Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Problem med öronmärkningstång?  (läst 11437 gånger)

Linus.C

  • Inlägg: 117
    • Bohuslän
SV: Problem med öronmärkningstång?
« Svar #20 skrivet: 09 jan-12 kl 23:31 »
Hej Alla!

Jag läser Produktdesign på Malmö Högskola och håller på med ett projekt där jag ska förbättra tången man använder vid öronmärkning av djur. Syftet är att skapa ett ergnomiskt redskap som passar kvinnor lika mycket som män.

Jag är nu nyfiken på era erfarenheter och tankar kring redskapet! Vilket redskap använder ni? Vad tycker ni om de redskap som finns idag? Vilka problem finns? Vad tycker ni borde förbättras?

Dessutom hade det vart intressant att höra hur ni går tillväga när ni öronmärker djuren? Vad måste göras innan? Hur hanterar ni djuret? Vad gör ni efter?

Alla erfarenheter och synpunkter är guld värda!

Om det är någon som befinner sig i Skåne-trakten och ska öronmärka ett/flera djur de närmaste veckorna hade det varit mycket intressant att få komma och hjälpa till och se hur man gör!


MVH
Maria Björklund
maria.bjorklund@live.se



Nu sådär i efterhand undrar jag hur det har gått med din tång? Och om det blev någon över huvud taget.

Jag har märkt lamm (om det är till någon nytta) med på pat horten tång och combi tång. Pat horten tången kommer jag ihåg var lätt att använda men jag är inte så förtjust i dem märkena. Dels för att ddem är svåravlästa och dels för att man måste tänka på att lämna plats för att örat ska växa.

När det gäller combi så gillar jag märkena men inte tången. Dels tycker jag att den är svår att klämma ihop och dels för att den inte släpper märket. (väldigt jobbigt med spralliga lamm)

vi använder combi junor tång,  http://www.google.se/imgres?q=m%C3%A4rkt%C3%A5ng&um=1&hl=sv&sa=N&biw=1360&bih=667&tbm=isch&tbnid=HtVITtpB1SFY-M:&imgrefurl=http://www.larsmoullforadling.com/prislista.htm&docid=G6aC64S6J9w7KM&imgurl=http://www.larsmoullforadling.com/Kuva%252520110.jpg&w=640&h=480&ei=bmoLT5KmCcjc4QS4mNSfBg&zoom=1&iact=hc&vpx=738&vpy=152&dur=6052&hovh=194&hovw=259&tx=192&ty=69&sig=110824109654425306514&page=1&tbnh=131&tbnw=175&start=0&ndsp=18&ved=1t:429,r:3,s:0



Men förmodligen ska det köpas en seniortång innan lammningen i februari.

Luppa

  • Inlägg: 490
    • Norrbotten
SV: Problem med öronmärkningstång?
« Svar #21 skrivet: 10 jan-12 kl 12:23 »
Instämmer. Detta är, enl mig, det största problemet med tången.

Jag håller med.
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

lena70

  • Gäst
SV: Problem med öronmärkningstång?
« Svar #22 skrivet: 10 jan-12 kl 17:15 »
[quote author=Fåraherden link=topic=105705.msg948470#msg948470 date=129855807

Kör Combitång. Största felet, precis som andra sagt, är att den tenderar att haka och inte släppa i röriga situationer.


[/quote]


Håller med!!!.
Vi är alltid två vid märkning av kalvar och får. En person märker och den andra håller djuret. Inte alltid så lätt med spralliga lamm och kalvar..Lammungarna håller vi alltid  i famnen, köttdjurskalvarna märks liggande på marken, med någon av oss, sittandes gränsle över..Det är mycket krafter i en nyfödd kalv..

Linus.C

  • Inlägg: 117
    • Bohuslän
SV: Problem med öronmärkningstång?
« Svar #23 skrivet: 10 jan-12 kl 22:55 »
[quote author=Fåraherden link=topic=105705.msg948470#msg948470 date=129855807

Kör Combitång. Största felet, precis som andra sagt, är att den tenderar att haka och inte släppa i röriga situationer.





Håller med!!!.
Vi är alltid två vid märkning av kalvar och får. En person märker och den andra håller djuret. Inte alltid så lätt med spralliga lamm och kalvar..Lammungarna håller vi alltid  i famnen, köttdjurskalvarna märks liggande på marken, med någon av oss, sittandes gränsle över..Det är mycket krafter i en nyfödd kalv..



Där jag hjälper till nu håller vi på att märka om fåren, 160 tackor ska ha nya märken med olika färg på olika ras. Vissa har två sen innan och vissa har ett. Tar en bra stund och där är det en hel del sprallisar och man dessutom ska klippa bort det gamla märket innan man sätter dit de nya.


vi hade djuren i en fålla som gick till en burvåg så att vi både vägde och märkte dem i själva buren, men dem rör sig tyvärr en del trots det begränsade utrymmet.

E-L

  • Inlägg: 15
    • Östergötland
SV: Problem med öronmärkningstång?
« Svar #24 skrivet: 12 jan-12 kl 15:57 »
Att utforma en bra tång är ju jättebra men vad jag inte kan förstå är varför det inte finns ett alternativ till märkningen när man ska skicka till slakt. Förutom att det krävs  individmärkning med platsproduktionsnummer (vilket man förstår) måste fåren märkas med röd öronmärkning vid skinnåtertag.  Är sedan tackan eller baggen inköpt måste den märkas med egna ppn. Jag tycker det känns ok att märka de små lammen men att trycka i div lappar i de vuxna djurens öron känns inte ok. De märkningar som behöver göras innan djuren skickas borde kunna fästas i den befintliga idmärkningen för att slippa onödigt lidande hos djuren.

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Problem med öronmärkningstång?
« Svar #25 skrivet: 12 jan-12 kl 18:31 »
Att utforma en bra tång är ju jättebra men vad jag inte kan förstå är varför det inte finns ett alternativ till märkningen när man ska skicka till slakt. Förutom att det krävs  individmärkning med platsproduktionsnummer (vilket man förstår) måste fåren märkas med röd öronmärkning vid skinnåtertag.  Är sedan tackan eller baggen inköpt måste den märkas med egna ppn. Jag tycker det känns ok att märka de små lammen men att trycka i div lappar i de vuxna djurens öron känns inte ok. De märkningar som behöver göras innan djuren skickas borde kunna fästas i den befintliga idmärkningen för att slippa onödigt lidande hos djuren.
De röda lapparna hade vi också förut för slakt hos Farmek men numera slaktar vi i ett litet lokalt slakteri där vi enbart märker rött i huvudet och sedan skriver in i rapporten vid slakteriet.De djur som är inköpta märks inte om med vårt ppn nr. De skall vad jag förstår alltid behålla sitt gamla. Vid köttåtertag så tar vi hem de lättaste,enkelt för slakteriet, annars märker grönt och skriver i nr. på slakteriet.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Problem med öronmärkningstång?
« Svar #26 skrivet: 12 jan-12 kl 19:32 »
Att utforma en bra tång är ju jättebra men vad jag inte kan förstå är varför det inte finns ett alternativ till märkningen när man ska skicka till slakt. Förutom att det krävs  individmärkning med platsproduktionsnummer (vilket man förstår) måste fåren märkas med röd öronmärkning vid skinnåtertag.  Är sedan tackan eller baggen inköpt måste den märkas med egna ppn. Jag tycker det känns ok att märka de små lammen men att trycka i div lappar i de vuxna djurens öron känns inte ok. De märkningar som behöver göras innan djuren skickas borde kunna fästas i den befintliga idmärkningen för att slippa onödigt lidande hos djuren.

Förra året använde jag dessa märken "Micro"
http://stallmastaren.se/98.734.Micro.html
Då kunde jag med lite god vilja klämma fast ett skinnåtertagsmärke i öglan som stack ut på öret. Fast ibland fattades det typ en tiondels millimeter för att det skulle gå lätt. Jag misstänker att det har med hur märket är satt i örat - hur mycket luft som sticker ut s a s ;) Jag har inte knäckt koden än, men det kändes mycket bättre att kunna fästa slaktmärkena i befintliga märken ;D
Likadant borde det väl gå att göra i Hortensmärkena ???
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Problem med öronmärkningstång?
« Svar #27 skrivet: 16 jan-12 kl 23:52 »
Är sedan tackan eller baggen inköpt måste den märkas med egna ppn.

NEJ! tvärtom dom får INTE märkas om!
Man får inte ta bort märken på inköpta djur och märka om dem med annat ID nummer!
"Öronbrickorna ska sitta säkert under hela djurets livstid. De får inte tas
bort, ändras eller göras oläsliga.
"

Märkning och registrering av får och getter är ett tvärvillkor vilket innebär att du kan få avdrag på
jordbrukarstöden om brister upptäckts vid kontroll av din produktionsplats.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

E-L

  • Inlägg: 15
    • Östergötland
SV: Problem med öronmärkningstång?
« Svar #28 skrivet: 17 jan-12 kl 10:35 »
Nej, inköpta djur ska inte märkas om. Men de ska inför slakt märkas med det nya platsproduktionsnumret. Annars vet inte slakteriet (läs Scan) djurets tillhörighet. Det innebär att tackan blir som en liten julgran med en bricka för gamla ppn, en bricka för nya ppn och en bricka för skinnåtertag. Det är det som gör mej upprörd. Det vore tämligen enkelt att hitta en lösning för att slippa slå alla dessa hål i djurets öra. Kompletterande brickor med information till slakteriet borde kunna fästas i ursprunglig ppnbricka.

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: Problem med öronmärkningstång?
« Svar #29 skrivet: 17 jan-12 kl 16:14 »
Jag har i min bekantskapskrets ett stort antal tvåbeningar som har diverse grejer både i öron, tunga, navel och lite varstans. Frivilligt. Dock inga av jordbruksverkets gula plastbrickor.
snus? vad är priset på en pris?

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Problem med öronmärkningstång?
« Svar #30 skrivet: 17 jan-12 kl 18:24 »
Jag har i min bekantskapskrets ett stort antal tvåbeningar som har diverse grejer både i öron, tunga, navel och lite varstans. Frivilligt. Dock inga av jordbruksverkets gula plastbrickor.

Tipsa! :D

RandomGirl

  • Inlägg: 22
    • Västergötland
SV: Problem med öronmärkningstång?
« Svar #31 skrivet: 27 jan-12 kl 12:26 »
Jag har också problem att kunna använda tången med bara en hand.

Var just inne och beställde brickor och föll för en Stallmästaren -Tång - Automat. Den såg ut att ha ett mindre grepp. Är det någon som har använt den? Vari består egentligen automatiken?   ???

Ja, det får jag ju reda på när beställningen anländer... Bara nyfiken.

Sjökärrets ekogård

  • Inlägg: 94
    • Uppland
SV: Problem med öronmärkningstång?
« Svar #32 skrivet: 27 jan-12 kl 19:34 »
Vilket bra projekt!
Intressant att höra att fler har haft samma problem som jag, att inte tången släpper märket enkelt, utan att jag får hålla i märket och snabbt dra av tången (mini heter den väl tror jag)

ska nu gå över till micromärken, har ej ännu provat men noterat att tången är mkt mindre och lättare.

när det gäller själva förfarandet så tycker jag personligen inte att det är kul. Först gör jag i ordning tången med rätt nummer och spritar. måste lägga ifrån mig den i närheten av där jag kommer hålla till. ta grepp om rätt får, sätta det på rumpan och knipa fast med knäna, hämta tången, hitta rätt ställe där märket ska sitta (noga med att den inte hamnar i en sena, vilket tar en stund av extrakoll och tvekan) när man väl märker går det ok, men sen lossnar ju inte märket från tången av sig själv som ni andra påpekat.

om man ska produktutveckla tänger av det här slaget så är det bra att kunna hänga/lägga ifrån sig dem på ett smidigt sätt. jag har haft kompisar som hjälp mig, en som hållt i tången med aktuell bricka, en som spritar och en som håller i resten av brickorna och har koll på vilken siffra som är näst i tur. De ska också vara smidiga, släppa brickan i samma sekund som man märker dem.

det är bökigt att märka tycker jag, tungt om det är äldre lamm, man behöver många händer, och det är inte särskilt kul tycker jag. små nya lamm är lättare, men där vill jag gärna ha en assistent som håller i lammet medan jag letar efter rätt ställe att sätta märket på.

har aldrig haft problem med infektioner men en gång har ett märke åkt av i sidled.

lycka till med projektet!

Tord_Lj

  • Gäst
SV: Problem med öronmärkningstång?
« Svar #33 skrivet: 28 jan-12 kl 10:05 »
Micro fungerar bra förutom att det är svårt att läsa nr...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

361 gäster, 1 användare
LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser