värst mycket till en middag >.<. 
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

lantis

• Västmanland
« Svar #2 skrivet: 24 mar-11 kl 18:30 »
Jag skulle också vilja kunna slakta de små liven, men jag är alldeles för blödig, hade även svårt att äta vaktlar som min dotter slaktat, visste ju vilka det var :'(. Jobbigt att behöva besvära andra med slakt.

Skylla

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 24 mar-11 kl 23:07 »
första vakteln jag tog bort va illa hackat,så det va inte så farligt.
första friska va lite värre,jobbigast e att slå dem i huvudet för resten går av sig själv.
belöningen får man ju på tallriken sen,det är oförskämt gott!

ivy

• Gotland
« Svar #4 skrivet: 25 mar-11 kl 10:21 »
Slakta och äta "gammal" vaktel? Hur smakar de, bättre eller sämre ju yngre de är?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 25 mar-11 kl 10:37 »
Som med alla djur så blir tillagningstiden längre ju äldre de är. Vaktlar har ju en väldigt kort tillagningstid, så äldre vaktlar tycker jag inte att man kan steka, då blir de torra innan de blir möra. Men en god gryta kan man definitivt göra av en pensionerad vaktel. Tillagad i romersk lergryta blir det fantastiskt gott.

De äldre djuren är ju mest hönor, tupparna slaktar man ju unga. Så därför är de äldre djuren större, hönorna är som bekant betydligt större än tupparna. Slöseri att inte ta hand om köttet när man pensionerar äggläggarna, och fantastiskt gott kött om man tillagar på rätt sätt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

empre

• Västerbotten
    • GRODDSKIVAN
« Svar #6 skrivet: 26 mar-11 kl 13:09 »
Slaktade mina första djur någonsin idag! Först var det en vaktel som hade blivit hackad blodig, och sen hann det bara gå två timmar så var det dags för nästa som hade blivit blodig. Det är nog dags att slakta överskottstupparna nu. Det gick bra tack vare Linkosos film (TACK!!!!) som rullade på laptopen bredvid! Annars hade det aldrig gått! Det var inte alls svårt, men det kändes makabert måste jag säga. Men det är klart att det är lättare att slakta djur som man anar mår bättre på en tallrik...

Slakta en vaktel/Slaughter A Quail
Bor på landet med hund, katter, getter, höns , kalkoner och vaktlar.

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #7 skrivet: 27 mar-11 kl 22:24 »
Och nu har de slaktade vaktlarna blivit söndagsmiddag  ;D ;D ;D
Guuuuuuuuuuuuud vad gott!!! Defintivt något av det bästa kött jag ätit på länge det bar smälte i munnen. Min man som tycker att vi har för mycket av alla djur började redan tala om att föda upp fler för att stoppa i frysen  ;D Som tur var orkade vi inte alla så jag får äta rester i morgon... Stackars, stackars mig  ;) ;D ;D ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Attes matte

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 27 mar-11 kl 23:17 »
Och nu har de slaktade vaktlarna blivit söndagsmiddag  ;D ;D ;D
Guuuuuuuuuuuuud vad gott!!! Defintivt något av det bästa kött jag ätit på länge det bar smälte i munnen. Min man som tycker att vi har för mycket av alla djur började redan tala om att föda upp fler för att stoppa i frysen  ;D Som tur var orkade vi inte alla så jag får äta rester i morgon... Stackars, stackars mig  ;) ;D ;D ;D

Ha ha! Det är den vägen man får gå för att dom ska tycka att det är bra att ha djur. Via magen!  ;D

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Rubbermadebaby

• Dalarna
« Svar #9 skrivet: 18 maj-11 kl 19:21 »

Eftersom att jag är lite ny på vaktelområdet (om man bortser från kineserna) så måste jag fråga;
Vakteln som slaktas i videon, är det en vanlig japansk?
Och är det en "äta" vaktel? Med tanke på den ringa storleken tänker jag då.  :P

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #10 skrivet: 18 maj-11 kl 19:47 »
Det är en vanlig japansk och han är inte riktigt färdigvuxen ännu men började bli könsmogen och ja... :/
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Rubbermadebaby

• Dalarna
« Svar #11 skrivet: 18 maj-11 kl 20:08 »

Okej på så vis :) 
tack för snabbt svar f.ö! :D

Hittade till din hemsida och måste säga att du verkar vara så himla duktig på slakten, så säker och fokuserad! Himla bra! Hoppas jag kan lära mig att bli det också när dagen kommer då jag skaffar större vaktlar eller andra hönsfåglar och det blir nödvändigt.  :-[

mymlan65

• Småland
« Svar #12 skrivet: 19 maj-11 kl 11:15 »
Rytterling har också bra slaktinfo på sin sida, tycker jag.
Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

Rubbermadebaby

• Dalarna
« Svar #13 skrivet: 19 maj-11 kl 14:15 »

Hittar inget  :-\

En länk kanske?  o:)

mymlan65

• Småland
« Svar #14 skrivet: 19 maj-11 kl 14:28 »
Hmm... såg att länken var bruten... Du kanske kan PM:a henne härifrån forumet...
en annan länk: http://www.stjarnas.com/Rensa_en_vaktel.asp

Rubbermadebaby

• Dalarna
« Svar #15 skrivet: 19 maj-11 kl 14:38 »

Tackar!  ;D

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #16 skrivet: 20 maj-11 kl 08:42 »
Hmm... såg att länken var bruten... Du kanske kan PM:a henne härifrån forumet...
en annan länk: http://www.stjarnas.com/Rensa_en_vaktel.asp
Blev lite full i skratt av den länken ;) Det finns ingen anledning att först plocka en vaktel och sedan flå den ::) Det är dubbelt jobb!

De vaktlar jag har finns inte heller någon anledning att skålla. Jag avlivade, torrplockade, tog ur och sköljde på 4-5 minuter/vaktel. Jag hade någon som råkade bli våt i fjädrarna och den var mycket svårare att plocka då dunet klibbade fast.

Jag föredrar att om möjligt tillaga fågel med skinnet kvar då jag tycker det ger saftigare kött och mer smak. Vill man däremot flå kan man lika väl dra av skinnet på vakteln med fjäder och allt.

trallallaa

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 20 maj-11 kl 09:42 »
Jag tyckte det var nästan roligare med att man kunde skicka bilderna som vykort  >:D  ;D

mymlan65

• Småland
« Svar #18 skrivet: 20 maj-11 kl 15:44 »
Jag vet, jag vet.., men jag kunde bara inte låta bli att sätta in Stefans länk... >:D
Tycker också att den är hysteriskt rolig ;D ;D ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

600 gäster, 2 användare (1 dolda)
torpjens

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser