Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Knäpp tupp???  (läst 3841 gånger)

nina77

• Hälsingland
Knäpp tupp???
« skrivet: 15 mar-11 kl 17:24 »
Min dvärgkochintupp är knäpp, han beter sig som ett svin mot sina hönor. Jagar dom och tar dom med våld. Ingen av hönsen vill vara med honom, och de andra tupparna försöker att rädda den höna han får tag på, även hönsen försöker få bort honom från den utsatta hönan. Mina höns har bott tillsammans i vinter och det har inte varit nå bråk mellan tupparna. Dvärgkochintuppen har varit lite utanför och inte fått para sig med hönorna (de andra två tupparna är av större raser) Nu tänkte jag separera dvärgarna från de stora och det var då jag såg hur han beter sig mot dem. Han är helt galen. Översexuell?? Han uppvaktar inte hönorna utan springer ifatt dom och våldtar den han får fatt :-( Är detta något som kan gå över om han får chansen att vara med "sina" egna hönor ett tag. Eller är det bara att ta till yxan? Hans tilltänkta höns verkar rädda för honom. De vill tillbaka till stortuppen.
Det här låter säkert heltokigt, men jag blev så paff av hans beteende.... tuppen i fråga är snart 1 år

Torry

SV: Knäpp tupp???
« Svar #1 skrivet: 15 mar-11 kl 22:44 »
Tyvärr har jag inget bra tips, däremot har jag samma problem med Birger (Brahma) han är 10månader och helt hemsk mot hönorna, jagar och våldtar dem hela tiden. Går det över när han blir lite äldre eller kommer han hålla på så här hela tiden? Har alltid köpt in färdiga fullfjädrade gentlemen, första gången jag har en egenuppfödd tupp. Har 9 hönor varav två måste ha sadlar för de är helt utslitna och rivna men måste snart ha det på alla så som han håller på den översexulle  >:D . Tycker så synd om mina hönor de vågar inte gå ut och äta gräs när jag kommer hem från jobbet utan sitter hellre på sina pinnar. Nån som vet om/när det går över??
//Torry

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #2 skrivet: 15 mar-11 kl 23:59 »
Jag hade tre sånna killar .
Det reulterade i en ihjältrampad ankälling och en ihjältrampad kyckling + en höna med brytet ben .
Dom åkte ut illa kvickt!
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Xoot

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 16 mar-11 kl 01:06 »
Min marantupp var likadan tidigare men när han kört varvet runt med alla hönsen ett par gånger
- Vipps så slutade det. :)

nina77

• Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 16 mar-11 kl 06:59 »
ok, jag ska prova att sätta ihop dom i ena halvan av hönshuset, för att se vad som händer. MEn jag vill inte att han ska plåga dom, då åker han ut med huvudet före. Det finns gott om snälla tuppar som bara väntar på ett nytt hem.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 16 mar-11 kl 08:20 »
Byt ut tuppen!!
Du vill väl att både höns och du ska ha det lugnt i hönsgården.
Nu på våren kan de bli lite heta .
Det finns faktiskt översexuella tuppar som aldrig låter bli hönorna.
men våren är här  ;)
« Senast ändrad: 16 mar-11 kl 09:02 av Lycka »
Hedemorahöns

Jennyt

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 16 mar-11 kl 08:58 »
Jag tycker nog det är ett ganska vanligt beteende bland de årsgamla tupparna såhär deras första vår....det är oxå så att hönorna är mindre villiga när den ranglåga tuppen sak stiga på.... Jag rekomenderar att ha får sisådär minst fem hönor att röra sig med och gärna en gammelhöna, de brukar kunna tukta ungtuppar >:D..... ge dem oxå gott om morötter, kål och annat svårätet.... då får de lite annat tänka på en stund ::)

På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Lycka

• Ångermanland
« Svar #7 skrivet: 16 mar-11 kl 09:09 »
Fyra av mina tuppar är födda förra året.
satt ihop avelsgrupper för ca 2 veckor sen.
Lite hett första dagarna men nu lugnt.

jag vill ha lugn och ro.
Hedemorahöns

nina77

• Hälsingland
« Svar #8 skrivet: 16 mar-11 kl 09:45 »
Ja, han har 5 hönor. De rök ihop i morse när jag provade igen, slogs som om det bara skulle vara tuppar. Blir nog ett tuppbyte. Kanske får de klara sig utan tupp ett tag. Jag har inget intresse av dvärgkycklingar just nu iaf. Knäpp tupp :-(

Lycka

• Ångermanland
« Svar #9 skrivet: 16 mar-11 kl 10:01 »
Tror nog inte att det är något problem,
 att få tag på en ny dv kochintupp.
De är bara så trevliga och personliga dv kochin spec,tupparna.
Har haft rasen till/från men orkar inte med benbefjädringen på vintern.
Nu blir det glattbenta raser.
« Senast ändrad: 17 mar-11 kl 08:07 av Lycka »
Hedemorahöns

Jennyt

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 16 mar-11 kl 10:04 »
Slagsmål i detta läget ser jag som något positivt o:).... hönorna visar honom var skåpet ska stå..... men man måste låta dem bli klara..... som Lycka skriver tar det ett par dar..... håll ut ;)

Förra våren hade jag en mycket påstridig Leghornstupp.... skickade in gammelhönan till honom och hon tog tag i kragen på honom och dansade runt ett par varv >:D..... han for som en vante ;D.... Efter detta gick denne herre med sänkt huvuid ett par dagar, men utvecklades sedan till en fin gentleman.... bara ett exempel  ::)

Jag vill oxå ha de  lugnt i mina hönsgårdar.... och det har jag.... men saker måste oxå få ha sin gång, man måste låta dem göra upp ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #11 skrivet: 16 mar-11 kl 10:43 »
Jo så sant som skrivet,
ibland ska en äldre tupp visa vad skåpet ska stå.
Bra om de växer upp med en läromästare.
Hedemorahöns

nina77

• Hälsingland
« Svar #12 skrivet: 16 mar-11 kl 10:44 »
JAg har inga stränga gammelhönor, men blommehönsen som är i samma ålder kan va rätt tuffa. Mina Dorking som är året äldre är alldeles för snälla för att sätta någon på plats. Dom får gå ihop ett tag till. Ska ta bort min blommetupp som har kraftiga sårskador efter att ha förfrusit kammen. Får se vad som händer sen.

Gamina

« Svar #13 skrivet: 16 mar-11 kl 11:02 »
Jag har haft väldigt rörigt i hönshuset ett tag och varit mer än less på allt vad tuppar heter. I lördags såg jag äntligen vem som är skyldig. Han hamnade i grytan fortare än kvickt och oj vad lugnt och skönt det blev. Hönsjagande försvann nästan helt så istället för att vara ett jälkla liv konstant och hönorna inte ville gå ner från pinnen så jagas det nu höns någon enstaka gång. Problemet hos mig är att när en av ungtupparna börjar så hänger de andra på så nu när ingen börjar konstant så har tupparna blivit mycket mer gentlemän rent generellt.
Han kanske skulle kunnat lära sig men frågan är om det är värt det? Tuppar finns det gott om så varför ska hönorna plågas för att uppfostra en vidrig tupp om han inte är väldigt viktig för avelsarbetet. Frågan är om han ska spara ens då. Det räcker med att han får komma till och betäcka så kan man raskt kläcka fram kycklingar med honom som pappa och stoppa eländet i grytan.
Ett visst jagande får man kanske ha överseende med pga att det är unga slynglar och årstid men det är skillnad på lite överdrivet sexuell och en ren plåga.
Genbank för Gotlandshöns

Daffy Duck

• Medelpad
« Svar #14 skrivet: 16 mar-11 kl 15:43 »
Min tupp är också helt galen (11 månader dv.kochin) - fast inte på hönorna (vad jag vet) utan på mej och dottern... När vi kommer in så hoppar han på oss och biter sig fast i byxorna, inte alls trevligt!

Är det nått övergående, eller!?!?

/Helena!!
Stolt hönsmamma till Agda, Margot och Göran - 3 goa dvärgkochins!

Jennyt

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 16 mar-11 kl 20:04 »
DEN rackarn hade jag däremot stoppat i grytan direkt (:)

Lycka

• Ångermanland
« Svar #16 skrivet: 17 mar-11 kl 08:08 »
samma här
Hedemorahöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

565 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser