Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur räddar jag rabatten från hönsen?  (läst 2253 gånger)

Livan

• -
Hur räddar jag rabatten från hönsen?
« skrivet: 17 mar-11 kl 20:32 »
Hej! Vi har en liten flock med höns som går fritt ute året runt. Hönorna och tuppen är väldigt sociala och nyfikna vilket gör att de gärna är där vi är. Problemet vi har är att hönsen älskar att sandbada och sprätta i vår rabatt vilket gör att lökar och andra växter aldrig får chans att växa till sig. Jag undrar därför om någon har tips på hur man kan göra för att få hönsen att undvika rabatten? Finns det något som gör att höns undviker en plats? Vill ogärna stängsla in rabatten med hönsnät och vill heller inte stänga in hönsen. Tacksam för svar.

Ulricaa

• -
SV: Hur räddar jag rabatten från hönsen?
« Svar #1 skrivet: 17 mar-11 kl 20:36 »
Jag kom på förra sommaren att om jag vattnar lite i rabatten så går dom inte dit.....så när jag satte nya saker så vattnade jag....
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

Livan

• -
« Svar #2 skrivet: 17 mar-11 kl 20:40 »
Ska försöka att hålla jorden fuktig så kanske den blir mindre attraktiv som sandbadsplats  ;) Tack för tipset!

Attes matte

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 17 mar-11 kl 20:41 »
Kan det funka att lägga täckbark i rabatten kanske? Och sen kan man väl anlägga en liten separat "rabatt" till hönsen där dom kan sprätta och bada och greja... :) Eller funkar inte höns så kanske...?  ::)  ;D

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

tinna.m

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 17 mar-11 kl 20:49 »
Ge hönsen en egen rabatt  :D , eller jordbad till hönsen.
Sätt tätt med pinnar i "din" rabatt tills växterna kommit upp ordentligt,
Tycker du pinnar är fult, så sätt svarta pinnar. De syns inte på nåt vis.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #5 skrivet: 17 mar-11 kl 21:14 »
ja en egen funkar bra har en här i rent söderläge torr som f.a.n allt dör av torka i den så vi satte en bräd kant runt o nu e den höne bad, händer väl i bland att dom tar ett dopp i dom andra rabatterna men inte lika mycket som förr 
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

Dela detta:

* Inloggade just nu

512 gäster, 2 användare (1 dolda)
Broccolie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser