Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När ge selen igen?  (läst 2249 gånger)

mr_snifer

• Dalarna
När ge selen igen?
« skrivet: 20 feb-11 kl 21:13 »
vi har en tacka som vi inte vet exakt nedkomst datum på. hon har gått med bagge hela sommaren och förra ägaren tror att lammning kan ske i någon gång i mars. Hon hade inte fått något selen sedan förra lamning tills nu när vi gav henne 16/2. när borde vi ge henne selen igen?

bloke1

• Östergötland
SV: När ge selen igen?
« Svar #1 skrivet: 20 feb-11 kl 22:32 »
jag har pälsfår och har aldrig gett selen, med reservation för att kraftfodret skulle kunna vara berikat. beror alltså kanske lite på ras och var du har dina får geografiskt, men det borde inte behövas.

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
« Svar #2 skrivet: 20 feb-11 kl 22:43 »
Om man vill ge selen (tycker att många verkar tycka det är viktigt, jag själv har lamm för första gången i vår så jag har ingen egen erfarenhet) så beror det ju på vilket preparat man har hur ofta det ska ges. Själv ger jag Lantmännens Selen+Vitamin E-pulver vilket man ger varje dag men det låter som om du har aptotekets?
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Sorno

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 20 feb-11 kl 22:46 »
Kan antagligen bero på vad det är för selentillsats du gett, men på Selenvitan har jag får mig det står att en dos en gång i månaden. För dräktiga tackor så brukar man väl säga en dos 6 och 2 veckor före lammning.

Gällande om man bör ge selen eller ej debatteras titt som tätt, en sökning ger många svar. Sveriges jordar sägs dock överlag vara selenfattiga varför det säkert inte är fel att ge.

mr_snifer

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 21 feb-11 kl 08:38 »
det skall tydligen vara selen fattigt här i södra dalarna där jag bor, så jag har blivit starkt rekommenderad att ge selen för folk har haft problem med  lamm lamhet. Det skall tydligen bara vara kusterna som har tillräkligt,men inte säker. har också hört det där med 6 och två veckor innan, men frågan är ju om vi hinner ge en gång till om ca tre veckor eller om det är för sent då. för hon börjar bli bra rund. om vi inte hinner med andra gången skall vi ge lammen då vid nedkomst? i så fall hur mycket?

nicklad

• Västmanland
« Svar #5 skrivet: 21 feb-11 kl 18:02 »
Man kan visst ha kalk hemma om man går en kurs i delegerad läkemedelshantering , men man kan såklart bara ge djurt kalk under huden , för att ge i blodet måste man lyssna på djurets hjärta för ger man för mycke kalk i blodet för snabbt , är de som att ta död på det. Har själv delegrat , får ha de mesta hemma , men måste ha vetrinär besök lite då och då , funkar jätte bra men kräver så klart att man har ganska mycke djur . Gäller dock inte för kor

mr_snifer

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 21 feb-11 kl 20:48 »
hej nicklad jag tror du har hamnat i fel tråd.

Sorno

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 22 feb-11 kl 07:16 »
En del ger även lammen en dos när de kommer. Tanken är dock att genom att ge tackan så ska lammen få sin del automatiskt, men om tiden nu är kort så kan du säkert ge lammen en liten dos. Var noga med doseringen dock så de små liven inte får för mycket. Men det borde stå på förpackningen.

En dos till tackan är bättre än ingen dos.

Som sagt det finns många trådar om selen. Så sök på forumet så kommer du hitta där det diskuteras bland annat att ge lamm.

Dela detta:

* Inloggade just nu

585 gäster, 2 användare
simon.arvestrand, Mammalia

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser