Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaniner i grupp?  (läst 12195 gånger)

Just_me

• Småland
SV: Kaniner i grupp?
« Svar #40 skrivet: 12 mar-11 kl 16:46 »
hehe  lite ot är väll ok ? :)

Jo, det är kanske det, verkar som de flesta lämnat tråden, hehe

dbs

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 12 mar-11 kl 16:50 »
Jo, det är kanske det, verkar som de flesta lämnat tråden, hehe
Tja du får nog ett bättre svar va det lider. som sagt ja kan för lite.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #42 skrivet: 12 mar-11 kl 22:36 »
Tack för varningen, Charlotte!  Jag bör alltså förtydliga:  Om vi tycker att det är trevligt att umgås med och titta på våra djur, så klappar vi dem ju dagligen - och upptäcker om det ligger hårtussar, eller om någon verkar lite skyggare än annars.  Rimligen hinner vi då upptäcka om någon skulle var benägen för slagsmål.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Charlotte

• -
« Svar #43 skrivet: 12 mar-11 kl 22:56 »
Tack för varningen, Charlotte!  Jag bör alltså förtydliga:  Om vi tycker att det är trevligt att umgås med och titta på våra djur, så klappar vi dem ju dagligen - och upptäcker om det ligger hårtussar, eller om någon verkar lite skyggare än annars.  Rimligen hinner vi då upptäcka om någon skulle var benägen för slagsmål.
Jag kommer aldrig att ha vuxna hanar ihop igen, det kom verkligen som en blixt från klar himmel ??? Dom bodde som sagt i stallet och där "bodde" jag också på den tiden, och naturligtvis var det min lilla systerdotters kanin (som hon hade som "sin") som råkade illa ut :'(
 Ungdjur och honor som är stabila och inte i avel har jag däremot haft i grupp med bra resultat :) Jag tror det är riskabelt att ha honor med ungar ihop, kaniner är som sagt "oberäkneliga" och inte alls alltid så gulliga som dom ser ut mot varandra i alla lägen...
 Det går kanske att avla fram djur som kan leva ihop så? Men det finns också andra sätt att hålla kaniner än i burar om man tycker att det inte är ett bra alternativ. En period hade jag stora fållburar med nät emellan så att dom såg varandra men kunde leva i lugn avskildhet med sina ungar.
                                           Mvh
                                      Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Cees

• Närke
« Svar #44 skrivet: 13 mar-11 kl 18:47 »
Tack för alla intressanta inlägg!:)
Nu har jag många tankar och råd i bakhuvudet när jag ska utöka utrymmet i vår, så fort man kan sätta spettet i marken igen så!;)

Mvh Cees

red

• Bohuslän
« Svar #45 skrivet: 31 jan-12 kl 21:18 »
Jag har också tänkt att hålla mina kaniner i "grupp", dvs. i en större hage där de
inte behöver leva inpå varandra. Hur fungerar det med dräktiga honor och ungar?
Bortsett från foderutdelningen då, den löser sig självt genom att honorna är dräktiga
samtidigt. Hannen får gå i egen hage för att honorna ska få vila mellan varven.
Som det är nu på vintern så bor de alla i egna komposthagar i garaget, en hona
blev tjuvbetäckt och har fått ungar.. de smiter mellan gallren och bor mest hos
honan i buren bredvid där de alla ligger och sover i en stor hög tillsammans med
henne. Hur vanligt är det att vuxna kaniner får spatt och ger sig på andra honors ungar?
"It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society."

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #46 skrivet: 01 feb-12 kl 12:01 »
Dräktiga honor som lever tillsammans i en inhägnad kan få för sig att lägga sina ungar i samma bo. Det brukar inte bli så bra. De starkaste ungarna (de äldsta och största) lägger sig överst och får första tjing på maten, resten blir undernärda eller svälter ihjäl. Jag skulle inte hålla mina honor så.
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Krågedal

• Östergötland
« Svar #47 skrivet: 01 feb-12 kl 12:12 »
Hej! Hos mig gick det alldeles ypperligt bra, hade för några år sedan tre honor ihop, två var dräktiga och jag la in en massa halm i hörnen, och div låder. Sen  boa de på olika håll. Och fick 7+ 4 ungar....Kan bara rekommendera det, men se till att de har gått om utrymme, och ev bur om de skulle bli osamms! Lycka till!
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #48 skrivet: 07 feb-12 kl 22:03 »
Vill bara uppdatera med en liten statusrapport från min "tantbox":

Sen en av hermelinhonorna har flyttat söderut så är nu "kompisgrupperingen" ännu tydligare:

Angoran + minsta hermelinhonan är superbästakompisar och viker knappt från varandras sidor. De andra två hermelinerna är kompisar men mer självständiga och springer runt lite på egna ärenden. Angoran bossar fortfarande över dom andra (av goda skäl, hon är 4-5 ggr större). Inga skador, inga gruff. De är alla pigga och aktiva och ser väldigt glada ut när man kommer ut till dom. Gladare än honorna i bur :). Det har varit speciellt gynnsamt för den äldsta honan som var väldigt sliten efter sin senaste kull, hon är nu pigg, blank och i bra hull :).

Dom har ca 10kvm med många hus, grenar, tunnlar etc.

Grupphållning, när man ger dom möjligheten att utveckla kolonibeteendet (de kan alltid komma undan från varandra och ha sin egen "håla" dvs hus om de vill) tycker jag verkar vara hälsobefrämjande.
//Lina

Dela detta:

* Inloggade just nu

479 gäster, 1 användare
Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser