Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tunnskaliga ägg  (läst 2932 gånger)

mazze

• Småland
    • Komålen
Tunnskaliga ägg
« skrivet: 21 feb-11 kl 11:55 »
Har problem med en avelsgrupp att de lägger väldigt tunnskaliga ägg. De får både snäckskal o foderkalk men det verkar inte hjälpa.
Kan det vara någon vitaminbrist?
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

Juppepinne

• Östergötland
SV: Tunnskaliga ägg
« Svar #1 skrivet: 21 feb-11 kl 12:00 »
Hos mig lägger mina Lohman stora ägg med väldigt tunna skal medans de andra raserna har väldigt tjocka skal.
Kan det ha något med vilken ras du har kanske?
Har läst någonstans att det alltid är samma skalmängd som används till både stora och små ägg. Med andra ord så är det väldigt tjockt skal på småäggen men tunnare skal på stora ägg. Hos mig stämmer det in.
27-årig tjej som bor på landet på en liten gård tillsammans med min sambo, vår hund och massa hönor och tuppar.

mazze

• Småland
    • Komålen
« Svar #2 skrivet: 21 feb-11 kl 12:07 »
Detta är smålandshöns o flera ägg är ju så tunna att de spricker när man tar i dom.
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

Juppepinne

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 21 feb-11 kl 12:10 »
Är det första året med dessa höns eller brukar du ha samma problem? Är det något nytt för hönsen är det ju något fel.
27-årig tjej som bor på landet på en liten gård tillsammans med min sambo, vår hund och massa hönor och tuppar.

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #4 skrivet: 22 feb-11 kl 09:43 »
Juppepinne:

Mina Lohman värper stora bruna ägg med jättetjocka skal.
Helt perfekta.
Så jag tror inte det har med rasen att göra.
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

mazze

• Småland
    • Komålen
« Svar #5 skrivet: 23 feb-11 kl 22:36 »
Hittade info i en gammal bok att avlånga ägg har tunnare skal och smålandshönsen värper väldigt avlånga ägg så detta är nog ett rasproblem. Dessutom skall de också kläcka sämre så här gäller det att gallra hårt i avelsäggens form innan man stoppar in dem i maskinen.

Gamina

« Svar #6 skrivet: 23 feb-11 kl 22:48 »
Får då och då också tunnskaliga ägg. Idag gick ett sönder när jag tog i det har tidigare sett ett som gått sönder vid värpandet. Resten hade bra skal och kalk har de gott om. Undrar om den hönans ägg alltid är sådana men brukar gå sönder (bli uppätna) eller om det var ett olycksfall i arbetet.
Genbank för Gotlandshöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

514 gäster, 1 användare
Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser