Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  så kallad nöjesjakt  (läst 20988 gånger)

esten

• -
SV: så kallad nöjesjakt
« Svar #40 skrivet: 08 mar-11 kl 18:26 »
Sök den infon då innan du rackar ner på allt och alla .

Just_me

• Småland
« Svar #41 skrivet: 08 mar-11 kl 18:31 »
Sök den infon då innan du rackar ner på allt och alla .

Va? Jag har inte rackat ner på några jägare utom de som bedriver illegal jakt i ex.vis Afrika som i min värld är den enda "renodlade" nöjesjakt vi har, eftersom annan jakt har en orsak oavsett om det är jakt på skadedjur, jakt på skadade djur av humana skäl, jakt på djur för att få mat.

esten

• -
« Svar #42 skrivet: 08 mar-11 kl 19:23 »
De som bedriver illegal jakt i Afrika är gerillaliknande Afrikaner inte jägare som betalar stora pengar för att jaga .
De pengar som tex Svenska jägare går även till att med militär försöka bekämpa dessa jaktgerillor av Afrikaner .
Så betalande jägare bistår även med pengar för att bekämpa den illegala jakten .
En vattenbuffel tex kostar 60000 kr att fälla , sedan kommer det till uppehälle , flygbiljetter , trofe konservering mm . Så det är inte många som skulle betala de pengarna "olagligt" därför att det inte går att frakta ut trofen ur landet tex , stränga böter och fängelse .

Just_me

• Småland
« Svar #43 skrivet: 08 mar-11 kl 19:33 »
De som bedriver illegal jakt i Afrika är gerillaliknande Afrikaner inte jägare som betalar stora pengar för att jaga .
De pengar som tex Svenska jägare går även till att med militär försöka bekämpa dessa jaktgerillor av Afrikaner .
Så betalande jägare bistår även med pengar för att bekämpa den illegala jakten .
En vattenbuffel tex kostar 60000 kr att fälla , sedan kommer det till uppehälle , flygbiljetter , trofe konservering mm . Så det är inte många som skulle betala de pengarna "olagligt" därför att det inte går att frakta ut trofen ur landet tex , stränga böter och fängelse .

Jag säger inte nått om laglig jakt i Afrika.
Men jag vet personligen att olaglig jakt är ett problem.
Och nej det är inte en "vanlig" Svensson som åker och fäller djur illegalt.
Det är svårt men inte omöjligt att få ut troféer trots att de är olagliga. En familjemedlem "samlade" på dem och drömde själv om att få åka dit men hade inte råd. Han hade dock klienter som gjorde det.

Men jag vet inte riktigt vad diskussionen här går ut på.
Jag gav bara min syn på vad jag själv anser är lustjakt/nöjesjakt.
Tror ingen på alternativ tycker olaglig jakt är okej.

Nordjämten

• Jämtland
    • Nordjämtens blogg
« Svar #44 skrivet: 09 mar-11 kl 14:49 »
Nu har tråden plötsligt blivit ganska off topic, dock så förstår jag inte hur man som självhushållare och köttätare kan tycka och tänka att jakt är någonting felaktigt. Jakt och självhushållning går ju för bövelen nästintill hand i hand!
nordjamten.wordpress.com

Jakt, fiske, skogsbruk och decentralicering

Wizard

• Arrendegården
« Svar #45 skrivet: 09 mar-11 kl 17:29 »
Nu har tråden plötsligt blivit ganska off topic, dock så förstår jag inte hur man som självhushållare och köttätare kan tycka och tänka att jakt är någonting felaktigt. Jakt och självhushållning går ju för bövelen nästintill hand i hand!
Amen!

fauve

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 09 mar-11 kl 17:32 »
Jakt och självhushållning går ju för bövelen nästintill hand i hand!

+ 1

Btw: kul att fler hittat hit från forat  ;) Kan behövas   o:)

LasseDalom

• -
« Svar #47 skrivet: 10 mar-11 kl 11:14 »
Citat från: regnpipan
Med det resonemanget behövs alternativ.nu inte alls. Då är allt vi pysslar med här för nöjets skull.

Visst är det ett nöje, en hobby eller fritidssysselsättning. Jag har aldrig påstått något annat ifrån min sida. Om du inte tycker hobbys behövs så är det ditt problem.

Citera
I ett självhushållarperspektiv hänger jakten på predatorer hänger samman med jakten på matvilt. Det har den gjort i alla tider och alla kulturer.

Precis, men om vi nu kommit överens om att det vi håller på med är en hobby, då tycker jag inte det längre håller att rovdjuren skall förföljas. Rovdjuren har ett existensberättigande precis som alla andra vilda djur. Människan har förstört större delen av denna planet i takt med att vi ökat våran rovdrift på naturen. Detta är då för min del anledningen till att jag har självhushåll, ekologi, naturvård osv som intresse och hobby. Att en del av detta intresse eller hobby skulle vara att fortsätta rovdriften på den lilla vilda natur som finns kvar på denna jord är enligt mig helt oförenligt. Jakt som innebär förföljelse och utrotning av vissa djurarter är enligt mitt sätt att se det, raka motsatsen till självhushållning.

regnpipan

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 10 mar-11 kl 11:51 »
Precis, men om vi nu kommit överens om att det vi håller på med är en hobby, då tycker jag inte det längre håller att rovdjuren skall förföljas. Rovdjuren har ett existensberättigande precis som alla andra vilda djur. Människan har förstört större delen av denna planet i takt med att vi ökat våran rovdrift på naturen. Detta är då för min del anledningen till att jag har självhushåll, ekologi, naturvård osv som intresse och hobby. Att en del av detta intresse eller hobby skulle vara att fortsätta rovdriften på den lilla vilda natur som finns kvar på denna jord är enligt mig helt oförenligt. Jakt som innebär förföljelse och utrotning av vissa djurarter är enligt mitt sätt att se det, raka motsatsen till självhushållning.

Varför vill du inte acceptera att den absoluta majoriteten av alla jägare vill ha mångfald i naturen, men samtidigt utrymme att själv bedriva jakt? Detta innebär inte att alla rovdjur skall förföljas och utrotas, det är blott en åsikt som du (och allt för många) tillskriver oss jägare i allt för stor utsträckning. Däremot är vi intresserade av att ha begränsning i mängden rovdjur som finns i naturen, begränsningar som ger både människa och rovdjur möjligheten att skörda av det fantastiska ekologiska kött som finns att tillgå om vi förvaltar det rätt.

Tidigare idag roade jag mig att kolla lite på häckfågeltaxeringen för 2010 som precis presenterats. Där framgick ett tydligt samband mellan mängden markhäckande fåglar och hur hårt rävskabben gick fram. Den period rävskabben slog som värst så fanns där betydligt mycket mer markhäckande fåglar. Jag ser hellre 30 fågelarter i veckan än 15 fågelarter och en räv per vecka i den trakten där jag bor. Jag ser hellre 50 rådjur per år än ett lodjur var 25:e år. Om du vill vistas i en natur med sammantaget färre djur, men med vetskapen att där finns rovdjur, är det upp till dig. Jag ser hellre en stor kvantitet djur. Och jag hade samma åsikt även innan jag började jaga!

LasseDalom

• -
« Svar #49 skrivet: 18 mar-11 kl 18:42 »
Citat från: regnpipan
Varför vill du inte acceptera att den absoluta majoriteten av alla jägare vill ha mångfald i naturen, men samtidigt utrymme att själv bedriva jakt? Detta innebär inte att alla rovdjur skall förföljas och utrotas, det är blott en åsikt som du (och allt för många) tillskriver oss jägare i allt för stor utsträckning.

Det finns en hel del jägare som exempelvis inte vill ha varg alls här i Sve-dala. Det måste även du vara medveten om.

Sen förstår jag mig inte riktigt på din logik här. Först skäller du på mig för att jag påstår att jägare vill förfölja rovdjur. Bara några rader längre ner så börjar du återigen argumentera för att räv och lodjur bör skjutas, för att det skall finnas fler rådjur och markhäckande fåglar.

Känns som ett självmål.

regnpipan

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 18 mar-11 kl 18:58 »
Det finns en hel del jägare som exempelvis inte vill ha varg alls här i Sve-dala. Det måste även du vara medveten om.

Sen förstår jag mig inte riktigt på din logik här. Först skäller du på mig för att jag påstår att jägare vill förfölja rovdjur. Bara några rader längre ner så börjar du återigen argumentera för att räv och lodjur bör skjutas, för att det skall finnas fler rådjur och markhäckande fåglar.

Känns som ett självmål.

Det är stor skillnad mellan att vilja ha en begränsning i mängden rovdjur jämfört med att utrota dem. Om det inte går hem är det inte någon större idé att vi diskuterar något mer.

Wizard

• Arrendegården
« Svar #51 skrivet: 18 mar-11 kl 20:29 »

Känns som ett självmål.
Det är många som inte vill ha varg, jägare eller inte, och det är många som vill ha varg, jägare eller inte.

Jag är ok med lagom med varg så länge det inte förstör balansen i faunan men det tror jag man kan åstakomma med licensjakt som vi har i dag - dock med mindre politisk influens och mer kunskapsbaserad input.
Vargen kan inte få härja fritt precis som vi av samma anledning har hårt jakttryck på räv, gris, kanin, duvor, svartfågel, vitfågel, mink, mårdhund, gäss, älg och en massa andra arter.
Det vi vill ha är starka och friska djurstammar som kan leva i harmoni med oss människor i denna urbaniserade värld.

Jag har dock svårt att koppla ihop självhushållaren med jaktmotståndaren...
Jakten har varit en av de viktigaste födokällan vad gäller kött och inkomst rent historiskt för att toppa upp förråden och sälja fällarna och förnekar man det så tycker jag att man kan läsa på lite bättre innan man ger sig in i debatten.
Föredrar man att handla sitt kött på affärerna utan att bry sig om hur de har haft det och vilket liv de har levt innan slakten så kommer jag att se ner på de människorna som tämligen bedrövliga när de snackar ner jakten, den saken är helt klar!

Vi är alla olika och väljer våra sätt att bo och leva men jag är ganska less på de lattedrickande nya "gröna" som bor innanför tullarna som inte har någon verklighetsförankring vad gäller självhushållning.

Jag svarar gärna på frågor om hur man bedriver bra och etisk jakt samt tar reda på allt från ett djur (ja, jag äter i princip nästan allt!) men att diskutera jaktens existens på ett forum som handlar om självhushållning finner jag absurd!

Jämför inte oss jägare som jagar för köttet med viltvården som viktigaste punkt med "troféjägarna" som ni tror är majoriteten!

dbs

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 18 mar-11 kl 20:35 »
Det är många som inte vill ha varg, jägare eller inte, och det är många som vill ha varg, jägare eller inte.

Jag är ok med lagom med varg så länge det inte förstör balansen i faunan men det tror jag man kan åstakomma med licensjakt som vi har i dag - dock med mindre politisk influens och mer kunskapsbaserad input.
Vargen kan inte få härja fritt precis som vi av samma anledning har hårt jakttryck på räv, gris, kanin, duvor, svartfågel, vitfågel, mink, mårdhund, gäss, älg och en massa andra arter.
Det vi vill ha är starka och friska djurstammar som kan leva i harmoni med oss människor i denna urbaniserade värld.

Jag har dock svårt att koppla ihop självhushållaren med jaktmotståndaren...
Jakten har varit en av de viktigaste födokällan vad gäller kött och inkomst rent historiskt för att toppa upp förråden och sälja fällarna och förnekar man det så tycker jag att man kan läsa på lite bättre innan man ger sig in i debatten.
Föredrar man att handla sitt kött på affärerna utan att bry sig om hur de har haft det och vilket liv de har levt innan slakten så kommer jag att se ner på de människorna som tämligen bedrövliga när de snackar ner jakten, den saken är helt klar!

Vi är alla olika och väljer våra sätt att bo och leva men jag är ganska less på de lattedrickande nya "gröna" som bor innanför tullarna som inte har någon verklighetsförankring vad gäller självhushållning.

Jag svarar gärna på frågor om hur man bedriver bra och etisk jakt samt tar reda på allt från ett djur (ja, jag äter i princip nästan allt!) men att diskutera jaktens existens på ett forum som handlar om självhushållning finner jag absurd!

Jämför inte oss jägare som jagar för köttet med viltvården som viktigaste punkt med "troféjägarna" som ni tror är majoriteten!
Hur sjutton ska du få en frisk stam med bara 200djur  och licens jakt på det? 

Wizard

• Arrendegården
« Svar #53 skrivet: 18 mar-11 kl 21:41 »
Eftersom vi inte kan låta stammen växa till för stora proportioner så behövs licensjakten eller motsvarande men utan nytt blod är ekvationen ej genomförbar.

Problemet med vargen är att någon/några har bestämt att vi skall ha varg men kompetensen/expertisen för hur det skulle gå till saknades.
Jag debatterar inte för eller mot vargen men skall man återintroducera en art så måste man basera den på bra avelsdjur som inte är släkt med varandra.
Sedan har man satt ett tak på antal individer och då måste man skjuta överflödet.

Är annars ganska ointresserad av vargdebatten och har inga andra åsikter i frågan.

Jan lindgren

« Svar #54 skrivet: 19 mar-11 kl 13:18 »

Hej!
Genetik är intressant men alltför ofta presenteras tvivelaktiga påståenden. Ett av våra utrotade inhemska djur är visenten. De sista vilda djuren blev skjutna av tjuvjägaren strax efter första världskriget. 54 visenter fanns i djurparker. Från dessa djur har man byggt upp en stam som idag inte är hotad. Det finns ett antal vilda djur och sk lantraser som haft en betydligt mindre genetisk bas men ändå klarat sig utmärkt.
Varför satsa så mycket på varg. Återinför lite mindre skadliga djur istället. Visent, stortrapp, vildren och kärrsköldpadda.

Man kan diskutera om det är nöjesjakt eller inte att skjuta djur som hotar att utrota andra djur. Som djurintresserad så spelar det ingen roll vad det kallas. Kråkfåglar med korpen i spetsen är ett stort problem. Jag saknar alla tofsvipor som fanns förr. Morkullan här har minskat kraftigt de senare åren och det beror inte på jakt. Jakt för att få kött i frysen är bra men jakt för att hålla efter skadedjur är bättre.
MVH
Jan

dbs

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 19 mar-11 kl 19:09 »
Hej!
Genetik är intressant men alltför ofta presenteras tvivelaktiga påståenden. Ett av våra utrotade inhemska djur är visenten. De sista vilda djuren blev skjutna av tjuvjägaren strax efter första världskriget. 54 visenter fanns i djurparker. Från dessa djur har man byggt upp en stam som idag inte är hotad. Det finns ett antal vilda djur och sk lantraser som haft en betydligt mindre genetisk bas men ändå klarat sig utmärkt.
Varför satsa så mycket på varg. Återinför lite mindre skadliga djur istället. Visent, stortrapp, vildren och kärrsköldpadda.

Man kan diskutera om det är nöjesjakt eller inte att skjuta djur som hotar att utrota andra djur. Som djurintresserad så spelar det ingen roll vad det kallas. Kråkfåglar med korpen i spetsen är ett stort problem. Jag saknar alla tofsvipor som fanns förr. Morkullan här har minskat kraftigt de senare åren och det beror inte på jakt. Jakt för att få kött i frysen är bra men jakt för att hålla efter skadedjur är bättre.
MVH
Jan
Vad det anbelangar vargen så har ja vårt att tro jägare kan  låta  kan låta den växa sig livskraftig men bara 200 dur om vi nu ska be hålla vargen  så ser ja det som en omöjlig het  att bara ha detta lilla antal och dess utom ha jakt på det   . Angående visenter så vist  vi kan införa det djuret i gen men då får vi nog ha bössa med oss i skogen ty den är mång dubbelt farligare än vargen . sen va det gäller tofsvipor så är det ju så då får du börja jaga jordbruket för det är ju tyvärr mänskan so har åstadkoms den minskningen  som allt för ofta i annan utrotning.

Wizard

• Arrendegården
« Svar #56 skrivet: 19 mar-11 kl 20:59 »
Hej!

MVH
Jan
Personligen ser jag ett större intresse i att återinföra visenten i stället för varg men det är en annan femma.
Håller med dig till 100% vad gäller stortappen, vildren och kärrsköldpaddan.

Dock finns det en fråga som sällan ställs och det är: skall man alltid försöka återinföra utrotade djur?
Som exempel har det hänt en del sedan vargen mer eller mindre försvann och nu är det inte utan problem som den har återinförts...
Vad skulle kunna hända om man återiför visenten i vår flora och fauna ur negativt perspektiv?

Risken är stor att man får samma effekt av en återintroduktion av en art som att en ny art anländer.
Människan kommer inte att bli färre och vi har urnabiserat stora delar av landet och ibland måste vi säga att "detta är nog ingen bra idé"...

Somliga tror att alla jägare hatar varg och lo men det stämmer inte alls!
Visserligen föredrar jag lo framför varg men det beror på att jag är kattmänniska i grunden, men vi måste ha balans i naturen för att kunna bevara den så som vi vill ha den långt in i framtiden.
Innan någon påpekar att jag skrev "så som vi vill ha den" så räknar jag människan till däggdjuren och alla djur jobbar för sin överlevnad.
Vill man tjafsa om detta så rekommenderar jag att ni tar en titt på alla kycklinguppfödare som tränger in de små stackarna i lador med artificiellt ljus under 23.5 timme per dygn i 31 dygn innan de slaktas.
Den maten har inte producerats med en gnutta kärlek och det är därför jag odlar mina egna grönsaker, föder upp mina egna djur och jagar för att få kött och en bra balans i naturen så jag kan fortsätta med det!

Lägg pengarna man spenderar på vargen till att betala för viltåkrar i stället så får vi en mer harmonisk natur som jag tror fler skulle uppskatta!

dbs

• Gäst
« Svar #57 skrivet: 19 mar-11 kl 21:41 »
Personligen ser jag ett större intresse i att återinföra visenten i stället för varg men det är en annan femma.
Håller med dig till 100% vad gäller stortappen, vildren och kärrsköldpaddan.

Dock finns det en fråga som sällan ställs och det är: skall man alltid försöka återinföra utrotade djur?
Som exempel har det hänt en del sedan vargen mer eller mindre försvann och nu är det inte utan problem som den har återinförts...
Vad skulle kunna hända om man återiför visenten i vår flora och fauna ur negativt perspektiv?

Risken är stor att man får samma effekt av en återintroduktion av en art som att en ny art anländer.
Människan kommer inte att bli färre och vi har urnabiserat stora delar av landet och ibland måste vi säga att "detta är nog ingen bra idé"...

Somliga tror att alla jägare hatar varg och lo men det stämmer inte alls!
Visserligen föredrar jag lo framför varg men det beror på att jag är kattmänniska i grunden, men vi måste ha balans i naturen för att kunna bevara den så som vi vill ha den långt in i framtiden.
Innan någon påpekar att jag skrev "så som vi vill ha den" så räknar jag människan till däggdjuren och alla djur jobbar för sin överlevnad.
Vill man tjafsa om detta så rekommenderar jag att ni tar en titt på alla kycklinguppfödare som tränger in de små stackarna i lador med artificiellt ljus under 23.5 timme per dygn i 31 dygn innan de slaktas.
Den maten har inte producerats med en gnutta kärlek och det är därför jag odlar mina egna grönsaker, föder upp mina egna djur och jagar för att få kött och en bra balans i naturen så jag kan fortsätta med det!

Lägg pengarna man spenderar på vargen till att betala för viltåkrar i stället så får vi en mer harmonisk natur som jag tror fler skulle uppskatta!
att anlägga viltåker gör  i ju  ju bara av egen intresse för att bara hålla det jaktbara viltet på din mark er att ha ballans sköter naturen oftast bättre utan mänskan att du påstår att du inte har något i mot varg och lo  låter bara som en klyscha i mina öron om man läser det övriga textsken ja har ju förstås hellre   vinncenter  och viltåker . tycker nog dom flesta värkar rätt förljugna av er som ja uppfattar er  särskilt det detta inlägg   vore ju bättre och hedersammare att säga rakt ut i stället.

Wizard

• Arrendegården
« Svar #58 skrivet: 19 mar-11 kl 22:01 »
att anlägga viltåker gör  i ju  ju bara av egen intresse för att bara hålla det jaktbara viltet på din mark er att ha ballans sköter naturen oftast bättre utan mänskan att du påstår att du inte har något i mot varg och lo  låter bara som en klyscha i mina öron om man läser det övriga textsken ja har ju förstås hellre   vinncenter  och viltåker . tycker nog dom flesta värkar rätt förljugna av er som ja uppfattar er  särskilt det detta inlägg   vore ju bättre och hedersammare att säga rakt ut i stället.
Hade lite svårt att hänga med i ditt inlägg där men självklart så prioriterar jag mina egna intressen före andras och i min närmiljö är anläggandet av viltåkrar viktigare än införande av varg i uppland.
Sedan har du inte en susning om vad jag prioriterar och jobbar för, och personligen skiter jag i det, men att påstå att jag bara pratar väl om varg och lo för klyschans skull är skitsnack!

Nyktra till och jobba för det du tror på i stället för att hacka på andra som jobbar för viltvård i mångfald och betalar detta ur egen ficka, utan att det ger mig något jaktbart vilt!
Bara för att jag är jägare så ser jag inte alla djur som ett prospekt på nya jaktformer!

regnpipan

• Gäst
« Svar #59 skrivet: 20 mar-11 kl 11:48 »

Problemet är att det inte spelar någon roll vad man säger. Du och ett par till hugger oavsett. Ni verkar strunta i vad man faktiskt har för intentioner, så fort det är en jägare inblandad på är denne en lustmördare enligt vad jag kan utläsa av era svar. Ni verkar även ha problem att förstå att man kan agera på ett visst sätt för att få många effekter. T.ex. viltvårdsåtgärder får ofta breda positiva ekologiska effekter. Och det är de flesta jägare nöjda med, att agera på ett sätt som bara gynnar en enskild jaktbar art är sällan intressant.

Dela detta:

* Inloggade just nu

496 gäster, 2 användare (1 dolda)
Brukspatronen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser