Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slaktad men hur länge hänga?  (läst 7262 gånger)

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
Slaktad men hur länge hänga?
« skrivet: 02 feb-11 kl 12:02 »
Slaktdags här med. Baggen har börjat ta för sig lite för mycket. Nu är det äntligen några plusgrader så att kroppen kan hänga ett tag.
Kapar din tråd litet Okki, sorry!
Hur gammal är din bagge? Hur länge tänker du låta den hänga? Vår bagge är född i maj-10 och vi fick höra av en "riktig" fårbonde att det skulle räcka att hänga den ett dygn innan styckning och att man sen kunde låta bitarna hänga. Låter det galet? Anledningen till att vi vill låta hänga hela baggen så kort stund som möjligt är att vi har proffshjälp här för slakten (vår första) och om det räcker  med ett dygn så kan vi få proffshjälp med styckningen också.
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

daniel70

• Gotland
SV: Slaktad men hur länge hänga?
« Svar #1 skrivet: 02 feb-11 kl 15:35 »
Jenny. Baggen är 10 månader. Lamm är mört och det räcker att kroppen hänger ett dygn. Men när jag testade i höstas att låta en hänga längre (ca 35 dygnsgrader) så blev köttet fantastiskt. Nu är det så svalt ute att kroppen lätt kan hänga en vecka. Men som sagt, det går utmärkt att stycka efter ett dygn.

ulfg

SV: Slaktad men hur länge hänga?
« Svar #2 skrivet: 02 feb-11 kl 16:55 »
Vill man ha det ultimata köttet låter man det hänga tills det blir 40-45 dygnsgrader. 2 grader x 20 dygn=40 dygnsgrader.
 4 grader x 10 dygn =40, osv. Då smälter köttet i munnen. Riktig hängmörning görs med hela kroppar. Luftigt utrymme, typ oisolerad lada. Visst kan du kanske grovstycka och hänga. Men det är så lätt att stycka ett lamm, samma som för rådjur och tar 10 min för grovstyckning. Om du grovstyckar skall det nog hänga kortare tid, kanske halva tiden. Baggkött från både lamm och får är delikat, ingen risk för "ornesmak" eller vad det heter.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

538 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser