Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  spansk lök  (läst 9315 gånger)

Imp

spansk lök
« skrivet: 09 mar-11 kl 13:42 »
spansk lök ska tydligen vara mycket mildare i smaken och vitare i färgen. Men vart kan man köpa det? Västsverige, Småland.

esten

• -
SV: spansk lök
« Svar #1 skrivet: 09 mar-11 kl 13:51 »
Spansk lök kallas oftast steklök i Sverige .

Annars om du vill ha en mild lök så finns ju också Silverlök och charlottenlök

Imp

« Svar #2 skrivet: 10 mar-11 kl 19:16 »
Hm. Alla andra uppgifter jag har säger att den är större än gul lök. Steklök är små.

Sommartorparn

« Svar #3 skrivet: 10 mar-11 kl 19:23 »
Det verkar finnas vissa begreppsförvirringar. Jag googlade och fick upp en ordbok: [jfr t. spanischer zwiebel]
(numera mindre br.) spansk lök, om kulturformer av Allium cepa Lin., dels om form med stora lökar o. mild smak (använd till stekning), portugisisk lök, dels om form med små vita lökar, syltlök (äv. i uttr. vit spansk lök). WARG 24 (1755: hvita). Syltlök eller hvit holländsk lök (stundom oriktigt kallad spansk lök) odlas på samma sätt som föregående.

Imp

« Svar #4 skrivet: 14 mar-11 kl 17:11 »
Jag måste säga att jag inte blivit ett smack klokare. Det är inte så att silverlök är samma sak som spansk lök?

esten

• -
« Svar #5 skrivet: 14 mar-11 kl 17:37 »
Den Spanska löken finns både som gul och röd men även vit .

För att krångla till det mer .

Imp

« Svar #6 skrivet: 14 mar-11 kl 18:54 »
Då återgår vi till den ursprungliga frågan. Vart kan man köpa spansk lök? Så ligger kunskapen hos grönsaksnasaren.

kenneth bengtsson

• Halland
« Svar #7 skrivet: 08 mar-12 kl 09:25 »
Det finns en lök i usa som kallas White onion som är mycket mild, den är jättegod och kan ätas som äpple,
den är också bra för känsliga magar. Jag har försökt få tag i den i Sverige men utan resultat, inte heller frö.
Är det någon som vet??
Ken.

kurt

« Svar #8 skrivet: 08 mar-12 kl 12:03 »
Hur löken smakar handlar också om odlingsförhållandena, det är inte säkert att en lök odlat i ett varmare torrare klimat smakar samma som en av samma sort odlad i Sverige

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #9 skrivet: 24 mar-12 kl 15:40 »
Den spanska löken är inte detsamma som silverlök. Den är skitstor, ofta halvkilot per styck och jag har även sett kilotunga på marknaden i Tyskland. Den är aningen mildare än gul lök. Men jag tycker skillnaderna har försvunnit med åren. Förr upplevde jag att den gula löken var väldigt mycket starkare  ??? Har ingen aning om vart man kan få tag på den i Sverige, har nog i princip bara sett den en enda gång på marknaden på Hötorget i Stockholm för mång aår sedan (utanför konserthuset).

Rent generellt blir nog lök som odlas i varmare regioner litet mildare. I Tyskland odlas också den "spanska" löken och kallas där "koklök" eller "grönsakslök". Köp frön eller sättlökar nånstans och så/plantera den. Om den går att få upp i samma storlek så lär den bli lika mild. Sättlökarna är iofs troligen slutsålda överallt i Tyskland men du hittar dom kanske fortfarande i någon fröhandel.

Den här kanske? Ekologiska fröer:
http://www.saatgut-shop.com/wbc.php?sid=101424424a1&tpl=produktdetail.html&pid=414&rid=56&recno=5

Inte ekologiska fröer men ändå (tredje alternativet nerifrån, bild saknas nr 0561):
http://www.sankt-magnus.de/Saatkontor/Html-Seiten/Shop-B/contents/de/d90.html

Eller den här, Demeter-certifierad (klotrund, blir i regel 250 gram men kan liksom dom andra bli 600-1000 gram i kontrollerad storodling):
http://www.bio-saatgut.de/products/de/Zwiebelgewaechse/Ailsa-Craig.html

MvH
Chirstina G

Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #10 skrivet: 24 mar-12 kl 15:54 »
Det finns en lök i usa som kallas White onion som är mycket mild, den är jättegod och kan ätas som äpple,
den är också bra för känsliga magar. Jag har försökt få tag i den i Sverige men utan resultat, inte heller frö.
Är det någon som vet??
Ken.

Jag vet vilken du menar. Testa sök på mexikansk lök om det kan hjälpa. Tyska fröfirmor har den helt säkert. Egentligen är det vanlig vit lök men alltså inte vitlök  :) Här är ett exempel på mild sötaktig aromatisk sort:
http://apm-pflanzensamen.com/WEISSE-ZWIEBELN-APRILATICA-DI-POMPEJI

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

453 gäster, 2 användare
paax, Ljunghonung

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser