Köper ibland det utsäde som finns i vanliga butiker.
Hammenhögs brukar vara billigast. Sen finns det lite dyrare Weibulls (samma ägare)
En del butiker har lord nelsson och bröderna nelsson.
Jag inbillar mig att de billigare fröpåsarna är sämre. Samtidigt jag fått för mig att det är bättre kvalitet på de små fröfirmorna, typ Runåbergs eller Lindbloms frö. Stämmer detta. har någon anna erfarenhet av detta.
Javisst är det bra med Hammerhögs (Weibulls) och Bröderna Nelson men tänk på att de säljer för det mesta hybrider, det ger stora fina grönsaker, stor skörd,men du kan ej ta till vara de frön som blir och räkna med lika stora som förut, de flesta är sterila, och ju fler såna de får sälja, så är de snart ensamma på marknan med sina fröer, och kan ta vilka priser de vill, undvik de som är märkta med ett H.
Runåbergs och Lindbloms fröer försöker att inte sälja hybridutsäde, jag brukar köpa dessa som det står "kulturarv" på, då vet jag att jag för gamla grönsakssorter vidare, Vad det gäller tomater så brukar jag ta frön från de tomater jag dragit upp som jag tycker smakar gott, men gurka försöker jag hitta icke H-märkt. Jag läste för många år sen om genmanipulerat utsäde, tror det var tomat och gurka, och såna frön betackar jag mig för
Så jag har bara positiva erfarenheter av de små firmorna, kanske inte blir lika stor skörd, men vaddå, det är ju gott så länge det varar.
Där jag bor har vi zon 6-9 beroende var i trädgården. Och det har inte varit några problem med mina kulturärvda frön!