Nu har jag läst på lite om FFF (silver) som Silverudd själv förkortar SFF och deras genetiska uppsättning.
Först en ordlista
B= Tvärstripig
b+= ej tvärstripig, normalmönstrad fjäder.
S= silver
s+=guld
B och S är könsbundna så hönan kan bara ha en uppsättning av varje
mo= motteld, vitprickg
Mo+=ej motteld, ej vitprickig
e+=normal viltfärg
Tuppen är
B/B, S/S, mo/mo e+/e+Hönan är
B/-, S/-, mo/mo e+/e+Det är kombinationen av
B/B och
mo/mo som gör att tuppen blir i princip vit medan hönan som bara har
B/- mo/mo inte blir vit.
SFF hönan är den som är mest värdefull om man parar henne med tupp av ras som bär guld i dubbel uppsättning
s+/s+ Ex RIR eller New Hampshire. Du kommer då få guld hönor
s+/- och heterozygota silver tuppar
S/s+Att använda Plymuth Rock tupp till en SFF höna kommer endast ge kycklingar som är könsvisande på samma sätt som alla tvärstripiga kycklingar. Du vinner inget då alla tupp kycklingar blir
S/S och hönorna blir
S/- precis som på ursprungsraserna. Likaså blir dom
B/B eller
B/- precis som ursrungsraserna. Varken hönor eller tuppar kommer att bli vitfläckiga då alla kycklingar blir
Mo+/mo och du inte får den förstärkande effekten av
B/B och mo/mo
En SFF tupp till en Australorp höna kommer ge 100% kycklingar som är tvärstripiga med ett anlag, tupparna b]B/b
+[/b] och hönorna
B/- . Beroende vilken E-allel som Australorpen har (svart kan fås fram på flera sätt) Så blir kycklingarna olika grader av svart. Australorp ska ha silver
(S) så inte heller det är till någon hjälp om man vill könsortera. Jag tror inte att du kommer kunna könsortera den kombon på färg. Däremot om du har SFF höna med Austrelorp tupp kommer du kunna sortera kycklingarna.
En SFF tupp till en ljus Sussex höna kommer förmodligen att ge ljus columbia kycklingar som är mer sotiga än normalt med tvärstripighet i det svara. De går inte heller att könsortera då både Tuppar och hönor endast har ett anlag för tvärstripighet
(B)Det var mycket skrivet men kul att läsa på för idag har jag lärt mig något nytt... Och med den kunskapen måste jag inse att jag kanske kan få "SFF vita tuppar" i min blandade Chabogrupp. Hmmm, kanske skulle jag ta fram en linje med könsvisande Chabo