Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vargjaktstråd på försök  (läst 48861 gånger)

Wizard

• Arrendegården
SV: vargjaktstråd på försök
« Svar #140 skrivet: 04 apr-11 kl 00:45 »
   En sådan undersökning är tämligen värdelös om man inte vet vem som beställt undersökningen,vilka frågor som ställts t.ex,"som man ropar kan man få svar". Snackas om moral och etik på jägarsidan,att skjuta rödlistade djur kan ju knappast tyda på god moral och etik. Här har man eftersökt ett trafikskadat djur,hoppas det inte är rutin att göra så här.  :-X  :-X
http://www.nwt.se/varmland/article851398.ece?service=mobile

Huruvida det eftersöket skulle ha lett till avlivning har jag ingen aning om men att kalla eftersök för jakt då är man ute och cyklar.
Den artikeln var tämligen full av faktafel!

Vid avlivning av trafikskadat djur så får man använda vilket tillhygge som helst så länge man inte förlänger lidandet.
Den som sade att hagel inte var tillåtet hade ingen koll på regelverket vid trafikeftersök. Att de sedan kallade det för jakt bevisar bara okunskapen!
Jag har avlivat många djur i samband med trafikolycka med kniv. Har man inget vapen med sig, vilket man normalt inte har om man inte är ute på uppdrag eller är ute och jagar, så har många eftersöksjägare eller de som bor i vilttäta områden en kniv i bilen för ändamålet.

Men att ett eftersök och avlivning av ett skadat djur tar tre dagar är tämligen illa så det behöver vi nog inte älta här, dock kan det finnas omständigheter som vi inte vet här och det får polis eller åklagare utreda.
En anledning till att det tog så lång tid och att det uppenbarligen inte gick till på ett optimalt sätt kan vara att många eftersöksekipage inte längre accepterar att göra detta i vargrevir men om så var fallet här vet jag ej.

Att likställa jakt med eftersök och avlivning är helt fel och har man inte koll på det så skall man nog inte uttala sig heller.

dbs

• Gäst
« Svar #141 skrivet: 04 apr-11 kl 01:26 »
80% av sveriges befolkning ställer sig gillande till jakt/ jägare.
Så särskilt illa ansedda är vi nog inte.
   Beror ju på hur du  ställer frågan   vadet gäller varg debatten så är det ju inte så högt  och det är väll vad frågan gäller här med ? eller vill du dra i väg från ämnet ?

Har du eftersökt trafikskadat vilt? Har du jägarlicens?
nä ja har haft skytt men mig  naturligt vis.

Wizard

• Arrendegården
« Svar #142 skrivet: 04 apr-11 kl 01:53 »
nä ja har haft skytt men mig  naturligt vis.
Har du meriterad och godkänd eftersökshund?

Det är en sak att göra ett död-sök med ett husdjur men eftersök på trafikskadat vilt skall göras med godkänd hund.

Givetvis finns det extremfall när man inte får tag i en godkänd hund men då skall hunden åtminstonde kunna ställa djuret så man snabbt kan avlossa skott.
Problemet med husdjur (och med husdjur menar jag icke-jakthundar) är att de kan ställa till med lite vad som helst när man skall skjuta och den hunden kan i värsta fall få en ganska traumatisk upplevelse som sitter i resten av livet sedan.

Säger inte att så var fallet i ditt fall men som upplysning till de som tror att man kan ta fet-labben hemma och göra ett eftersök.
Går de på en gris så kan de bli rejält uppsprättade eftersom de inte har en aning vad de skall göra och vet inte hur snabbt en gris vänder.

Jag har sett så kallade fet-labbar på eftersök innan jag hann avbryta och skicka hem hund och förare och det kan sluta illa för hunden och eftersöket tar längre tid än nödvändigt!
Prio 1 vid eftersök är att snabbt konstatera skada om man inte har sett blodspår och sedan avliva om beslutet blir det. Man skall betänka hur djuret lider under tiden, ofta med halva vommen utanför kroppen och med trasiga ben...

dbs

• Gäst
« Svar #143 skrivet: 04 apr-11 kl 02:12 »
Har du meriterad och godkänd eftersökshund?

Det är en sak att göra ett död-sök med ett husdjur men eftersök på trafikskadat vilt skall göras med godkänd hund.

Givetvis finns det extremfall när man inte får tag i en godkänd hund men då skall hunden åtminstonde kunna ställa djuret så man snabbt kan avlossa skott.
Problemet med husdjur (och med husdjur menar jag icke-jakthundar) är att de kan ställa till med lite vad som helst när man skall skjuta och den hunden kan i värsta fall få en ganska traumatisk upplevelse som sitter i resten av livet sedan.

Säger inte att så var fallet i ditt fall men som upplysning till de som tror att man kan ta fet-labben hemma och göra ett eftersök.
Går de på en gris så kan de bli rejält uppsprättade eftersom de inte har en aning vad de skall göra och vet inte hur snabbt en gris vänder.

Jag har sett så kallade fet-labbar på eftersök innan jag hann avbryta och skicka hem hund och förare och det kan sluta illa för hunden och eftersöket tar längre tid än nödvändigt!
Prio 1 vid eftersök är att snabbt konstatera skada om man inte har sett blodspår och sedan avliva om beslutet blir det. Man skall betänka hur djuret lider under tiden, ofta med halva vommen utanför kroppen och med trasiga ben...
det har dom inte fråga efter 'när dom bett mig vara behjälplig men nu mera så får dom sköta den saken skälva för det är slut sprunget på det viset för min del  jodå dom ha vare stånds skallare alla ja hudar ja haft   och fram för allt skottsäkra som du på pekar är väldigt vikit  så  har ja inte haft bekymmer med .

regnpipan

• Gäst
« Svar #144 skrivet: 04 apr-11 kl 07:40 »
Tjaa....... Det snackas om jakthatare,är Jan Guillou(kanske rättstavat) en jakthatare? Någon här som sagt att man är jakthatare? Är man en bra viltvårdare som jagar ett rödlistat djur som Vargen? Är man en bra viltvårdare som jagar Lodjur som också är rödlistad? Betyder rödlistad att man till varje pris ska jaga den arten eller förstår man inte vad rödlistad betyder? Såg även något om att man tänkte rödlista Kråkan eftersom den minskat i antal. Något är ju helgalet,totalgalet när man jagar rödlistade djur. Tycker man då att det är konstigt att folk reagerar mot vansinnet? Tycker man inte att man misssköter sin hobby när man jagar utrotningshotade djur? Vill man att Bryssel ska ta över ansvaret för jakthobbyn i Sverige eftersom den missbrukas så grovt? ..................... Nu ska jag äntligen vara tyst ett tag  :-X

Man kan se saker och ting på olika sätt. Men att påstå att den finsk-ryska vargstammen, som den svenska vargstammen är en utlöpare av, skulle vara utrotningshotad stämmer helt enkelt inte. Vi har en liten inavlad grupp av denna finsk-ryska vargstam i vårt land. Så nej, jag förstår inte meningen med rödlistning i detta sammanhang, det innebär att man lyfter en inavlad grupp av en större stam ur sitt övergripande sammanhang. Hade det rört sig om den genetiskt särskilda skandinaviska vargen som det idag bara finns ättlingar till i djurpark så hade jag förstått. Men nu gör jag inte det. Jag förstår inte heller varför de svenska djurparkerna inte vill medverka till att försöka återföra dessa gener till naturen.

För övrigt tycker jag, som jag sagt många gånger tidigare att hela debatten är rätt löjlig därför att:
1/ man kan inte på allvar prata förvaltning av vargstammen utan att väga in samtliga stora rovdjur i Sverige
2/ vargen är vandrare och känner inte vid nationsgränser, förvaltningen måste alltså täcka ett naturgeografiskt (INTE politiskt) område. Sverige/Norge/Finland kan vara ett lämpligt sådant område då Sverige/Norge är beroende av vargar som vandrat via Finland.

regnpipan

• Gäst
« Svar #145 skrivet: 04 apr-11 kl 09:00 »
För sakens skull. När det diskuteras en vargstam på 200 individer i sverige så är detta alltså en vargstam som man förstärker genetiskt medelst nya individer utifrån. Det skall man inte glömma av. Regeringen menar att man på den vägen kan ha en god bevarandestatus trots lågt antal.

dbs

• Gäst
« Svar #146 skrivet: 04 apr-11 kl 09:31 »
För sakens skull. När det diskuteras en vargstam på 200 individer i sverige så är detta alltså en vargstam som man förstärker genetiskt medelst nya individer utifrån. Det skall man inte glömma av. Regeringen menar att man på den vägen kan ha en god bevarandestatus trots lågt antal.
Att regeringen skulle ha satt det talet skälva det där det tror inte ja på utan det finns andra som har gjort dom på tryckningarna men det är bara vad ja tror.   

Wizard

• Arrendegården
« Svar #147 skrivet: 04 apr-11 kl 09:46 »
Att regeringen skulle ha satt det talet skälva det där det tror inte ja på utan det finns andra som har gjort dom på tryckningarna men det är bara vad ja tror.
Självklart är det så.

Varför skall du ha en massa konspirationsteorier om detta?

En klick vill ha massor av varg, en klick vill ha ett fåtal vargar, en klick vill inte alls ha varg samt att varje varg har en prislapp.
Tillsammans med experter inom olika områden som berörs så har man fått komma överrens om ett antal som anses vara realistiskt och fungerande.
Sedan jobbar de med den genetiska biten också för att säkerställa att det är en genetiskt sund stam som växer upp.

Svårare än så är det inte.

Den processtekniska biten om vargen är inte mer komplicerad än andra beslut men det har fått på tok för stor uppmärksamhet i media anser jag vilket försvårar en hel del för att kunna implementera och driva de beslut som är lagda.
Tänk om man hade lagt samma engagemang på att hjälpa våra handikappade barn i samhället så att de får den hjälp de behöver i skolan, eller på att förbättra det för alla slaktdjur som industriellt föds upp under tämligen tvivelaktiga förhållanden...
Bara som parallell!

dbs

• Gäst
« Svar #148 skrivet: 04 apr-11 kl 09:57 »
Självklart är det så.

Varför skall du ha en massa konspirationsteorier om detta?

En klick vill ha massor av varg, en klick vill ha ett fåtal vargar, en klick vill inte alls ha varg samt att varje varg har en prislapp.
Tillsammans med experter inom olika områden som berörs så har man fått komma överrens om ett antal som anses vara realistiskt och fungerande.
Sedan jobbar de med den genetiska biten också för att säkerställa att det är en genetiskt sund stam som växer upp.

Svårare än så är det inte.

Den processtekniska biten om vargen är inte mer komplicerad än andra beslut men det har fått på tok för stor uppmärksamhet i media anser jag vilket försvårar en hel del för att kunna implementera och driva de beslut som är lagda.
Tänk om man hade lagt samma engagemang på att hjälpa våra handikappade barn i samhället så att de får den hjälp de behöver i skolan, eller på att förbättra det för alla slaktdjur som industriellt föds upp under tämligen tvivelaktiga förhållanden...
Bara som parallell!
ja och skälv klar är det ju jägarförbudet som ligger bakom det  hela så ja tror fort farande det inte är så många andra grupper som har kommet tilltals   jägarkåren har har kapitalet och idkat stor lobbying  så det såt härliga till  så  dom flesta har komme i skym undan . sen för söker du bara vinkla bort  mitt påstående men handikappade och sånt starta en ny tråd om det då .

Wizard

• Arrendegården
« Svar #149 skrivet: 04 apr-11 kl 10:26 »
ja och skälv klar är det ju jägarförbudet som ligger bakom det  hela så ja tror fort farande det inte är så många andra grupper som har kommet tilltals   jägarkåren har har kapitalet och idkat stor lobbying  så det såt härliga till  så  dom flesta har komme i skym undan . sen för söker du bara vinkla bort  mitt påstående men handikappade och sånt starta en ny tråd om det då .
Svenska Jägarförbundet lobbar givetvis för en begränsad vargstam, det är ju ingen direkt hemliget.
Det jag inte förstår är att du inte verkar acceptera att det finns ekonomiska aspekter inblandade och alla kan inte få det exakt som de vill ha det?
Hur skall man göra för att alla skall vara nöjda? Det går inte.

Min parallell till handikappade barn är för att jag tycker denna frågan har fått alldeles för stor proportion och i stället för att göra det på ett bra sätt så blir det bara pajkastning där majoriteten av de som kastar pajer varken har kunskap eller koppling till frågan ur ett ekonomiskt perspektiv.
Jag skriver ekonomiskt för det är så samhället fungerar!

Antar att dina argument börjar tryta eftersom du inte gillade min jämförelse med handikappade barn som inte alls får den ekonomiska uppbackningen de behöver och då var du tvungen att hugga på det vilket jag finner lågt.

Denna debatten har inget slut där alla är helt nöjda så du får lufta ditt missnöje via valurnorna och riskera att vi får en rovdjursförvaltning likt den i Italien som vi verkligen inte vill ha!
Att sitta på ett litet forum på internet och tycka att alla jägare är idioter och att dina åsikter är bäst kommer du inte att komma någonstans med.

Har du inte de finansiella medel som krävs för att öka vargstammen till de nivåer som du vill ha är du tämligen rökt. Så enkelt är det.

Om du inte har märkt det så funkar världen så här i dag: Money talks, bullshit walks!

Vill man leva på ett annat sätt så går det, likt majoriteten på detta forumet, att försöka leva ett alternativ liv men då tappar man samtidigt den ekonomiska slagkraften att förändra saker.
Förändringar kostar pengar och har man inte pengarna så är det kört redan innan man startar.

dbs

• Gäst
« Svar #150 skrivet: 04 apr-11 kl 11:05 »
Svenska Jägarförbundet lobbar givetvis för en begränsad vargstam, det är ju ingen direkt hemliget.
Det jag inte förstår är att du inte verkar acceptera att det finns ekonomiska aspekter inblandade och alla kan inte få det exakt som de vill ha det?
Hur skall man göra för att alla skall vara nöjda? Det går inte.

Min parallell till handikappade barn är för att jag tycker denna frågan har fått alldeles för stor proportion och i stället för att göra det på ett bra sätt så blir det bara pajkastning där majoriteten av de som kastar pajer varken har kunskap eller koppling till frågan ur ett ekonomiskt perspektiv.
Jag skriver ekonomiskt för det är så samhället fungerar!

Antar att dina argument börjar tryta eftersom du inte gillade min jämförelse med handikappade barn som inte alls får den ekonomiska uppbackningen de behöver och då var du tvungen att hugga på det vilket jag finner lågt.

Denna debatten har inget slut där alla är helt nöjda så du får lufta ditt missnöje via valurnorna och riskera att vi får en rovdjursförvaltning likt den i Italien som vi verkligen inte vill ha!
Att sitta på ett litet forum på internet och tycka att alla jägare är idioter och att dina åsikter är bäst kommer du inte att komma någonstans med.

Har du inte de finansiella medel som krävs för att öka vargstammen till de nivåer som du vill ha är du tämligen rökt. Så enkelt är det.

Om du inte har märkt det så funkar världen så här i dag: Money talks, bullshit walks!

Vill man leva på ett annat sätt så går det, likt majoriteten på detta forumet, att försöka leva ett alternativ liv men då tappar man samtidigt den ekonomiska slagkraften att förändra saker.
Förändringar kostar pengar och har man inte pengarna så är det kört redan innan man startar.
ja  det går att göra pengar utan att att ha så lite varg  eller så kan ni ju jaga i era vilthängen då  så kan vi anda få käna pengar på det levande som varg eller bara få gå ut och kunna se en sådan varelse men de värkar ni inte bryer ja ser som alldeles för självupptagna   med att få bestämma hur det ska vara i vår herres hage  det är min övertygelse  . där med avslutar ja diskusomen  då den inte  ledet till något vettig  för ås andra som inte jagar  det gör mig besviken  på att det inte visas större hänsyn till just vargen   den kan ju bli en stor tillgång men det vill inte ni se så tack för mig.

regnpipan

• Gäst
« Svar #151 skrivet: 04 apr-11 kl 11:17 »
ja  det går att göra pengar utan att att ha så lite varg  eller så kan ni ju jaga i era vilthängen då  så kan vi anda få käna pengar på det levande som varg eller bara få gå ut och kunna se en sådan varelse men de värkar ni inte bryer ja ser som alldeles för självupptagna   med att få bestämma hur det ska vara i vår herres hage  det är min övertygelse  . där med avslutar ja diskusomen  då den inte  ledet till något vettig  för ås andra som inte jagar  det gör mig besviken  på att det inte visas större hänsyn till just vargen   den kan ju bli en stor tillgång men det vill inte ni se så tack för mig.

turistmässigt sett är älgen sveriges största vilttillgång, omätbart mycket större än vad de stora rovdjuren någonsin kommer att kunna bli. Läste en intervju med vd:n för visit sweden (statiligt ägt marknadsföringsbolag) som menade att älgen var en direkt orsak till 2.000.000 tyska turistövernattningar årligen. Märk väl, endast tyska övernattningar. Då tillkommer turister från andra länder som saknar en vild fauna att tala om. Ökar man vargen så minskar älgen och så minskar dess dragningskraft på turistnäringen. Enkel matematik. Å andra sidan gillas färre älgar av de kortsiktigt profithungrigaste delarna av skogsindustin.

Pålle, jag är för övrigt rätt trött på ditt eviga vi och dom tänkande.

Margit

• Gäst
« Svar #152 skrivet: 04 apr-11 kl 20:17 »
Pålle, jag är för övrigt rätt trött på ditt eviga vi och dom tänkande.

Jag med.

Eleganten

• Västmanland
« Svar #153 skrivet: 04 apr-11 kl 21:36 »
   En sådan undersökning är tämligen värdelös om man inte vet vem som beställt undersökningen,vilka frågor som ställts t.ex,"som man ropar kan man få svar". Snackas om moral och etik på jägarsidan,att skjuta rödlistade djur kan ju knappast tyda på god moral och etik. Här har man eftersökt ett trafikskadat djur,hoppas det inte är rutin att göra så här.  :-X  :-X
http://www.nwt.se/varmland/article851398.ece?service=mobile

Det är ju iallafall från en undersökning. Kan du uppvisa siffror som stödjer pålles utalande om jägarförakt?
Jägarkåren har fått i uppdrag av regeringen att skjuta ett visst antal vargar. Det har man gjort med den äran.
Vi vet ingenting om vilka omständigheter som rådde då vargen blev påskjuten. Vid eftersök kan man bli tvungen att avlossa skott i situationer som man inte ens skulle ha höjt bössan vid om det vore jakt.
Vidare innehåller artikeln sådana felaktigheter att den kan ifrågasättas i sin helhet.
Estetiken framför allt

Tännlappen

• -
« Svar #154 skrivet: 05 apr-11 kl 23:22 »
Det är ju iallafall från en undersökning. Kan du uppvisa siffror som stödjer pålles utalande om jägarförakt?
Jägarkåren har fått i uppdrag av regeringen att skjuta ett visst antal vargar. Det har man gjort med den äran.
Vi vet ingenting om vilka omständigheter som rådde då vargen blev påskjuten. Vid eftersök kan man bli tvungen att avlossa skott i situationer som man inte ens skulle ha höjt bössan vid om det vore jakt.
Vidare innehåller artikeln sådana felaktigheter att den kan ifrågasättas i sin helhet.

Jahapp  :)  Det är iallafall en undersökning skriver du men det vet vi inget om,det enda vi vet är att ordet undersökning står där,inget annat. Vem som helst kan skriva och påstå samma sak på sin hemsida men har man lite kunskap om vad som krävs för att göra en undersökning så den är trovärdig låter man sig inte luras av några lösryckta siffror. Undersökningar som är gjorda på folks jägarförakt har jag inte kollat efter, men får intrycket att inställningen till jakt på utrotningshotade djur inte verkar så positiv av förståeliga skäl. Du skriver att man skjutit utrotningshotade Vargar med ära.Då kan jag tala om för dig att det kan aldrig vara ärofyllt att skjuta utrotningshotade djur,strider mot all heder och moral. "regnpipan" du skrev något om vild fauna.....tjaaa vissa kanske tycker en fauna med gräsätare är vild. En fauna med  rejäla Vargflockar+ andra rovdjur skulle nog bli vildare,även inbringa mer turistpengar. Älgen är ju fortfarande kvar för inte tror du väl att Vargen äter upp alla Älgar? Då har man ju både Älg och Varg att locka turisten med,sedan rejält med Lodjur. Och nej, Lodjur är inga statyetter som står still när maten minskar på ett område och svälter ihjäl, utan dom går vidare till ett nytt område där det förhoppningsvis finns gott om föda  :) . Tittar turisten upp mot himlen kanske det seglar fram en fin Duvhök där likaså den fridlyst  :) . Enligt en film som jag såg på  TV tidigare ikväll så är den en riktig förvaltare  :) trodde du inte eller?  Tittar man historiskt så kan man man inte hitta något om att Vargen eller Lodjuret har utrotat gräsätarna i vårat land utan det är människan som gjort det,människan ligger bakom alla utrotningar av djur här i landet. Med det historiska underlaget så tycker jag man ska hälsa Vargen och övriga rovdjur varmt välkomna till vår fauna  :) inte bära sig illa åt och som jägare göra allt för att det ska vara enfald i naturen vilket bara visar vilken trångsynt person man är.  (:)

Tännlappen

• -
« Svar #155 skrivet: 05 apr-11 kl 23:55 »
Tänkte på en sak... Wizard,regnpipan,Elvemina,Eleganten, Varför är ni så negativt inställda till naturen,verkar ju så  ??? . Varför studerar ni inte hur Bävern gör? Bävern med sina fantastiska dammbyggen skapar ju mångfald i naturen, varför inte ta efter Bävern och skapa mångfald i stället för enfald  :o . Kanske något att fundera på,vända det negativa(kanske destruktiva) sättet mot ett posivt sätt,helt enkelt se naturen på ett nytt och positivt sätt och för alla parter hållbart sätt.  (:)

regnpipan

• Gäst
« Svar #156 skrivet: 06 apr-11 kl 08:08 »
Tänkte på en sak... Wizard,regnpipan,Elvemina,Eleganten, Varför är ni så negativt inställda till naturen,verkar ju så  ??? . Varför studerar ni inte hur Bävern gör? Bävern med sina fantastiska dammbyggen skapar ju mångfald i naturen, varför inte ta efter Bävern och skapa mångfald i stället för enfald  :o . Kanske något att fundera på,vända det negativa(kanske destruktiva) sättet mot ett posivt sätt,helt enkelt se naturen på ett nytt och positivt sätt och för alla parter hållbart sätt.  (:)

Fundera lite över ordet viltvård. Det är en term som är inskrivet i jaktlagstiftningen, den ålägger alla med jakträtt och alla markägare att verka för att gynna vilda djur. Nu skall inte termen viltvård blandas samman med den äldre och nu inaktuella termen jaktvård. Jaktvård syftade till att öka mängden skjutbart vilt. Viltvård har en bredare innebörd och syftar till att gynna fler arter än de skjutbara. Så om du sätter dig in i vad vi gör så inser du snabbt att jakt som dödandet och tillvaratagandet av djur för en jägare inte handlar om mer än kanske en promille av den tid man lägger på "jakt". Antagligen är det till och med så att när en jägare pratar om jakt så skulle en SNF medlem för 90% av aktiviteterna snarare säga naturvård. Så blanda inte ihop att vi försvarar möjligheten att jaga varg med att vara negativt inställd till naturen.

Då begår du ett misstag.

Tänk istället på alla de viltvatten som anläggs, visst gynnar dem enstaka skjutbara arter, men framför allt gynnar de den biologiska mångfalden i ett landskap där allt för många vatten dränerats bort eller kulverterats. Tänk på viltåkrar som anläggs och håller övergivna markplättar öppna, markplättar som annars skulle slyat igen eller planterats igen med gran. Tänk på saltstenar som sätts ut som motverkar bristsjukdomar hos de vilda djuren. Tänk på medvetet sparade kantzoner som ökar överlevnadsmöjligheterna för småviltet i ett hårdexploaterat jordbrukslandskap. Tänk på snöröjda vallar som plöjs på våren istället för på hösten, marker som kan ge djuren foder över vintern så de slipper beta i villaträdgårdar. Tänk biologisk mångfald.

Först om du tänker så kanske du börjar förstå dig på vad jakt är.

Wizard

• Arrendegården
« Svar #157 skrivet: 06 apr-11 kl 09:03 »
Tvärtom, jag är väldigt positivt inställd till naturen!
Jag odlar ekologiskt och är aktiv med att försöka förbättra det för våra slaktdjur, speciellt kycklingar som jag tycker har det förskräckligt de 31-33 dagar de har innan de slaktas...
Vidare så försöker jag upplysa jägare om blyhaglens påverkan i naturen för ankfåglar och rovfåglar.

Men, och detta är nog kråksången i det hela, vi har olika intresseriktningar på det vi kallar för natur.
En skogsägare i jämtland som avverkar skog för timmer och en storbonde i skåne har många gemensamma nämnare men är ändå så olika vad de prioriterar och inte prioriterar.

Jag har ett enormt mångfald på mina marker som är insprängda i storböndernas odlingslandskap där det ofta plöjs så att alfalten krullar sig...
De tittar lite konstigt på mig när jag inte slår eller brukar en del av mina marker för att kunna skydda de tre vilda rapphönsen jag har för att de skall ha en chans att överleva!

Jag betalar extra på ett av mina jaktarrenden för att kunna hålla den odlingsfri och i stället plantera salix och andra skyddande växter samt planterande av olika viltsådder som ger både mat och skydd.

Jag tycker verkligen om naturen men vi kanske inte har samma agenda och mål.

Personligen tror jag inte på den mångfalden du refererar till ur människans perspektiv men så är det. Vi är inte alla lika och tur är väl det!
Jag skapar den miljön runt mig som jag vill ha, inte det som någon annan vill ha om det inte stämmer med min filosofi.
I stället för att skjuta allt som rör sig (vilket man oftast blir ombedd att göra när man jagar på odlingsmark) så ser vi till att det blir en balanserad avskjutning på viltet som håller bonden hyffsat nöjd...
Alternativet blir att de säljer jakten till danskarna (som nu har arrendet på samtliga marker hos mig utom min mark samt mitt jaktarrende) och de jagar verkligen inte med viltvården i främsta led!

regnpipan

• Gäst
« Svar #158 skrivet: 06 apr-11 kl 12:13 »
Ny vargflytt på gång: 

Citera
Naturvårdsverket överväger att flytta ytterligare en varg inom landet. Den här gången handlar det om en varg som för tillfället befinner sig i närheten av Överkalix i Norrbotten.

Naturvårdsverket vet med säkerhet att den aktuella vargen härstammar från det så kallat genetiskt viktiga reviret i Galven, Hälsingland.

– Vi vet att vargen kommer från Galvenreviret, men däremot vet vi inte i dagsläget om en flytt blir aktuell, säger Helene Lindahl Vik, handläggare på Naturvårdsverket.

När kan du svara på om vargen kommer att flyttas?

– Det vet jag inte heller, säger Helene Lindahl Vik.

Naturvårdsverket har i alla fall kommit så långt i flyttplanerna att verket frågat länsstyrelserna inom samtliga län i det mellansvenska rovdjursförvaltningsområdet om de kan tänka sig att ta emot den aktuella vargen. Länsstyrelsen i Gävleborgs län har sagt nej eftersom det redan finns två revir med Galvenvargar i länet. Det är i dagsläget oklart hur Mellansveriges landets övriga länsstyrelser ställer sig till frågan.

– Det vet jag inte just nu. Ärendet är under beredning. Det kommer förmodligen mer information om detta inom kort, säger Helene Lindahl Vik.

Den aktuella vargen har vandrat långt efter att den lämnade Galvenreviret. Fågelvägen är sträckan mellan Galven och Överkalix över 60 mil.

Info hämtad från: http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Nyheter/Nyheter/2011/04/Annu-en-varg-kan-flyttas-inom-kort-1.16351/

Vilken mellansvensk länsstyrelse tror ni kommer att tacka ja på frågan om de vill ta emot den?

Leifem

• Gäst
« Svar #159 skrivet: 06 apr-11 kl 14:58 »
Nu har jag vaknat till igen.. Jag hade tidigare en del åsikter jag delade med mej av.   Kanske kom jag också med några mindre bra valda ord..   :-\
Nu tycker jag inläggen vinklar problemen på ett friskt sätt, men med olika utgångslägen, o med lite olika mål..
Hoppas att ni  ser en del av mina funderingar mer som frågor.
Är det någon här som inte tror på evolutionens påverkan.. att det är de svagaste kalvar o kid som först tas av varg eller lo.. De starkaste för generna vidare..
Det samma med vargen. De svaga dukar under hårda vintrar.. Det blir i förlängningen  ömsesidigt starkare o friskare stammar.. Eller har jag fel..?
Vargtätheten tar jag inte upp, men den ska iaf inte bestämmas av partiska byråkrater!
Ta hjälp av den kunskap, som sedan generationer finns i andra länder.
För oss är det nytt.. men vet ändå bäst . .
Det är ok att begränsa antal, men inte slumpmässigt som det idag mest tycks ske.. För årets avskjutning var väl inte inriktat på vissa individer.. eller..?
Sen, -varför finns tankar o förslag på utplacering av djurparksvalpar..?  Börjar de flockarna bli så stora så det i gunden kanske är ekonomin som avgör..?  Troligast är väl att det blir just de djuren som ställer till problem.. De ser inte människan som farlig.. De söker sej närmare.. tar får o hundar.. SEN skyddsjakt..
Är det isf inte humanare att avliva "överskottet" redan i djurparken . . ??
De vargar som ställer till minst problem för djurhållare, är väl de vargar som instinktivt mest skyr människsan,,?
Är det inte de orädda som skapar både problem o rubriker..?
Valpar från Djurparker, blir faktiskt Lite Lite mer orädda för varje generation. Det är iaf bevisat !
Det är kanske detta Lilla Lilla, som gör att en del skapar problem..  Utan denna "degenerering" hade vi inte haft tamhund idag eller hur..
Vore intressant med åsikter på mina funderingar. Det är ju många nyanser mellan mörkvitt o ljussvart..
Leif

Dela detta:

* Inloggade just nu

503 gäster, 2 användare
peterm, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser