Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bada katt...  (läst 10771 gånger)

The Game

• Gäst
Bada katt...
« skrivet: 24 mar-11 kl 15:21 »
Min käre katt Tarzan har bokstavligen badat i bajs någonstans.
Han luktar skogsbajs till tusen.
Någon som har tips hur man ska gå till väga??
Jag kan ju inte bara slänga in honom i duschen??
Han är en omplaceringskatt som äntligen börjar lita på mej och fatta att han ska bo här vilket gör dte ännusvårare..
Får väl spruta parfym på han i värsta fall..
Men han luktar inte gott nu..

/Majsan

Gattoleone

• Vi lever så länge vi lär
    • Medelpad
    • GattoLeones
SV: Bada katt...
« Svar #1 skrivet: 24 mar-11 kl 15:39 »
Hej!

Som gammal kattgubbe, (uppfödare sen 25 år). Att bada katt kan vara lite knepigt, om man inte vant katten vid det från början.
För det första ha någon som kan hjälpa dig, för han kan bli "skogstokig", om du inte har nåt husdjurs schampo hemma skulle jag rekommendera att du använder lite såpa 1del såpa på 10 delar vatten.
Undvik att duscha över huvudet, börja nere vid tassarna o jobba dig upp när katten är genomduschad tar du såplösningen och masserar in snabbt o sen sköljer du på samma sätt från tassarna o arbetar dig uppåt... Tänk på att skölja jättenoga mellan 5-10 minuter är minimum.
Blir han stressad o "skogstokig"  håll i försiktigt o prata med honom, lugn o sansad matte ger trygghet åt katten.
/Krister
http://skorpanodiana.cybersite.nu/
"I en liten röd stuga där vägen nästan tar slut bor en liten guuube med sina katter o höns, Om än bara några få dagar till ett stenkast från dörr'n ligger skogen full av svamp o bär"

lilyrose

• Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #2 skrivet: 24 mar-11 kl 15:42 »
ja bada katt är inte lätt och speciellt en omplaseringskisse.. klipp klorna först..  ::) ;)   kanske svårt det också.
men bada i kökshon.. det är nog lättas hålli ordentligt.. och blanda färdigt en lite bunke med vatten och shampoo och lite yes om den är hemst smutsig.. så går det lite fortare.. katten uppskattar nog att det går fort.. men var noga med att tvätta bort alllt skumm.. kanske allt detta är självklart .. men iallafalll... lycka till..
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 24 mar-11 kl 17:57 »
Och som professionell hundfrisör som också badar och klipper många katter på jobbet samt med kattägar och upfödarerfarenhet i bagaget skulle jag säga använd inte dusch. Många katter är mer rädda för det väsande ljudet från duschen än för vatten.

Här är de råd jag gav i en annan tråd när det kom till att bada en rädd katt.
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=88603.msg760615#msg760615

Om du inte vill/vågar/kan bada katten så kan det hända att han fixar att tvätta sig ren på ett par dagar själv. Lite lagom kladdigt smör eller burkmat i pälsen kan få dem att tvätta sig mer än vanligt för att få bort kladdet. Tänk bara på att inte låta katten har tillgång till hela huset när den är inkladdad i mat ::) blir rätt mycket städning då :P

Lycka till!
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

The Game

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 24 mar-11 kl 22:36 »
Hej och tack för svar..
Jag försökte ta en blöt handduk och smidigt flörta lite med honom men det gick sådär..
Han är en rejäl tjockis oxå så man kan inte direkt hålla i honom.
Han ligger och gör sig ren men luktar fortforande skogsbajs till tusen..
Men jag gör den där såpablandingen och får locka med lite snarr samtidigt som jag försöker ta bort det värsta..
Eller så får jag köra med klädnypare på näsan tills det värsta är borta..

/Majsan

tinna.m

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 24 mar-11 kl 22:49 »
De katter jag tvättat har jag hållit så de står på bakbenen i badkaret. Min vänsterhands tumme bakom vä framben, fingrarna över bröstet på katten. Om katten sprallat för mycket har jag lyft en aning, så katten lättar från underlaget, så har den lugnat sig. Men... det var ju snälla husmisar det..

Snor lite i tråden  :-[ Långhårig katt med päls som tovar sig, dvs underull som släpper men blir kvar på katten. Han gillar inte att borstas. Hur får jag rätt på det utan hårborttagningsmedel? Finns det nån balsam/antistat som underlättar?
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Nina W

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 25 mar-11 kl 04:28 »
Jag kammar Såfin hellre än borstar. Jag har en tät stålkam som tar med sig löshår rätt bra. Och så har jag en liten trubbig sax. Med den klipper jag av tovorna uppifrån och ned mot huden och sedan brukar det gå lätt att få bort dom med fingrarna och till sist försiktigt med saxen -större risk att klippa i huden då man klipper jäms med katten. Om hon verkar smutsig så brukar jag ta en stor fuktig microfibertrasa och hjälpa henne. Den tar med sig mycket hår också. Men hon är jättesnäll och förstår att jag hjälper henne. Hon går att bada också utan att man blir sönderriven. För länge sedan så råkade hennes betydligt stoltare och temperamentsfullare morsa Morrissa kleta ned hela nedre delen av kroppen med olja. En skogsmaskin var i farten bara hundra meter från stugan så jag misstänker den. Då blev det en snabbis till vet för att få en lugnande spruta, och sen snabbt hem till diskhon och fixa det! Hon var nedlullad och slapp, men inte värre än att hon förstod vad jag gjorde. Ändå verkade hon inte vara sur efteråt.
« Senast ändrad: 25 mar-11 kl 04:36 av Nina W »

gnällvis

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 25 mar-11 kl 09:05 »
Vi har fyra katter och bara två av dem går att bada. När den äldsta har kommit in med diverse gulligt i pälsen har jag borstat, tvättat med blöt tvättlapp och fortsatt med den proceduren tills det blivit hyfsat rent. Man vill ju inte att de skall slicka i sig själva via tvättningen då det inte alltid går att säga vad de har rullat i. Lukten försvinner så småningom.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #8 skrivet: 25 mar-11 kl 11:27 »
De katter jag tvättat har jag hållit så de står på bakbenen i badkaret. Min vänsterhands tumme bakom vä framben, fingrarna över bröstet på katten. Om katten sprallat för mycket har jag lyft en aning, så katten lättar från underlaget, så har den lugnat sig. Men... det var ju snälla husmisar det..

Snor lite i tråden  :-[ Långhårig katt med päls som tovar sig, dvs underull som släpper men blir kvar på katten. Han gillar inte att borstas. Hur får jag rätt på det utan hårborttagningsmedel? Finns det nån balsam/antistat som underlättar?
Ren katt tovar mindre och är lättare att borsta. Dock är det viktigt att man får ut tovorna innan badet annars blir pälsen inte ren där. Har man problem med detta som man inte reder ut är annars mitt råd att klippa ner katten vår och höst. Inte så vackert kanske men katten mår bättre än om den får tjocka filtmattor i botten.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

The Game

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 25 mar-11 kl 11:54 »
Men Tarzan är en stor fet svart katt som man inte orkar hålla med en hand om man säger så..
Så han är strulig som fan och jag vill ju inte bryta förtroendet jag fått nu efter snart 1 år.
Men jag tog borsten igår som jag försökte kamma han med..
Han är en korthårig tjock fyrbent sak..
Nu hoppas jag bara att han inte får för sig att rulla i något mera bajs för då åker han i i duschen..
Eller så får han stanna ute en stund när dte regnar..
/Majsan

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #10 skrivet: 25 mar-11 kl 12:09 »
Om din katt bara *luktar* bajs så skulle jag inte göra någonting, utom att porta den från sovrummet ;-)

Jag minns när min semilånghåriga katt kom hem och luktade grisskit (bönderna hade spridit på åkrarna omkring huset) och hon kom hem och luktade svinhus... Pälsen var ren men luktade. På några dagar hade det slutat lukta och hon fick komma in till kudden igen.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Nickan

• -
« Svar #11 skrivet: 25 mar-11 kl 12:14 »
finns skum schampo så slipper du bada honom!

Fny

• Uppland
    • Handicraft by Agis
« Svar #12 skrivet: 27 mar-11 kl 08:40 »
Våra pojkar är relativt lätta att bada... Men så är vi två personer också, det är inte riktigt lika kul att göra det på egen hand! Vi brukar göra så att en av oss håller ett lätt grepp om kissens överkropp/axlar/nacke och samtidigt pratar lugnt och snällt med honom. Den andra personen tar duschmunstycket och börjar jobba sig fram från bakändan, med såpass lugn vattenström att det inte fräser och låter läskigt, och vattnet rinner snarare än sprutar. Det brukar gå bra... Visst kan det hända att kissen bestämmer sig för att strula nån gång ibland, men generellt sett klarar vi det hela utan vare sig blod- eller vattenspillan!  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

533 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser