Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grisar som förlorat respekten för elstaketet  (läst 2366 gånger)

Tuve

• Skåne
Grisar som förlorat respekten för elstaketet
« skrivet: 26 feb-11 kl 09:32 »
Har ni några bra tips för hur jag ska få mina grisar att respektera elen igen. Pga kylan jordade det uselt, så under flera dar såg jag hur de kunde luta sig mot det utan effekt. Dock respekterade de tråden tillräckligt för att inte gå ut. Men för två dar sen kom de på att det var kul att springa ut till grannens häststall och knycka tappade morötter och sällskapa med grannarna. Jag var på jobbet, så de var lösa hela dan. När jag kom hem flyttade jag dem till bockens box i stallet, och lagade staketet igår. (Dels la jag en jordkabel ner i en brunn, det funkade inte, så jag trådade om så nedre tråden är jord, övre är el.) Nu funkar det. Men grisarna har förlorat respekten. De går under trådarna, och skuttar igenom trots att det blixtrar till.
Jag funderar över hur jag ska lösa det.
 En idé vore att bygga ett fort Knox med 5-6 trådar, varannan jord. Men eftersom de puttar sig under en mycket låg tråd som det är nu, så är det nog inte där skon klämmer. 
 Om jag satte stolpar mycket tätt, så att det är svårt att putta upp tråden vore bra, men det är tjäle och barmark, så det låter sig inte göras.
 Som jag gjorde när de var nyanlända: med en mindre hage med lastpallar utanför elfråden, vore också bra, men igen låter sig inte göras pga tjälen, så jag kan inte flytta eller få i nya stolpar. (Jag har sådana vita stjärnformade i plast.)
 Det enda jag kommer på nu, som verkar genomförbart, är att ha dem i bockens box tills det töar, eller tills de glömmer hur lätt det är att komma under trådarna. Men det är inte optimalt, eftersom jag inte ville ha bocken hos getterna just nu, egentligen, men det får han vara tills vidare.
Kommer ni på¨något annat sätt?
Har ni erfarenheter av att lära om grisar på elstaket, så vill jag gärna höra hur ni gjort!

Existens?

• Gäst
SV: Grisar som förlorat respekten för elstaketet
« Svar #1 skrivet: 26 feb-11 kl 20:03 »
Ja, du måste programmera om dom, dvs börja om från början. Så som du tänkte engående hagen du hade när dom var små. Koppla då bort alla andra hagar eller trådar, så du har full kräm bara på en pytteliten hage.  Då brukar dom lära sig igen, annars är det hopplöst.  Så det bästa är om du kan ha dom inne tills tjälen släpper, då kan du ju både bygga hage, samtidigt som strömmen då blir mycket effektivare.

Jag brukar bygga 'nybörjarfållan' på ett ställe, och sen utvidga hagen men ändå låta den fållan vara kvar, då går det alltid att spärra in dom där om det skulle hända nåt, eller sen när man ska ta hem dom igen.

pålle

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 26 feb-11 kl 20:18 »
Har ju ett för slag försåts beroende på hur stor hagen är men  i alla fal så om du ställer lat pallar upp med en stödfot och en sned ribba  så dom bildar en triangel typ  det kanske kunde fungera  alldeles utan för el tråden ? ps men det går ju åt lite pallar förstås  eller det kan ske var en kass nödlösning :)

Tuve

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 27 feb-11 kl 06:20 »
Har ju ett för slag försåts beroende på hur stor hagen är men  i alla fal så om du ställer lat pallar upp med en stödfot och en sned ribba  så dom bildar en triangel typ  det kanske kunde fungera  alldeles utan för el tråden ? ps men det går ju åt lite pallar förstås  eller det kan ske var en kass nödlösning :)
Jag har faktiskt ganska gott om pallar, så det låter sig göras. Men jag hoppas på tö snart, för det skulle göra det mycket lättare att flytta eltrådens stolpar, och få lastpallarna att stå stadigt. Mina grisar välter allt som inte står stadigt!

Skönt att höra, Existens, att det är möjligt att programmera om, även om det är en del jobb med det. Just nu har jag nog inget alternativ till att grisarna fortsätter låna bockens box. Tyvärr blir kanske två getter betäckta, som jag hade tänkt göra annorlunda med. Men jag har inte fler boxar.

donderboss

• -
« Svar #4 skrivet: 27 feb-11 kl 07:16 »
Er du sikker på der er noget effect på din spændings giver ,der skulle være strøm och det skulle kunne holde grisende hvor du vil have dem.
Men du kan sætte jordforbindelsen rund på stolperne ,så kan de mærk strømmen under alle omstændigheter.

___________________________________________________________ strøm

___________________________________________________________ Jord

____________________________________________________________strøm

Dette system er mye brugt i lande med tor jord ,også kan du med mellem rum sætte fra jortråd spyd i jorden ,så bliver dine grise inde
Jeg var inte klar på ,at dom dage der bare kom och gik ,var sjalve livet

Tuve

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 27 feb-11 kl 07:36 »
Jag har en liknande sån lösning nu. Den funkar, jag har mätt. Men grisarna lärde sig att de kunde skutta under, och strunta i att det gnistrade efter dem.

morellen

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 14 mar-11 kl 13:30 »
när mina först får dök genom elstaketet fick de gå i hage med fårnät o eltråd innanför.  Kan du sätta nån planka utanför så de inte bara kan dyka igenom utan hinner känna ordentligt att det är obehagligt.

Tuve

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 31 mar-11 kl 12:53 »
Nu har grisarna sen några veckor gått i en pyttehage med ordentligt staket (av lastpallar & grindar) utanför eltråden. Elen är gjord med två eltrådar med en jordad tråd mellan. Men nu ska jag ta itu med att ge dem större utrymme, och hoppas att de återfått respekten ordentligt. De har gått emot den så de skrikit flera gånger vid matningen, när de blir ivriga. Håll tummarna för mig!

Dela detta:

* Inloggade just nu

531 gäster, 1 användare
SrAlexxa

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser