Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jordkällaren - vad skall jag göra för att den skall "fungera"?  (läst 9354 gånger)

Paradisgården

• Västergötland
Skulle vara väldigt tacksam om jag kunde få lite tips...

Vårt nya hus har en mindre gediget byggd jordkällare. Det är byggd av stora stenblock och har betonggolv och betong/tegel-detaljer vid dörrhål etc. Den har två problem. Jag tror inte den håller frostfritt (det var lite frost på insidan av den inre dörren igår och då var den väl typ -6 ute bara, och det läcker in vatten (från taket/väggen).

Läckaget förstår jag att jag avhjälper bäst genom att bygga ett tak över. Det lär ta ett tag, för hela jordkällaren är övervuxen med stora syrener! >:( . Så osmart! >:( Så jag måste såga ner och gräva upp alla syrener innan jag kan bygga ett tak. Det kommer nog bli ett projekt på kanske flera år eftersom det är en hel del annat som också måste/behöver göras i trädgården och med husen.

Men vi skulle gärna vilja kunna använda jordkällaren att åtminstone kunna ha vår sylt/saft/inläggningar och vin i under tiden och då måste det ju vara frostfritt. Hur åstadkommer jag det på bästa sätt? Jordkällaren har en gammal spontad ytterdörr och en nyare (uppskattningsvis från 50-talet) slät liten innerdörr. Innerdörren har fyra borrade hål längst ner (diameter typ 6-7 cm kanske).
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

LasseDalom

• -
Du kan ju sätta in en frostvakt (= ett litet elektriskt element med termostat) men frågan är om du inte skulle behöva isolera lite mer först. Isolera innerdörren och däromkring borde ju vara det bäste och de där hålen är jag lite tveksam till.

Paradisgården

• Västergötland
Vi vill helst kunna använda den utan att behöva ställa in frostvakt.. Det blir så mycket frostvakter och element ändå, till kaninerna/katterna/hönsen. Och vi måste inte använda den just nu så jag hinner isolera inför nästa vinter. Jag vet bara inte hur jag skall göra när jag isolerar och så... Hur skall jag göra? Tror att även ytterdörren skulle behöva tätas och isoleras på något vis, där hade någon ställt en stor dunk vatten(?) och och påse jord de var också helt frusna. Jordpåsen kunde jag inte ens få ut för den hade frusit fast i golvet och väggen, hehe :).
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

lallas

• En spade. Enkel men ack så kraftfull...
    • Blekinge
    • Stenhuggning

Två dörrar bör ju klara betydligt mer är -6 om det är någon tjocklek på dom. Har själv ännu så länge bara en dörr och den har klarat neråt -18.
Men eftersom det är natursten kan det vara fogen mellan stenarna som vittrat sönder så att luften kan fritt passera mellan dörrkarmen och stenen.
Eftersom det finns ett betonggolv så är syftet med vattendunken den att höja luftfuktigheten i källaren.
Syrenernas rötter förstör ju så att ta bort dom är en god början.

Bilder?
Om du inte försöker så kommer du inte heller att misslyckas...

mig

• Gäst
Frost på insidan av dörren har vi haft på vår jordkällare och den har fungerat utmärkt. Lägg in en termometer på en hylla/uppånervänd hink i mitten av jordkällaren och mät temperaturen där. Sen är ju feb-mars kallaste tiden för jordkällare då det har varit kallt ute en LÅÅÅÅNG tid och den varmare utomhustemperaturen tar lång tid på sig att tränga in... annars hade vi en frigolitskiva på insidan av jordkällardörren på en av jk vi haft..

Om det läcker in vatten nu vintertid så är det ju inte för kallt!!?? Vet du om jordkällaren användes innan ni flyttade dit?

lallas

• En spade. Enkel men ack så kraftfull...
    • Blekinge
    • Stenhuggning

Citera
Om det läcker in vatten nu vintertid så är det ju inte för kallt!!??

Citera
...där hade någon ställt en stor dunk vatten(?) och och påse jord de var också helt frusna.

???

Ok, läser kanske inte alltid så noga heller... Hehehe  ;D 
Om du inte försöker så kommer du inte heller att misslyckas...

mig

• Gäst
???

Ok, läser kanske inte alltid så noga heller... Hehehe  ;D

Ok men VAR stod de? Vid dörren eller mitt på golvet? När var det det droppade in? Hur länge har ni bott där? Har dörren varit öppen under vintern? I så fall skulle ju isolering innebära att man stängde in kylan än mer?! Tror det är svårt att få upp värmen i en jk utan tillskottsvärme innan det blir varmare ute trots isolering om det är så att det är väldigt kallt i den nu...

Har man dörren öppen för länge kan det förstöra jk för resten av vintern... Mitt tips är ändå att lägga ute en termometer för att se HUR  kallt det är i mitten av jk, ej mot väggar eller golv och att (om ni inte vet) forska i hur/om den använts tidigare och om dörren varit öppen under vintern. Tycker det skulle kännas dumt med massa åtgärder nu om det inte är något fel på jk om man sköter den.... De flesta gamla jordkällare brukar fungera om de inte blivit allvarligt förstörda...

Paradisgården

• Västergötland
Oj, vad mycket frågor :D

Det läcker inte nu, utan förmodligen var det tö när vi var och tittade på huset för ca en mån sedan. Då rann det längst in i vänstra hörnet och man kan se "rinnmärkena" nu också. Det flöt vatten över hela golvet, och ja det är från en fog det rinner in. Ja, självklart förstör rötterna! Är ju urkorkat att plantera så starkväxande och stora buskar på en jordkällare! >:( Jag vet inte om dörren stått öppen lite för länge. Men det har den säkert gjort. Kan testa att ställa in lite värmeljus och se om den kan hålla värmen sen. Skall absolut lägga in en termometer. Nej, jordkällaren har nog inte använts på åtskilliga år, kanske 20-30 år minst. Dunken hade sitt lock på, så det kan inte ha varit för fukten, den (och jorden) stod i "farstun" mot vänstra väggen. Kan försöka fota lite idag.

Cyklisten

• Gäst
Slösa inte bort värmeljusen, de är meningslösa om det finns någon som helst ventilation. Dessutom är det stora stenar och mycket jord som ska värmas upp, det tar månader. Kolla först temperaturen här och där så du får lite fakta att fundera på.

Inläggningar, saft, vin och liknande klarar några minusgrader för övrigt, de består ju inte av rent vatten. Det är värre för frukt och potatis.

Neiklot

• Gäst

Vad har du för tak?
(Stensatt eller träbyggt?)

Det hade underlättat med lite bilder, för att se hur det är uppbyggt.

Har dessvärre inte vägarna förbi västergötland annars hade jag kunnat titta förbi! :)

Att det är lite frost på insidan av innedörren behöver inte betyda så jättemycket.
Kondens/fukt kan krypa upp och vid dörren är det såklart kallt.

Värmeljusen kan du som sagt strunta i, om du nu inte tänder 200st eller.

Nu när det är så kallt ute, och har varit länge, är det extra viktigt med dörrarna.
Man har ju två dörrar av en anledning vet du. ;)

Men försök lägga in lite bilder.

/Neiklot

Paradisgården

• Västergötland
Hela källaren är byggd av stenblock. Nu kommer förhoppningsvis lite bilder...

Utvändigt..

Paradisgården

• Västergötland
Invändigt..

Paradisgården

• Västergötland
Dörrar..

Anders S

• -
    • Fröodling.se
Den här jordkällaren är troligen inte avsedd att ha yttertak (sadeltak). Den här typen av jordkällare kan tydligen fungera ändå (om de är rätt gjorda), men jag har inte erfarenhet av typen. Enligt en uppgift ska de vara bra på att hålla sig svala på sommaren. De brukar vara gräsbevuxna, och gräset ska enligt uppgift hjälpa till att hålla svalkan. (Nåt med avdunstning tror jag min sagesman sa, men som framgår är jag inte säker på att allt detta stämmer.) Syrenerna kan vara bra genom att de skuggar. De kanske också kan hjälpa till att ta hand om överskott av fukt, men inte på vintern. Å andra sidan finns väl risk att deras rötter skadar murverket.

Om det är problem med fukt så kan påbyggnad av ett sadeltak vara en tänkbar åtgärd. Det innebär dock att man bygger om till en annan jordkällartyp. Tål att tänka på om det är lämpligt.

En max-min-termometer är bra för att hålla koll på temperaturen.

Jag tycker det verkar som ni behöver observera källaren nåt år eller två innan ni vidtar åtgärder. Använd den gärna på prov som den är. Och försök gärna få dit nån som kan jordkällare.

Innerdörren är en inomhusdörr, som är mindre lämplig för en jordkällare. Tål nog inte fukt så bra. Får nog bytas ut så småningom.

Lufthålen nedtill i dörren är för ventilation (tilluft) och bör vara där. Det bör också finnas frånluft högt upp i andra änden av källaren (ofta i taket nära inre väggen).
« Senast ändrad: 05 mar-11 kl 20:20 av Anders Skarlind »

Anders S

• -
    • Fröodling.se
Forts:
Väggarna är murade med natursten. Är det också ett valv av natursten? Foto på valv/innertak vore en fördel.

Paradisgården

• Västergötland
Okej, då får jag tåla mig ett år eller så då :) . Innertaket är platt och ser precis likadant ut som väggarna. Det består alltså
av stora stenblock som är lagda över väggarna med lite murbruk i skarvarna. Det är taket man ser "hänga ner" överst på bilden på väggen. Ventilationshål ("skorsten") finns i taket.

Halvor

• Blekinge
Hei!

Som Malin S. har skrevet i "vägar till självhushållning" er vi nå travelt opptatt med å inventere enger og åkre, bekk og dam, hus, stabbur og låve. Det vi har lyst på er selvsagt en jordkjeller.  Først hadde vi tenkt å grave ut en, men så, mens jeg rev ut inventaret i den f.d. stallen oppdaget jeg at gödselkällaren (møkkakjelleren) var mye mindre enn betongkonstruksjonen under stallen.  Etter å ha revet opp noen gulvplanker dukket det opp en kornbinge  på ca. 4 kvm., ca.2- 3 meter dyp.  Tanken slo oss da at det burde kunne gå an å bygge om kornbingen til jordkjeller?

Vil det være nok å isolere den og støpe en trapp og et tak i kjelleren?  Hva med luftekanaler?  Den er forøvrig knusktørr. Er det bra eller dårlig for lagring av f.eks. poteter?

mvh
halvor

Dela detta:

* Inloggade just nu

484 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser