Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Boktankar om Eggeby.??  (läst 4399 gånger)

The Game

• Gäst
Boktankar om Eggeby.??
« skrivet: 15 mar-11 kl 14:22 »
Jo förstår ni.
Jag går och grublar om jag ska försöka göra en bok om mina älskade hönor?
Bilderna som jag lägger upp här och på min blogg är bara en bråkdel av bilder och serier som ligger och dammar på mina hårddiskar.
Om jag nu ska ta detta steg in i litteraturen/barnboksvärlden så vänder jag mig till er som har läst om mina tokigheter.
Hur ska den röda tråden vara?
Ska jag låta Steve stå i rampljuset eller ska jag bara göra en allmän bok proppat me bilder och en del serier??
Om ni har tips och åsikter om att hjälpa mig få till det hela så vore jag grymt tacksam.
Jag tror det skulle kunna bli en ganska mysig bok om mina kära kära hönor..Och ankor såklart..
/majsan

Tindrah

• Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
SV: Boktankar om Eggeby.??
« Svar #1 skrivet: 15 mar-11 kl 14:44 »
Vad kul idé med en bok!  :)

Mitt tips är att börja bakifrån: Vilken är målgruppen? Vilken är deras kunskapsnivå om höns? Vilken typ av böcker gillar de? Vad vill de få ut av boken? Glöm inte: Vad kommer den här boken att ge som de befintliga hönsböckerna i affären inte redan ger? Nischa helt enkelt in dig på en tydlig målgrupp och ett tydligt budskap i din bok.

Sen utgår du ifrån det när du bygger vidare. Om du t.ex. vill skriva en bok för stadsungar som knappt har sett en höna så kanske du måste ha en kortare berättelse om hela tuppens dag där du pedagogiskt (och roligt) visar hur ett hönshus fungerar och vad hönsen menar med sina olika miner. Men om du t.ex. vill skriva en inspirationsbok för vuxna förstagångshönsägare så kanske du ska satsa mer på en lång, konkret faktatext om hönshållning och sen krydda texten med roliga illustrationer och serier. Och om du vill göra en humoristisk seriebok om Steve som riktar sig till alla som redan har höns så kan du ju skippa ramberättelse och faktatext och helt enkelt bara välja ut det roligaste och charmigaste du har.  ;D

Personligen tror jag en bok ofta vinner på en röd tråd och ett tydligt syfte med en tydlig målgrupp. Då blir det lättare att välja bort det bildmaterialet som inte passar in och då är ju hälften av jobbet redan gjort. :P

Lycka till!

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #2 skrivet: 15 mar-11 kl 14:48 »
Det vore ju jättekul! Skulle nog även småbarnen gilla! :)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

tinna.m

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 15 mar-11 kl 15:02 »
Berätta på bara! Dina trådar väcker känslor, glädje sorg, ilska, förtvivlan och jippipippijubel!
Man rycks med  :D och det är det som gör det Läsvärt!
Möjligen får du ersätta svordommarna med***, men annars - Kör på!
Det är entusiasmen som är den röda tråden,  kronologisk ordning och annat krafs kan kvitta.
Sen att du har fina bilder till berättelserna gör det ju dubbelfint!
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #4 skrivet: 15 mar-11 kl 15:18 »
Berätta på bara! Dina trådar väcker känslor, glädje sorg, ilska, förtvivlan och jippipippijubel!
Man rycks med  :D och det är det som gör det Läsvärt!
Möjligen får du ersätta svordommarna med***, men annars - Kör på!
Det är entusiasmen som är den röda tråden,  kronologisk ordning och annat krafs kan kvitta.
Sen att du har fina bilder till berättelserna gör det ju dubbelfint!

Kan bara hålla med krångla inte till det, jag köper den direkt
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

The Game

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 15 mar-11 kl 15:32 »
Hej och vad glad jag blir att ni gillar iden.
Jag tar helt enkelt och delar in den i kapitel?
Så den ska passa både folk som vill skaffa höns och dom som vill läsa den för ungarna??
Inte för mycket fakta då blire tråkigt om man inte gillar att läsa om hönsjukdomar som jag då..=)
Jag tror inte att det ska bli någon kunskapsnivås fakta bok utan bara en trevlig liten bok om att ha höns.
Men sen hur dom funkar och hur dagar och årstider är i en hönsgård kanske??
Beteenden har jag gott om så det kan kanske vara kul att läsa om?
Som Margit "jagmåstebaranypaallairumpan" tex. Eller Märsta som bara mååååste ruva hela tiden fast han är en tupp..
För att inte glömma Paul som tror han är en höna fast han är en akna??
Då kan jag kanske baka in en del serier oxå??
Steve kan ju få en egen bok sen såsmåning om .
Jä*** va klurigt det här kommer bli..
Måste träna på att inte svära så förbaskat bara..
/majsan

Staaf

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 15 mar-11 kl 15:43 »
Hur dom funkar och hur dagar och årstider är i en hönsgård, tycker jag lät som en bra grej du kan ha med :)
Tror det blir en jättetrevlig bok det där!

The Game

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 15 mar-11 kl 20:27 »
Ni är så himla snälla..
Jag ska se vad osm kan kokas ihop..Ska försöka att inte låta Steve ta...hmm..över.
Han får gå under kycklingkapitlet kanske?..
/majsan
 "upphetsadboktankeanusiast"

Torry

« Svar #8 skrivet: 15 mar-11 kl 21:00 »
Jag ställer mig först i kön  ;D
//Torry

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #9 skrivet: 15 mar-11 kl 21:37 »
markim om du har ork o lust så ge ut en om dina kunskaper om sjukdommar o kryp oxå
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #10 skrivet: 15 mar-11 kl 21:49 »
JAA!
 :D
Jag tycker att det ska vara en kombinerad fakta/ bildbok. Till vuxna :) Ifall du ska dela in den i kapitel så är Vår/Sommar/Höst/Vinter bra kapitel tycker jag. Vad som händer på de olika årstiderna, alltså.
Dv. höns, undulater & ragdoll

hönstokan

• Jämtland
« Svar #11 skrivet: 15 mar-11 kl 21:54 »
markim om du har ork o lust så ge ut en om dina kunskaper om sjukdommar o kryp oxå

ja en sån bok vill jag oxå ha, en riktig fakta bok samt alla dina kunskaper om sjukdomar o kryp. vem känner dessa kryp bättre än du. Du skulle säkert varit en stor hjälp här i Östersund när dom letade små kryp i vattnet.:)

The Game

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 15 mar-11 kl 22:08 »
=D..
Krypen ska nog få en egen bok så småningom.Har ca 2 pärmar nu om dom satans små krypen..
Tror nog jag kan få ihop ganska mycket om bara Dermasysuss Galiane..argh..
Inte för att dom förtjänar en egen bok.Men för att dom ska döden dö..
Och jag är deras största fiende.
Föresten är det inte årsdagen för Julius Ceasars död idag?
Ett år i hönsgården med småhistorier runtomkring tror jag får bli den röda tråden va?
Låter bra kan jag skriva små anektoter på början av varje "kapitel"
/majsan
"rejältigasenförattskrivaenbokomeggeby"

Torry

« Svar #13 skrivet: 15 mar-11 kl 22:16 »
Jag tycker att det är kombinationen fantastiska bilder och träffsäkra pratbubblor som är din specialitet, Majsan.
Som en "serietidning" tänker jag mig att den skulle bli. Fast det blir nog bra vad du än hittar på... :D
//Torry

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #14 skrivet: 16 mar-11 kl 11:13 »

;D Kul  ;D spännande. Jag ser fram mot att läsa den
      MvH Cokett
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Christinaki

• Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
« Svar #15 skrivet: 16 mar-11 kl 11:51 »
Så kul!!
Jag ställer mig redan utanför bokhandeln och väntar......
Jag skulle nog gilla en humoristisk bok om Steve eller ngn annan personlighet. Ett år i hans liv. Antingen så skriver du som dig själv och allt vad du upplever i hönsgården men ännu roligare skulle det bli om du tex skulle skriva som en tupp och hans berättelse om ett år i ett hönsgård och hans tankar, förälskelse, etc etc.... Förstår du??
Sen en egen bok med fakta och sjukdommar. blanda inte ihop det.

Ronny

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 16 mar-11 kl 12:08 »
Du har ju redan skrivit den! Krångla inte till det! Humorn och spontaniteten är din röda tråd. Skulle "Markim" göra en strukturerad faktabok? Nej, ta bara dina med pratbubblor och skicka till ett förlag och se om de napppar. De är förhoppningsvis inte helt humorbefriade. Annars kan du ju ge ut boken själv. En investering, som kan löna sig.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

The Game

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 16 mar-11 kl 21:12 »
Oj oj kära vänner det här var svårare än ja trodde..
Ska nog försöka hålla mig i serieformen så kan jag göra en faktabok sen??
Det här var knepigt..Frågan sen är vart man ska skicka in den??
/majsan
"förvärradförvirradsomvanligt"

jag71

• varma höns
    • Skåne
« Svar #18 skrivet: 16 mar-11 kl 21:21 »
Jag håller med Ronny.
har lite djur... mest fjäderfän. ;)

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #19 skrivet: 16 mar-11 kl 21:22 »
Finns olika boktjänster på google..
http://www.solentro.se/ny_bokanvandare är en jag hittade.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Dela detta:

* Inloggade just nu

512 gäster, 2 användare (1 dolda)
sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser