Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vargjaktstråd på försök  (läst 48850 gånger)

Margit

• Gäst
SV: vargjaktstråd på försök
« Svar #40 skrivet: 21 mar-11 kl 22:00 »
Bra att vi är överens att rovdjuren tar sitt och om det blir några älgar eller rådjur kvar kan mänskliga jägare kanske komma i fråga. Hoppas man slipper höra gnäll från jägare att vargar tar deras älgar i fortsättningen. Detta tänkande kan gärna appliceras på lo och räv som rådjurs predator och konkurrent till människan.

Räven är nog bra ändå att hålla nere antalet på, har aldrig sett så många rävar som det senaste året och flera av mina vänner har skjutit 4-5 st. var.

Nordjämten

• Jämtland
    • Nordjämtens blogg
« Svar #41 skrivet: 21 mar-11 kl 22:16 »
Bra att vi är överens att rovdjuren tar sitt och om det blir några älgar eller rådjur kvar kan mänskliga jägare kanske komma i fråga. Hoppas man slipper höra gnäll från jägare att vargar tar deras älgar i fortsättningen. Detta tänkande kan gärna appliceras på lo och räv som rådjurs predator och konkurrent till människan.

Bloggen var kvalificerat skitsnack! Olika ej underbyggda hypoteser staplas och blandas hej vilt.
Vargstammens inavelsgrad minskar inte genom att skjuta några eller alla vargar utan endast genom införsel av obesläktade vargar. Men om man flyttar hit nya vargar utan att skjuta gamla vargar är det bättre än att t.ex flytta in tio och samtidigt skjuta tio stycken. Vargens gener är inte dåliga bara för att inaveln är hög, de klarar sig uppenbart bra i Sverige. För att ditt resonemang skall gälla måste inplantering ske för varje skjuten varg, vilket än inte skett. Ingen varg har planterats in till Sverige. Eftersom jag tycker att taket på ca 200 vargar är för lågt vill jag inte ha någon vargjakt för närvarande men gärna inplantering. Hoppas jägarförbunden ställer upp nu på inplantering av varg och inte slingrar sig när det kommer till kritan.

Nu vet jag ännu en gång inte vart du vill komma, då du skriver på ett självhushållarforum. I min syn på naturen så är människan en självklar brukare av naturen och därigenom så är det ett hållbart brukande att skjuta en del rovdjur och därefter ta ihjäl och efter det omvandla deras bytesdjur till människoföda. Man "skapar" fler rådjur, markhäckande fågelarter, harar osv. osv. när man jagar räv och lodjur. Detsamma gäller naturligtvis älg i samband med varg- och björnjakt. Detta är ett hållbart brukande av naturens resurser.

I det andra stycket så söljer jag heller inte riktigt med, då du menar att man inte förändrar vargstammens genetiska status om man byter ut inavlade vargar med varg som har andra gener. De vargar som man skjuter utöver det är det heller inte några oklarheter kring, då Sveriges Riksdag beslutat om ett delmål på 210 vargar i landet. Man håller alltså antalet nere med hjälp utav jakt och inte preventivmedel. 210 vargar är dessutom ett alldeles utomordentligt antal för att rymmas inom det område som vargen finns i dagsläget. Ökar området så ökar ju också antalet, svårare än så borde det ju inte vara.
nordjamten.wordpress.com

Jakt, fiske, skogsbruk och decentralicering

Rosten

• Närke
« Svar #42 skrivet: 21 mar-11 kl 22:36 »
Min egen åsikt är ju att "vi" (läs djurägande markägare) inte har ensamrätt på naturen. Att utrota alla djur och växter som utgör en fara eller ekonomiskt påverkar vår sysselsättning är ju inte ett alternativ enligt mig. Man får helt enkelt gilla läget och anpassa sig, skydda sig så gott det går och plocka ut de ersättningar som går i form av stängslingsbidrag och ersättning för ev. rivna djur.
Problemet är att hobbyuppfödning av exempelvis utrotningshotade får inte ger dig några pengar till stängsel.

Här i Örebro län har länstyrelsen endast delat ut pengar till rovdjursstängsel om man har minst 200 tackor.
Allt under det räknas som hobby och får inga pengar till rovdjursstängsel.
Enda undantaget är om man fått massa tackor rovdjursdödade.
Då får man pengar direkt. Men först måste man få dom dödade en gång. ???

Så just nu så väntar jag på vargen. För sedan får jag hjälp. ::)

Leifem

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 21 mar-11 kl 23:04 »
Känner att jag vill dela med mej lite om mina tankar ang jakt..
Jag tycker fortf som innan, att det Är sorgligt när jakt ofta verkar va styrt av en mångtusenårig instinkt.. Jag tänker närmast på alla som aldrig tar ett steg i skogen, utan att geväret är med..
Jagar inte själv, men tycker jakt är helt ok när det finns en sund tanke bakom.
Att främst sikta in sej på sjukt o skadat, och som Regnpipan skrev; samtidigt får fina naturupplevelser. (där jakten inte är det primära..)
Javisst ! Perfekt friskvård.
Anser att Vargjakten ska styras in på utvalda,  o i första hand på orädda djur. På de som kanske ingår i en flock, i ett revir tätt inpå tamdjursuppfödning.. Rädsla/skygghet är ju den egenskap hos vargen, som räddat den kvar..
Oräddheten är tyvärr ngt som valpar alltför lätt tar till sej..
Gissar att det bästa för oss alla i längden inte är en panikartad avskjutning, utan att ist bygga upp o förstärka den "människorädsla" som redan finns.
Suck.. Vad vet jag...
Detta är bara mina egna tankar, mixat med lite som jag minns av sånt som jag under många år läst om..  bla vilt/beteendestudier..
Nu tankar om vår varg, som enligt mej, fått ett oförtjänt dåligt rykte..
Vår svenska "expertis" på området, tycks lida av samma "sjuka" som många lider av.. Myndigheter.. Politiker.. Läkare.. osv..
Nämligen svensk "prestigesjuka".. Inte fråga! Inte ta till sej av internationella studier/erfarenheter!  "Någon" kan ju tro att vi Inte kan klara detta själv!!
Om våra förbund/myndigheters beslut grundar sej på Vetande eller Tro, har jag ingen aning om, men jag lutar åt att De mest tror.. att De Vet..
Tro o gissa, kan jag också göra..
tex..  Att alla jägare i "varglän", samtidigt..  2-3 ggr/ år ger sej ut på vargjakt!
Detta vid en tid När man Vet att "halvvalpar" instinktivt beskyddas av flocken.. o förhoppningsvis därför drar sej längre bort från bebodda platser..
Men Denna "jakt" ska ske enbart med lösa skott ! PANG !  PANG  !
En skjuten varghona kan ju tyvärr inte påverka några valpar eller ungdjur. .
För att få in nytt blod i den stam vi har.. - Absolut inga djurparksdjur..  Bristen på "människoskräck" tycks i många fall följa med genetiskt..
Lite lite, mer o mer för varje generation..
Nej.. varför inte viltfångade tikar från verkligt avlägsna platser..   
   ::)  Tankar en måndagskväll.. om vargens framtid.. och om vår(en)..  ;)

Gångtrött

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 22 mar-11 kl 06:59 »
Problemet är att hobbyuppfödning av exempelvis utrotningshotade får inte ger dig några pengar till stängsel.

Här i Örebro län har länstyrelsen endast delat ut pengar till rovdjursstängsel om man har minst 200 tackor.
Allt under det räknas som hobby och får inga pengar till rovdjursstängsel.
Enda undantaget är om man fått massa tackor rovdjursdödade.
Då får man pengar direkt. Men först måste man få dom dödade en gång. ???

Så just nu så väntar jag på vargen. För sedan får jag hjälp. ::)
Jo reglerna hade gott kunnat vara lite bättre, hobby eller ej så måste ju djuren skyddas och i och med att det är statens vargar så borde de rimligtvis betala stängselkostnaderna om det finns ett reellt hot mot en tamdjursbesättning.

Existens?

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 22 mar-11 kl 07:08 »
Räven är nog bra ändå att hålla nere antalet på, har aldrig sett så många rävar som det senaste året och flera av mina vänner har skjutit 4-5 st. var.

Ja, det händer att man ser en räv då och då, tyvärr allt för sällan. Men det tycks vara en sport bland jägare att göra just som dina vänner..skjuta så många som möjligt. Så jag förmodar att räven snart är utplånad igen, den har ju nyss repat sig hjälpligt efter skabben.
Inom rävjakt så tycks det också vara helt i sin ordning att bedriva klappjakt. För någon helg sen gav sig 70 jägare ut för att skjuta så många rävar som möjligt, för dom vill se om de fått dvärgbandmask. 1 ( en ) räv blev skjuten, så så oerhört mycket verkade det ju inte finnas. Att skjuta djur för att se om de har mask, är ju för övrigt lika intelligent som att tända tändstickor för att se om de fungerar...

Vad gäller vargen så bottnar det mesta av skräcken för den i att den är ett rovdjur, och rovdjur anses inte riktigt höra hemma här i ett så fint och modernt samhälle som det svenska. I många andra, mindre civiliserade och moderna samhällen, lever ju trots att människor tillsammans med rovdjur, och det i en långt högre grad än vad vi har här i vårt land.

Sen tror jag inte alls på det där påståendet om att det mest är stadsbor som vill att vi ska ha varg, jag tror att många av de som bor på landet anser att naturen och dess invånare är något vi delar på, och lever tillsammans med.

Man får som sagt gilla läget.  Är det en mänsklig rättighet att hålla får i ett vargdistrikt t.ex? Det kan väl finnas folk som bor i Stockholms innerstad och önskade att dom kunde ha höns, men det fungerar inte. Är det då en större rättighet att hålla all slags djur oavsett var man bor och på bekostnad av eventuella rovdjur , bara för att man bor på landet?

Margit

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 22 mar-11 kl 08:57 »
Ja, det händer att man ser en räv då och då, tyvärr allt för sällan. Men det tycks vara en sport bland jägare att göra just som dina vänner..skjuta så många som möjligt. Så jag förmodar att räven snart är utplånad igen, den har ju nyss repat sig hjälpligt efter skabben.
Inom rävjakt så tycks det också vara helt i sin ordning att bedriva klappjakt. För någon helg sen gav sig 70 jägare ut för att skjuta så många rävar som möjligt, för dom vill se om de fått dvärgbandmask. 1 ( en ) räv blev skjuten, så så oerhört mycket verkade det ju inte finnas. Att skjuta djur för att se om de har mask, är ju för övrigt lika intelligent som att tända tändstickor för att se om de fungerar...

Vad gäller vargen så bottnar det mesta av skräcken för den i att den är ett rovdjur, och rovdjur anses inte riktigt höra hemma här i ett så fint och modernt samhälle som det svenska. I många andra, mindre civiliserade och moderna samhällen, lever ju trots att människor tillsammans med rovdjur, och det i en långt högre grad än vad vi har här i vårt land.

Sen tror jag inte alls på det där påståendet om att det mest är stadsbor som vill att vi ska ha varg, jag tror att många av de som bor på landet anser att naturen och dess invånare är något vi delar på, och lever tillsammans med.

Man får som sagt gilla läget.  Är det en mänsklig rättighet att hålla får i ett vargdistrikt t.ex? Det kan väl finnas folk som bor i Stockholms innerstad och önskade att dom kunde ha höns, men det fungerar inte. Är det då en större rättighet att hålla all slags djur oavsett var man bor och på bekostnad av eventuella rovdjur , bara för att man bor på landet?

Hur ofta är du utomhus då??  Ett sätt att hålla rävskabben borta är just att hålla nere rävstammen....det är väl mer humant att hålla nere stammen genom avskjutning än att den ska få decimera sig själv genom plågsamma sjukdomar?

Det är väl dessutom jätteviktigt att få kontroll över dvärgbandmasken, kommer du på något bättre sätt att undersöka rävarna utan att skjuta dem först? Nästa steg är visst att döda gnagare som är det första värddjuret - är det också oetiskt? Om det var rabies det gällde hade det varit annorlunda då? Hur ställer du dig till att ha mårdhund i den svenska faunan?

Resonemanget kring att mindre civiliserade samhällen problemfritt lever sida vid sida med vargen är nog lite naivt, de tar saken i egna händer helt enkelt, och dödar varg som ställer till med bekymmer. En stor vargstam klarar den sortens beskattning, precis som rävstammen klarar att vi skjuter bort rävar som stryker runt hönsgårdar och uthus.

Sen kan man fråga sig om det är en mänsklig rättighet att hålla får i ett vargdistrikt....fåren var troligen där innan vargen etablerade sig och "någon" har dessa får som sitt levebröd precis som samerna har sina renar, och varför kan man i så fall inte ha varg i renbetesland?

Margit

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 22 mar-11 kl 09:10 »
Känner att jag vill dela med mej lite om mina tankar ang jakt..
Jag tycker fortf som innan, att det Är sorgligt när jakt ofta verkar va styrt av en mångtusenårig instinkt.. Jag tänker närmast på alla som aldrig tar ett steg i skogen, utan att geväret är med..

Alla som aldrig tar ett steg i skogen utan gevär...??? Jag tror faktiskt att du fått en helt felaktig uppfattning om de flesta jägare.

Jag och många jägarvänner med mig tar MÅNGA steg i skogen utan gevär, jaktintresset bottnar i ett intresse för djur och natur, vilket ofta innefattar att även jägare plockar svamp och bär (måste ju ha kantareller och lingonsylt till älgköttet  ;)) vi rör oss mer än gärna ute i naturen även utan gevär.

Själv har jag gått åtskilliga kilometer för att hitta spår efter tjäderspel, en upplevelse jag inte vill missa nu under våren  :)

Och varför tycker du att det är sorgligt att jakt skulle vara styrd av en gammal instinkt?? Det är väl helt naturligt tycker jag....se bara på huskatten.

pyromanen

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 22 mar-11 kl 09:24 »
Jag konstaterar att du fortsätter envisas med att kalla älgjakten för en hobby. I din världsbild är älgjakt en hobby. Men tror du på allvar att just din världsbild är en objektiv sanning? 
En liten jämförelse: I Sverige förlitar vi oss till stor del på vetenskap och är övertygade om att det inte finns någon gud.  Samtidigt finns Allah för hundratals miljoner människor. Är det någon där som sitter på den objektiva sanning?

Vid det här laget tror jag inte det finns mer argumentation varken för eller mot rovdjur som inte redan sagts och upprepats. Att ta upp fler trådar som består av argument för eller mot tycker jag är ganska ointressant. Det man kan uppnå är kanske lite bekräftelse från såna som tycker likadant eller en upprepning av konflikt vi redan sett förrut med de som tycker annorlunda.  Något jag däremot tycker är intressant det är att fundera på mekanismerna, se diskussionen/konflikten lite utifrån, hur människor beter sig, hur de argumenterar och fundera lite på: vad är det som leder mot en lösning och vad bidrar bara till att upprepa, konservera eller förstärka en konflikt men leder oss inte närmare en lösning.

Jag är anställd av staten, arbetar som lantbruksrådgivare.  Som anställd av staten hamnar jag gång på gång i att betraktas som en representant för rovdjurspolitiken och med uppgiften att försvara eller åtminstone förklara (om inte jag lyckas före över samtalet på något annat  ;)) Samtidigt som jag träffar hundratals jordbrukare och därmed känner ganska väl till deras verklighet.  Hela Värmlands yta ingår numera i vargrevir, vilket är en stor förändring på några få år. Det innebär att samtliga bönder jag besöker i mitt arbete bor inom vargrevir. Och nej, i deras verklighet är inte den årliga älgjakten en hobby utan en tradition att jämföra med jul eller midsommar, och nej dom har inte bössan med varje gång dom är i skogen utan flertalet har bara bössan med i skogen under älgjaktsveckan i oktober.  Är så trött på det här fenomenet (oavsett från vilket håll det kommer) att försöka beskriva "motstånderna" på ett väldigt genereliserat och nerlåtande sätt.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #49 skrivet: 22 mar-11 kl 09:47 »
Har skummat igenom tråden nu .
Jag tycker nog att om man ska ha djur så får man själv skydda dom eller mista dom det är ju upp till var o en .
Vargen är inget hot mot oss människor och om jag vill ha får tex då får jag ju se till att ha bra stängsel .
Så är det väl med alla djur ? Ska man ha tamdjur så måste man ju ta hand om dom oxå .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #50 skrivet: 22 mar-11 kl 09:55 »
Näe, ber om ursäkt om jag trampade på någons tå i min sista kommentar angående lattedrickande stadsbor. Dock så är det väl majoriteten av landets befolkning som består av sådana, så varför är det då helt plötsligt ingen lattedrickare som diskuterar varg?
Mvh Christer

Jag är notorisk vanilj-lattedrickare OCH bor i Stockholm !
O ändå har jag djur men hönsen har vargsäkert hägn då det finns en vargflock på 5 individer härikring.Hundarna har jag uppsikt på o släpper aldrig in dom i skogen så det kan hända nåt . Hästarna går i hagar med många järntrådar o mega ström.
Detta har jag gjort för att skydda mina djur .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Existens?

• Gäst
« Svar #51 skrivet: 22 mar-11 kl 10:06 »
Hur ofta är du utomhus då??  Ett sätt att hålla rävskabben borta är just att hålla nere rävstammen....det är väl mer humant att hålla nere stammen genom avskjutning än att den ska få decimera sig själv genom plågsamma sjukdomar?

Det är väl dessutom jätteviktigt att få kontroll över dvärgbandmasken, kommer du på något bättre sätt att undersöka rävarna utan att skjuta dem först? Nästa steg är visst att döda gnagare som är det första värddjuret - är det också oetiskt? Om det var rabies det gällde hade det varit annorlunda då? Hur ställer du dig till att ha mårdhund i den svenska faunan?

Resonemanget kring att mindre civiliserade samhällen problemfritt lever sida vid sida med vargen är nog lite naivt, de tar saken i egna händer helt enkelt, och dödar varg som ställer till med bekymmer. En stor vargstam klarar den sortens beskattning, precis som rävstammen klarar att vi skjuter bort rävar som stryker runt hönsgårdar och uthus.

Jadu..jag jobbar som bonde..så naturen är liksom en naturlig del av livet. Jag har en räv som kommer fram till gården om natten, en frisk och fin räv, och aldrig i min vildaste fantasi, skulle jag komma på att skjuta den för att se efter om den kanske hade mask.
Ditt resonemang om att hålla nere rävstammen för att den inte ska få skabb skulle möjligvis kunna ha nån sorts relevans om det vore så att det kryllar av rävar, vilket det inte på nåt sätt gör.
Att skjuta av djur för att hålla kontroll på dvärgbandmasken, är inget annat än att skaffa sig en ursäkt för att ge sig ut och jaga. Det går utmärkt att kolla eventuell mask genom avföringstester.
 När jag var ute på morgonpromenaden här nyss, gick jag precis och tänkte på vad nästa steg blir, masken kan ju finnas var som helst.. Och svaret kom direkt från dig,:Att börja skjuta av gnagarna också.. sen då? elda upp hela skogen?

Masken har lett till en hysteri här i Sverige, och med det i tanken så är det inte svårt att förstå hysterin kring vargar.
Det lever ju faktiskt människor i Europa också, trots att det finns både varg och mask där. Nån på miljonen blir allvarligt sjuk, och det på grund av att behandling sätts in försent.
Jag tycker självklart att det är väldigt tråkigt om masken etablerar sig här, men i ärlighetens namn var det väl bara en tidsfråga. Hur den kommit hit vet ju ingen, men det är ju inte långsökt att tro att det är med hundar som antingen smugglats hit, eller svenska hundar som inte avmaskats enligt reglerna när dom kommit hem från semester eller liknande. Det finns ju alltid folk som sätter en ära i att skita i regler, så det ser jag inte som konstigt.

Du gav själv svaret på vad som behövs för att vargstammen ska klara sig och tåla avskjutning av de individer som utgör reala hot.  En större, livskraftig stam.
Jag är inte på nåt sätt emot avskjutning, men att tro att vi ska kunna ha en livskraftig stam och ändå skjuta på dom, när det bara är 200 individer..det är naivt.

Vi lever ett skyddat liv här, från vaggan till graven är vi vana vid att bli omhändertagna och det leder till att alla tänkbara faror tror vi att de måste utrotas, för det är omöjligt att leva med.
Så är det inte, det fungerar utmärkt för andra människor i världen.

Gångtrött

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 22 mar-11 kl 10:42 »
Jag konstaterar att du fortsätter envisas med att kalla älgjakten för en hobby. I din världsbild är älgjakt en hobby.
.............
Är så trött på det här fenomenet (oavsett från vilket håll det kommer) att försöka beskriva "motstånderna" på ett väldigt genereliserat och nerlåtande sätt.
Jag kallar det för en hobby för att det är en hobby.. LÄS mina tidigare inlägg om denna sak.
Det finns inget nedvärderande i ordet hobby.. Om sedan denna hobby är traditionsbundet sedan hedenhös har ju inte med saken att göra. Jakt är något de flesta jägare bedriver för att de tycker att det är kul, trevligt o.s.v, undantaget då skyddsjakt, eftersök som kan räknas lite mer som "tvång". Så länge det inte är så att man är TVUNGEN att jaga för sin överlevnad eller på något annat sätt inte har något val att INTE jaga så är det per definition en hobby. Det har absolut inget med någon nedvärdering av jakten att göra, men att inte kalla det för en hobby tycker jag är fel för då upphöjer man det till något som det inte är. Att sedan människor har gjort sin hobby till en livsstil är en sak men så länge de inte MÅSTE jaga så ÄR det en hobby.

Det bli mitt sista inlägg i denna språk-debatt.. :)

Jag har försökt att hålla mig väldigt nyanserad i frågan och samtliga av mina jagande grannar, varav flera är väldigt goda vänner, är motståndare till vargen och rovdjur i allmänhet. Jag har inget problem med att de tycker så även om jag anser att de har fel. Jag jagar förvisso inte själv även om jag är mycket intresserad i vilt-/jaktfrågor och jag går på så många utav viltvårdsområdets möten jag kan för att lyssna och ibland framföra mina åsikter, trots att jag arrenderat ut jakten till grannarna.

Mina grundläggande invändningar är att jag tycker mig se en syn hos jägare/markägare där man anser att jakten och viltet är deras egendom som de ska kunna styra och beskatta efter eget bevåg i syfte att få en stam i balans för att de ska kunna skjuta efter tycke och smak. Denna syn kommer igen i både klövvilt- och vildsvinsstammarnas storlek och i vargfrågan. Denna syn på viltet är något som jag absolut inte delar och har stora invändningar emot men jag har även förståelse för att jägarna tycker så i och med den tradition som ändå finns inbyggd i jakten. Men att acceptera någons åsikt är inte samma sak som att acceptera att det sker..

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #53 skrivet: 22 mar-11 kl 10:59 »
Jadu..jag jobbar som bonde..så naturen är liksom en naturlig del av livet. Jag har en räv som kommer fram till gården om natten, en frisk och fin räv, och aldrig i min vildaste fantasi, skulle jag komma på att skjuta den för att se efter om den kanske hade mask.
Ditt resonemang om att hålla nere rävstammen för att den inte ska få skabb skulle möjligvis kunna ha nån sorts relevans om det vore så att det kryllar av rävar, vilket det inte på nåt sätt gör.
Att skjuta av djur för att hålla kontroll på dvärgbandmasken, är inget annat än att skaffa sig en ursäkt för att ge sig ut och jaga. Det går utmärkt att kolla eventuell mask genom avföringstester.
 När jag var ute på morgonpromenaden här nyss, gick jag precis och tänkte på vad nästa steg blir, masken kan ju finnas var som helst.. Och svaret kom direkt från dig,:Att börja skjuta av gnagarna också.. sen då? elda upp hela skogen?

Masken har lett till en hysteri här i Sverige, och med det i tanken så är det inte svårt att förstå hysterin kring vargar.
Det lever ju faktiskt människor i Europa också, trots att det finns både varg och mask där. Nån på miljonen blir allvarligt sjuk, och det på grund av att behandling sätts in försent.
Jag tycker självklart att det är väldigt tråkigt om masken etablerar sig här, men i ärlighetens namn var det väl bara en tidsfråga. Hur den kommit hit vet ju ingen, men det är ju inte långsökt att tro att det är med hundar som antingen smugglats hit, eller svenska hundar som inte avmaskats enligt reglerna när dom kommit hem från semester eller liknande. Det finns ju alltid folk som sätter en ära i att skita i regler, så det ser jag inte som konstigt.

Du gav själv svaret på vad som behövs för att vargstammen ska klara sig och tåla avskjutning av de individer som utgör reala hot.  En större, livskraftig stam.
Jag är inte på nåt sätt emot avskjutning, men att tro att vi ska kunna ha en livskraftig stam och ändå skjuta på dom, när det bara är 200 individer..det är naiv
undrar varför räven är frisk du...rävstammen är frisk FÖR att den beskattas..bytesdjuren räcker gott och skadade/sjuka rävar och skabbrävar är bortskjutna..utan jägarna hade hela stammen strukit med i skabben skulle jag gissa på....
Fjäderfän och kaniner

Charlotte

• -
« Svar #54 skrivet: 22 mar-11 kl 11:57 »
    Därmed är det en liten del av befolkningen som blir av med en resurs de förr har haft, och som upplever att de får "betala priset" för rovdjuren och att det är några andra (långt borta i storstaden) som bestämmer hur dom ska ha det ute i sin skog.  Det blir väääldigt lätt "vi och dom" om man "kör över"/är nerlåtande"/inte respekterar de vars verklighet förändras ganska rejält i o med rovdjuren.
Det här är bland det bästa jag har läst i en debatt om rovdjur :)
Och det gäller inte bara jägarna utan även de som håller tamdjur i vargrevir.
Det är ju oftast inte så att man valt att bo i vargrevir (när jag köpte mina får fanns tex inte en tanke på att jag inom en snar framtid skulle ha varg som gick runt hagarna, visserligen bara strövarvargar än så länge, men trots detta stryker ett antal får med varje gång de går förbi, inte hos mig ännu, peppar, peppar...) om jag vetat att utvecklingen skulle bli som den blivit hade jag aldrig skaffat fåren... Men nu är dom här och en del av vad jag livnär mig på...
 Om man sitter i stan eller om man äger en flock hobbyhöns, sällskapshundar och ett några nöjeshästar eller kanske grisar som man har rätt att spärra in från det dom föds till det man skickar dom på slakt så är det lätt att säga att man kan hålla sina djur instängda eller annars flytta på sig från vargarnas natur.... Om man långt innan man visste att vi helt plötsligt skulle ha varg i hela sverige valt att ha betesdjur extenssivt för att hålla vackra gamla jordbruksmarker öppna och tar sin inkomst från detta är det kanske inte lika enkelt....
   Jag förstår inte varför det är så svårt att förstå och respektera att för många människor Jägare eller ej är det en Sorg att inte kunna leva som man gjort förut.
                                                                 Mvh
                                                             Charlotte
                                                      [/list]
« Senast ändrad: 22 mar-11 kl 12:05 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Gångtrött

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 22 mar-11 kl 12:18 »
    Det här är bland det bästa jag har läst i en debatt om rovdjur :)
    Och det gäller inte bara jägarna utan även de som håller tamdjur i vargrevir.
    Det är ju oftast inte så att man valt att bo i vargrevir (när jag köpte mina får fanns tex inte en tanke på att jag inom en snar framtid skulle ha varg som gick runt hagarna, visserligen bara strövarvargar än så länge, men trots detta stryker ett antal får med varje gång de går förbi, inte hos mig ännu, peppar, peppar...) om jag vetat att utvecklingen skulle bli som den blivit hade jag aldrig skaffat fåren... Men nu är dom här och en del av vad jag livnär mig på...
     Om man sitter i stan eller om man äger en flock hobbyhöns, sällskapshundar och ett några nöjeshästar eller kanske grisar som man har rätt att spärra in från det dom föds till det man skickar dom på slakt så är det lätt att säga att man kan hålla sina djur instängda eller annars flytta på sig från vargarnas natur.... Om man långt innan man visste att vi helt plötsligt skulle ha varg i hela sverige valt att ha betesdjur extenssivt för att hålla vackra gamla jordbruksmarker öppna och tar sin inkomst från detta är det kanske inte lika enkelt....
       Jag förstår inte varför det är så svårt att förstå och respektera att för många människor Jägare eller ej är det en Sorg att inte kunna leva som man gjort förut.
                                                                     Mvh
                                                                 Charlotte
                                                          [/list]
    Jag ser inte riktigt var bristen på respekt kommer in, är det brist på respekt att ha en annan åsikt om hur man ska tackla rovdjurspopulationen? Om så är fallet så är ju motsättningar ganska givna. Att också generalisera som görs i texterna här genom att säga "folk i storstäder.., de med en flock hobbyhöns.." bidrar ju inte direkt till dialog heller, jag bor i GLESbygd, inte bara landsbygd och jag har rovdjur i skogarna OCH jag har får, tjurkalvar o.s.v. Men min åsikt är trots det "acceptera läget och gör det bästa av det"..

Charlotte

• -
    « Svar #56 skrivet: 22 mar-11 kl 12:55 »
      Jag ser inte riktigt var bristen på respekt kommer in, är det brist på respekt att ha en annan åsikt om hur man ska tackla rovdjurspopulationen? Om så är fallet så är ju motsättningar ganska givna. Att också generalisera som görs i texterna här genom att säga "folk i storstäder.., de med en flock hobbyhöns.." bidrar ju inte direkt till dialog heller, jag bor i GLESbygd, inte bara landsbygd och jag har rovdjur i skogarna OCH jag har får, tjurkalvar o.s.v. Men min åsikt är trots det "acceptera läget och gör det bästa av det"..
    Ja, bristen på respekt kan ju tex vara att säga att det inte är någon rättighet att hålla tamdjur om man bor i vargens natur....
    Eller att det är enkelt att stänga in sina djur när man inte har en aning om hur det är att stänga in en massa hektar naturbeten på ett säkert sätt.... På vintern är det dessutom omöjligt med all snö...
     Jag tror inte du behöver oroa dig för dina djur, lodjur har vi haft här länge, liksom björn, det som hänt är att ett får blivit taget av lodjur.
     Första gången en varg kom hit tog den 10 får, en jakthund och ett par kvigor och då vandrade bara vargen förbi.... Det är stora förändringar som är jobbiga för oss som alltid bott här, men det är kanske svårt att förstå för någon som flyttat ut på landet? Det är inte alltid så lätt att gilla läget och bygga staket, det är hela livet som ändras...
     [/list]
    "He is your friend, your partner, your defender, your dog.
    You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

pyromanen

• Gäst
    « Svar #57 skrivet: 22 mar-11 kl 13:07 »
    För mig är brist på respekt när man inte på allvar försöker sätta sig in i andras sätt att se/uppleva världen på utan hårdnackat upprepar sin egen åsikt som vore den inte bara sin egen åsikt utan en objektiv sanning. 
    Respekt är att acceptera att även om jag tycker såhär och det för mig är 100% logiskt och självklart att det är såhär då finns det samtidigt andra som ser det helt annorlunda och deras verklighet har objektivt sett samma rätt att finnas till.  För att praktisera detta behövs en gnutta ödmjukhet.

Margit

• Gäst
    « Svar #58 skrivet: 22 mar-11 kl 14:42 »

Jag är inte på nåt sätt emot avskjutning, men att tro att vi ska kunna ha en livskraftig stam och ändå skjuta på dom, när det bara är 200 individer..det är naivt.

Vi lever ett skyddat liv här, från vaggan till graven är vi vana vid att bli omhändertagna och det leder till att alla tänkbara faror tror vi att de måste utrotas, för det är omöjligt att leva med.
    Så är det inte, det fungerar utmärkt för andra människor i världen.

Ja nu var det ju inte min personliga idé att fånga gnagare, tror direktiven kommer från SVA och det är nog inte enbart jägare som ska se till att dessa gnagare fångas in....det finns ett samhällsintresse i att kartlägga smittan av dvärgbandmask, och jag tycker inte att faran är obetydlig.

Och du, jag har aldrig nämnt ordet utrota...och jag har heller inte påstått att en vargstam på 200 individer skulle vara livskraftig utan bara ställt frågan om det skulle kunna vara så. Om vargarna är friska får de stora kullar och förökar sig snabbt, så jag undrar fortfarande om det inte skulle kunna vara möjligt att ha en frisk livskraftig stam på 210 djur och årligen skjuta av avkommor eller djur som inte är så viktiga genetiskt.

Var glad att du har en frisk räv runt huset, för ett antal år sedan när rävskabben härjade som värst hade jag flera skabbrävar runt gården, orädda och hårlösa och sönderkliade. En dog av en infektion och blev liggande i ett av mina uthus  :( jägarna gör ett viktigt arbete i att skjuta undan skabbrävar och hålla nere stammen - det har påvisats ett tydligt samband mellan många rävar och skabb.

Gångtrött

• Gäst
    « Svar #59 skrivet: 22 mar-11 kl 14:46 »
      Ja, bristen på respekt kan ju tex vara att säga att det inte är någon rättighet att hålla tamdjur om man bor i vargens natur....
      Eller att det är enkelt att stänga in sina djur när man inte har en aning om hur det är att stänga in en massa hektar naturbeten på ett säkert sätt.... På vintern är det dessutom omöjligt med all snö...
       Jag tror inte du behöver oroa dig för dina djur, lodjur har vi haft här länge, liksom björn, det som hänt är att ett får blivit taget av lodjur.
       Första gången en varg kom hit tog den 10 får, en jakthund och ett par kvigor och då vandrade bara vargen förbi.... Det är stora förändringar som är jobbiga för oss som alltid bott här, men det är kanske svårt att förstå för någon som flyttat ut på landet? Det är inte alltid så lätt att gilla läget och bygga staket, det är hela livet som ändras...
       [/list]
      Det här lir ett svar till både dig och "pyromanen"
      Där misstar du dig.. Förändringar är jobbiga för vem som helst och jag har absolut full förståelse för dilemmat och även om jag köpt gården ganska nyligen så är jag i princip lantbo av födsel och ohejdad vana och jag har jobbat på gårdar i en väldig massa år.. Och vargrivna djur har vi här omkring också, även om det givetvis inte är alls lika mkt som där det finns revir. Men jag kan ändå inte, trots detta, acceptera att alternativet är att inte ha några rovdjur.

Jag har ingenstans skrivit att jag tycker att jakt på varg är fel eller inte behövs, det jag skriver är att jag tycker det är fel nivå och fel metod man valt.
      Så, vad har man då för möjligheter?
      1. Skjuta av alla rovdjur.
      2. Skydda sig så gott det går och vid eventuella förluster få ersättning av staten.

Alternativ 1 är det ju inte många som förespråkar, i.a.f. inte officiellt, men det är ju det enda sättet att vara helt säker.
      Alternativ 2 gäller ju oavsett vilken nivå man har på rovdjursstammen även om den bli mer påtaglig ju högre stammen är.

Jag menar inte att vi ska ha en rovdjursstam som växer ohämmat och utan kontroll, sådana åsikter är ju förmodligen ännu ovanligare än att man vill ja 0 rovdjur i Sverige. Vad jag menar är att om vi nu ska ha rovdjur så måste man acceptera läget och göra det bästa av situationen.

Så om nu någon känner sig stött av detta så är det tyvärr inte mkt jag kan göra åt det hela.. Jag kan bara säga att jag är ledsen för er skull men jag kan likväl inte acceptera den avskjutningsnivå som nu är satt då jag anser att det är detsamma som att säga att vi inte ska ha några vargar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

521 gäster, 1 användare
      Aquamaja

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
      /Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
      Logga in eller
      registrera dig.
       :)

* Nya annonser