Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lamningslamhet, Sen då?  (läst 8625 gånger)

mosesmia

• Lappland
Lamningslamhet, Sen då?
« skrivet: 02 mar-11 kl 09:12 »
Hej
Har en tacka som fått lamningslamhet, upptäckte det i går kväll. Till vet som gav kalk i blodet via kanyl, hon piggnade till igår och gick några steg.
I morse låg hon ner igen, men ändå piggare än igår. En rejäl dos till med kalk genom kanylen. Men hon vill inte kliva upp.
Hon är enorm, lamningen kan ske när som helst, jag vill ju få upp henne på benen.

Vad ska jag göra nu? 
Ska man fortsätta med kalk i blodet eller gå över till kalkpasta?
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

samaka

• Dalarna
SV: Lamningslamhet, Sen då?
« Svar #1 skrivet: 02 mar-11 kl 09:17 »
Vad sa vet? Hur länge skulle ni spruta?

Är det inte subkutant (under huden) ni ger??? För mycket kalk kan oxå vara farligt.

Prata med veterinären om hur gå vidare är mitt råd.

Ulricaa

• -
« Svar #2 skrivet: 02 mar-11 kl 09:19 »
Ge henne Bvitamin oxå! Har du inga Bvitaminer så ge henne jäst! Hade en tacka som var sån och hon fick kalk men det hjälpte som du säger till att hon piggnade till men hon kom inte upp! Men sen kom veterinären och hon fick B då kom hon igång! Så gör det!
Lycka till! Kram!
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

vallhunden

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 02 mar-11 kl 09:19 »
Om hon inte reser sig har hon inte fått tillräckligt med kalk.... Det är en hårfin linje mellan att bli frisk och att kasta alla foster :o Risken är att hon kastar om hon får mer kalk, jag hade nog gett henne i munnen eftersom det känns "mildare"... Hur många ml kalk har hon fått i spruta?
Självklart så finns det ju en veterinär på detta djur, så konsultera veterinären!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Znibban

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 02 mar-11 kl 09:32 »
Jag skulle inte riskera egna försök. Ring upp vet. så det blir rätt, detta är ju ett kritiskt läge.
Lycka till! Jag håller tummen får er allihop.

mosesmia

• Lappland
« Svar #5 skrivet: 02 mar-11 kl 10:00 »
Ja, problemmet är att han inte riktigt vet, nu i morse skulle jag ge 50ml via kanylen, pratade med honom igen vid 8-tiden 
Han tyckte jag skulle ge 30ml till.
Gjorde de ingen reaktion, Hon är pigg, klara öppna ögon, men hon reser sig inte.

Pratade med honom igen ska ge 50 ml vid 1-tiden, och då ska det sprutas under huden.

Men han började fundera om det ändå är en lamningen som börjat igår och som gått snett, och att det är därför hon gått in i lamningslamhet.
Men jag såg inga tecken att det skulle ha varit en lamning på väg igår. Ringde till och med efter en äldre karl som har haft får i 40 år och han trodde inte heller att det var lamning på gång. Vi trodde ju att det var det som var felet när hon låg igår. En lamning som gått snett.

Självklart rådfrågar jag alltid vet, men i detta läge blir jag så osäker när jag hör att han är det, Så jag så glad att ni finns.
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

mosesmia

• Lappland
« Svar #6 skrivet: 02 mar-11 kl 15:25 »
Jag blir då inge klokare, samma visa.
Hon ligger ner, pigg i övrigt, vill ej äta men dricker vatten gör hon.
Jag och vet är lite oense, han tycker det är en lamning som gått snett , men jag ser inget tecken på att det är så.
Men om det är så, så skulle hon väl vara död vid det här laget. Det har gått nästan 24 timmar. hon borde väl vara halvdöd i alla fall.
Jag tycker inte att hon borde vara så pigg att hon följer en med blicken, dricker vatten, eller?

Någon med erfarenheter.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #7 skrivet: 02 mar-11 kl 16:02 »
Vad är det som veterinären menar har gått snett i lammningen? Att lammen är döda? Hur långt gången är hon, är det snart dags för lammning?

De gånger vi haft lamm som dött och fastnat så har tackan inte alls lagt sig ner utan försökt och försökt, gått i cirklar och sett kissnödig ut. Ett tips kan vara att ringa en annan veterinär för att få en synpunkt eller att få dit en erfaren fårbonde.

Vi har bara haft lammningslamhet en gång, då kom tackan igång igen efter ett antal dagars behandling med kalk.

Hur länge sedan var det hon åt?
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 02 mar-11 kl 16:35 »
Lärde mig förra året att om de inte kommer igång att äta, så har de inte fått tillräckligt med kalk.
Hur mycket har hon fått sammanlagt hittills?
Jag tror att 200ml är en övre gräns som man ska undvika att komma över... då finns det risk att de kastar. Å andra sidan, så kan hon ju inte ligga så... så då är det väl bara att fortsätta ge henne, för äta måste hon! :o :o
Pröva med lite betfor till henne, det brukar få de mest sparsmakade att äta ;D En näve eller två (torrt)... Det ger energi och sätter igång magen också :)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

mosesmia

• Lappland
« Svar #9 skrivet: 02 mar-11 kl 16:42 »
Han menar att lammen ligger fel och blockerar, och att det är därför hon ligger än, att hon är slut.

Igår när jag kom upp så låg hon, men det syntes inte ett spår av någon lamning, inge blöt kring rumpan. Ringde då efter en karl från grannbyn, gammal fårbonde. Han sa också att lamningen inte hade börjat, han trodde energibrist eller liknande. Hon fick då dextro energy direkt. hjälpte inte.

Men vet här kan inte mycket om får, lamningslamhet det får man efter lamning, sa han.
Efter många samtal med honom igår beslöt vi att ge henne kalk. Fick bära in en halvdöd tacka i bilen och köra in henne, men väl hemma igen då hoppade hon ut själv. Så det såg bra ut, men nu ligger hon i alla fall. Hon är ändå piggare än igår, det verkar bara som att hon inte vill kliva upp nu.

Hur många dagar behandlade ni henne med kalk och i vilken form?

Igår morse var hon som vanlig, åt och drack. Men det är dags för henne att lamma nu , när som helst.

mosesmia

• Lappland
« Svar #10 skrivet: 02 mar-11 kl 16:45 »
Hon har fått nu 180ml, men hon är en stor tacka. Jag känner lite panik när vet tjatar om felläge, men jag tror verkligen inte att lamningen har satt igång igår.
Men vad vet jag?

vallhunden

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 02 mar-11 kl 17:31 »
Min erfarenhet på Gotlandstackor (som brukar väga runt 60 kg när de är högdräktiga) är att de behöver 150ml subcutant direkt. Om det inte får upp dom så fortsätter man att ge dom 25ml i taget tills de reser sig upp.
Lammningslamhet (kalkbrist) inträffar ibland alldeles innan lammningen (t ex om de har trillingar) Det har jag varit med om.

mosesmia

• Lappland
« Svar #12 skrivet: 02 mar-11 kl 17:41 »
Jag skulle tippa på att hon väger 100kg just nu. Hon brukar alltid få tvillingar, men tycker att hon är större i år. Det är väl trillingar.
Hur ofta har din vet gett 25 ml tills hon rest sig.

Måste ringa vet igen, är rädd att även ge för mycket.
Jag bryr inte just nu om lammen skulle födas döda, men bara hon klarar sig utan problem. Trist bara för henne.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 02 mar-11 kl 17:57 »
Det har varit jag som har gett dom, morgon och kväll...25 eller 50 ml beroende på hur de har sett ut och hur mycket de har fått tidigare. Det har som längst tagit 2 dagar...

Bellaman

• Södermanland
« Svar #14 skrivet: 02 mar-11 kl 20:25 »
Han menar att lammen ligger fel och blockerar, och att det är därför hon ligger än, att hon är slut.

Igår när jag kom upp så låg hon, men det syntes inte ett spår av någon lamning, inge blöt kring rumpan. Ringde då efter en karl från grannbyn, gammal fårbonde. Han sa också att lamningen inte hade börjat, han trodde energibrist eller liknande. Hon fick då dextro energy direkt. hjälpte inte.

Men vet här kan inte mycket om får, lamningslamhet det får man efter lamning, sa han.
Efter många samtal med honom igår beslöt vi att ge henne kalk. Fick bära in en halvdöd tacka i bilen och köra in henne, men väl hemma igen då hoppade hon ut själv. Så det såg bra ut, men nu ligger hon i alla fall. Hon är ändå piggare än igår, det verkar bara som att hon inte vill kliva upp nu.

Hejsan!
Tackor blir liggande innan lamning (till skillnad från get och ko som kan få förlamning både före eller efter förlossning) pga fostren tar för mycket kalk till sin intensiva tillväxt på slutet av dräktigheten. Därför blir inte tackan bra om hon inte får kalk  - ge henne drygt 100 ml första gången och sedan 50 + 50 gång 2 och 3 (ungefär med 12-24 timmars intervall). Men kom ihåg att om hon inte kan äta pga kalkbristen så får hon lätt energibrist (förlossningstoxikos) så ge henne då energibalans som finns att köpa till ko (1/5 dels ko dos). Om en tacka får allvarlig energibrist så måste man sätta igång förlossningen för att rädda henne.

Idisslare kan inte tillgodogöra sig socker i munnen utan det är propylenglykol (= energibalans) som omvandlas till socker utav våmbakterierna.

Vad konstigt att din veterinär trodde det var ett felläge - det finns ju inget i din beskrivning som tyder på det. Däremot kan pigga tackor som blir liggande ha foglossning (om man reser dem så kan de stå).

Hoppas det går bra! MVH Bellis

Hur många dagar behandlade ni henne med kalk och i vilken form?

Igår morse var hon som vanlig, åt och drack. Men det är dags för henne att lamma nu , när som helst.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #15 skrivet: 02 mar-11 kl 21:44 »
Tror inte på felläge, det verkar märkligt att hon skulle lägga sig ner så utan minsta tekcen på att förlossningen startat.

Och om vet. tror att det är felläge så borde väl han/hon kunna komma ut och rätta till och ta ut lammen, eller vad tänkte vet. skulle hända nu?

Lammningslamhet kommer före lammningen, precis som Bellaman skriver.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

ninna b

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 03 mar-11 kl 06:50 »
För några år sedan hade vi en get som under slutet av dräktigheten la sig ner. Hon blev behandlad med både kalk och energibalans men det hjälpte inte. Så hon fick ligga där, i egen box och med roomservice.... pigg och matglad och med på allt som hände.
Efter 3 veckor födde hon trillingar och sen var hon på benen igen.
Min teori var att det rörde sig om någon form av foglossning.

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #17 skrivet: 03 mar-11 kl 08:05 »
Har du provat att hjälpa henne upp? Kalktackor kan ibland behöva en liten knuff i rätt riktning.

Finns det ingen annan veterinär som din vet kan konsultera? Ibland kan det behövas B-vitamin som sagt, ibland cortison för att få igång dem (lite risky för lammen dock), och ibland smärtstillande.
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

mosesmia

• Lappland
« Svar #18 skrivet: 03 mar-11 kl 20:08 »
Citera
För några år sedan hade vi en get som under slutet av dräktigheten la sig ner. Hon blev behandlad med både kalk och energibalans men det hjälpte inte. Så hon fick ligga där, i egen box och med roomservice.... pigg och matglad och med på allt som hände.
Efter 3 veckor födde hon trillingar och sen var hon på benen igen.
Min teori var att det rörde sig om någon form av foglossning.

Var hon slö och orkeslös, åt eller drack inte innan kalkbehandlingen?

Hon har piggnat till rejält nu och har faktiskt börjat äta, dock bara lite foder och några strån. Men en början.

Vi har försökt resa henne, men hon är tung och när vi väl vi fick upp henne så stod hon bara och skakade. Och hon stod inte länge så la hon sig igen.

mosesmia

• Lappland
« Svar #19 skrivet: 04 mar-11 kl 17:51 »
Hon går, Hon går, sjöng jag när jag sprang ner till gubben idag, att man kan bli så glad över det.
Hon går lite försiktigt, och hon äter och dricker. Så där är allt bra.

Men då till nästa problem, Tänk om lammen nu dött i magen och det blir en hemsk infektion. Om de är döda kastar hon dem eller ruttnar de i magen?  i så fall då dör hon i alla fall.

Dela detta:

* Inloggade just nu

514 gäster, 1 användare
Mammalia

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser