Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rasavel  (läst 2666 gånger)

Staaf

• Gäst
Rasavel
« skrivet: 05 mar-11 kl 22:11 »
Hur går man tillväga om man vill börja avla på en viss hönsras?

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Rasavel
« Svar #1 skrivet: 05 mar-11 kl 22:16 »
Först och främst måste man ha ett hönshus.
Sen letar man upp någon som säljer rasen, och köper..
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Jennyt

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 05 mar-11 kl 22:42 »
Njaaaa.... det beror nog på vad man vill med sin avel.... visst att du behöver ett hönshus, det stämmer ju. Efter det skulle jag bestämma mig för en ras och läsa på om den ordentligt. Efter det skulle jag gå in på SRF:s rasregiser.... eller din lokalklubbs register och se om någon där har rasen.... kolla om de ställt ut dem och vad de fått för poäng. Sedan behöver du nästan kolla upp minst en uppfödare till, för att ha  ett par olika linjer att röra dig med.

Bra rastypiska föräldradjur är en förutsättning för att få bra avkommor.... Bred genetisk grund är en förutsättning för att slippa inavel.

Lycka till med kommande avel :D
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Staaf

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 05 mar-11 kl 22:48 »
Jag undrade mest om det är som med hundavel,att det ska registreras och så?

Ronny

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 06 mar-11 kl 01:55 »
Jag undrade mest om det är som med hundavel,att det ska registreras och så?

Det beror på om det är en lantras eller en standardras. Lantraser registreras i genbank. Man arbetar inte så med standardraser.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Staaf

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 06 mar-11 kl 08:28 »
Hur funkar det med standardraserna?

Jennyt

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 06 mar-11 kl 10:09 »
Du måste inte registrera standardraserna, men om du vill ställa ut måste du vara medlem i SRF.... åsså måste du ringa djuren.... ringar beställs oxå från SRF
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

Staaf

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 06 mar-11 kl 10:13 »
Ok men om djuren inte registreras någonstans, hur vet man att de är renrasiga?

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #8 skrivet: 06 mar-11 kl 10:28 »
Ok men om djuren inte registreras någonstans, hur vet man att de är renrasiga?
Det vet man aldrig. Man får helt enkelt chansa och köpa djur som ser renrasiga ut.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Jennyt

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 06 mar-11 kl 10:32 »
Ja.... Varggrav har rätt i att man aldrig kan veta till 100%..... men man kan vara mer eller mindre säker..... det är därför det är viktigt att kontakta en seriös uppfödare om du vill avla med ambition ;)

Staaf

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 06 mar-11 kl 10:40 »
Aha, det är alltså lite det som är grejen med hönsutställningar?

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #11 skrivet: 07 mar-11 kl 16:54 »
Det är väl lite åt det hållet att... ser en höna ut som en höna så är det en höna! ;D

Om du köper höns som sägs vara t ex Brahma och de ser ut som Brahma, har samma temperament som Brahma så är det Brahma. Önskar ibland att det vore så enkelt med hund- och kattuppfödning också... det är ju trots allt samma art.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

433 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser