Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skadat ben ..Vad ska jag göra ?????  (läst 8208 gånger)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
Skadat ben ..Vad ska jag göra ?????
« skrivet: 20 feb-11 kl 20:14 »
Min vackraste höna har skadat ena benet .
Böjleden är svullen o varm o hon kan inte stödja på benet .
Detta upptäckte jag för 4 dagar sen och tog då in henne o satte henne i bur så hon ska få vila.
Hon äter , dricker och är glad för övrigt men ingen förbättring ser jag .
Måste jag själa benet ? Isf hur? Det är ju "knät" som är skadat .

Jag skyller skadan på mina ungtuppar så nu har dom fått flytta faktiskt .
« Senast ändrad: 20 feb-11 kl 21:01 av Travelerhorses »
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Alba

• Södermanland
SV: Skadat ben ..Vad ska jag göra ?????
« Svar #1 skrivet: 20 feb-11 kl 21:41 »
Tror du att det är brutet? Hänger det slappt, står i en onaturlig vinkel eller knastrar det i det om du försiktigt böjer på det?

Om det inte är brutet är det inte bra att spjäla det. Svullnaden gör att man lätt gör mer skada genom risken att stoppa blodtillförsel till benet. Däremot kan det hjälpa att sätta på ett stödbandage bestående av t ex bomull som vaddering och självhäftande elastiskt vet-flex bandage. Men det får absolut inte sitta för hårt vilket måste kontrolleras minst dagligen.

Några sår överhuvudtaget som kan ha lett till infektion?

Kan hon ha skadat sig på något ute? Sträckt sig? Är det inflammation i leden behövs troligen antibiotika.

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

gernsö

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 20 feb-11 kl 22:04 »
försök få vet att skriva ut metacam, det ger henne smärtstillning och lite hjälp med evt inflamation.....
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #3 skrivet: 21 feb-11 kl 00:20 »
Jag ska ringa min vet i morgon o höra vad han säjer .
Hon har dragit upp benet under sej o sträcker inte ner det , hon använder vingen som stöd på den sidan ist .
Min gissning är snarare stukning eller liknande .
Det är inte blått men svullet i böjleden .
Hon tex tyckte det var jätte skönt med ett bad i varmvatten  :)

Jag tror det var mina tre jävla ungtuppar som hoppade på henne om o om igen som orsakade detta faktiskt .
Inga sår alls vad jag ser .
Hur lång tid kan en stukning ta för att läka ?
Annars är hon vid shysst hull och jättefin fjäderdräkt .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Alba

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 21 feb-11 kl 10:45 »
Det låter hoppfullt ändå! Då är det ju mindre troligt att det är Artrit/ledinflammation t ex.

Jag skulle nog låta benet vara (men varmvattenbad är bra, så länge hon gillar det!), men se till att hon har mat och vatten inom räckhåll, och inte behöver skuffas med någon annan om den. Tror som Gernsö att Metacam vore bra, det är både smärtlindrande och inflammationsdämpande.

Enklast att ge är Metacam avsett för hund. Svårt att säga hur lång tid det tar. (Minns att jag haltade i över två veckor när jag hoppade ner från en källartrapp iförd träskor, som liten... ::))

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Hönshjärna

• Finland
« Svar #5 skrivet: 21 feb-11 kl 11:25 »
Vad är doseringen på metacam till höns? Har hemma för hund och tänkte att det kan vara bra att veta om det nångång behövs till hönorna.

Alba

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 21 feb-11 kl 12:09 »
Vad är doseringen på metacam till höns? Har hemma för hund och tänkte att det kan vara bra att veta om det nångång behövs till hönorna.

0,5 mg/kg, i styrkan 1,5 mg/ml (oral suspention). 3, 5 eller 7 dagar, dosen ges 1 gång per dag, eller uppdelad på två ggr.
Så om hönan väger 2 kg ska hon ha 0.6 ml/dag.
Man räknar vikten (i kg) X dosen delat med styrkan.

Lättast är att använda en 1 ml spruta, skaka Metacamflaskan, dra upp i doseringssprutan som följer med flaskan och dra sen upp i 1 mls sprutan från doseringssprutan (de passar ihop).

Denna dosering har jag från www.ibrrc.org, ett sjöfågelsjukhus i USA. Om man tittar i böcker, t ex "Exotic Animal Formulary" (som är typ FASS för "exotiska" och vilda djur), så är dosen som anges 0.1-0.2 mg/kg för mindre sångfåglar och 0.5 mg/kg för större fåglar.

/ Alba

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #7 skrivet: 22 feb-11 kl 14:22 »
Halloj alla .
Har pratat med min vet ( som oxå har höns *S*) och han säjer att jag ska fråga er om nån vill sälja lite metacam innan han skriver ut en dyr flaska till mej .
Såå  ::) *tindrar med ögonen * har nån en skvätt metacalm tillsalu?
Han tyckte det verkar vara som jag misstänkte , strukning eller vrickning .
Men det kan ta lång tid att läka tyvärr ......
Jag ska ge det två v nu först .

Men jag vet inte hur jag ska ta hand om henne på bästa sätt dock.
Hon har ju redan flyttat in i kaninburen där hon har kaninerna som sällskap.
Äter o dricker gör hon glatt .
Däremot kan hon ju inte ställa sej upp för att skita så hon blir jätteskitig därbak hela tiden  :-X
Jag badar henne o försöker hålla rent ..men kan det vara skadligt att bada en höna var tredje dag ?

Alba

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 22 feb-11 kl 17:50 »
Metacam kostar 118 kr för 10 ml och 200 kr för 32 ml. Inte så dyrt tycker jag. En öppnad flaska håller i ca 6 månader, vilket man bör tänka på.
http://www.apoteket.se/privatpersoner/common/search.aspx?q=metacam%20f%C3%B6r%20hund&t=1&v=p&s=20

Du kan lugnt bada av henne varje dag, bara hon inte blir kall (förutsatt att hon är i ett varmt utrymme, typ rumsvärme). Var tredje dag är inget problem. Lagom varmt vatten borde räcka om du håller efter, och torkar henne med en handduk efteråt. Min gammelkanin behöver rumpbad ibland och jag köpte till slut en microfiberhandduk på Clas Ohlsson. Den har många ggr bättre uppsugningsförmåga än en vanlig frottéhandduk, och själva handduken torkar snabbt också till nästa dag om man hänger den lagom varmt.

Se till också att hon ligger mjukt. Eftersom fåglar har ett vasst bröstben som sticker ut, kan de få problem med liggsår om de blir liggande på hårt underlag. Se efter då och då att bröstbenet ser bra ut.

/ Alba

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #9 skrivet: 23 feb-11 kl 21:03 »
Hon ligger på en tjock halmbädd o jag flyttar runt henne så det inte ska bli samma belastning hela tiden .
Hon äter fortfarande glatt så det är ju ett gott tecken iaf .

gernsö

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 23 feb-11 kl 21:12 »
JAg behandlar just nu en höna med  metacam och fick ordineringen att ge i 7-14 dagar.  första dagen 6 droppar och sen tre droppar om dagen, detta gäller per kilo. flaskan har en öppning som gör att det är lätt att droppa. jag håller upp näbben och droppar, hon sväljer gärna.
tror hon känner att det hjälper.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Dela detta:

* Inloggade just nu

505 gäster, 3 användare (2 dolda)
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser