Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Demontera Götenehus från 40-talet!  (läst 4876 gånger)

Ptr

• Västergötland
Demontera Götenehus från 40-talet!
« skrivet: 15 feb-11 kl 19:01 »
Tog kontakt med Götenehus för att höra om det fanna några byggbeskrivningar, ritnigar och monteringsanvisningar kvar på liknande hus. Men de menar att de har kastat hela arkivet.

Undrar om någon har sådana handlingar kvar? Och om man kunde tigga sig några kopior.

Det är ett modulhus från mitten av 40-talet.

Undrar vidare om någon gjort en sådan övning.

Ptr
Bara för att man känner att man borde, men det inte blir av så kan även möjligheten att man kunde, om det bara blev av även det vara rätt trevligt.

Alma

• Västergötland
SV: Demontera Götenehus från 40-talet!
« Svar #1 skrivet: 15 feb-11 kl 19:55 »
Jag har för mig att byggnadsvårds nääs hade någon liten bokavdelning i butiken med villakataloger. Är inte säker på hur detaljerat och om det verkligen var där men de kanske kan hjälpa vidare. Hörde att du hade celebert i lindtoppen idag...
Jag ska lära mig allt!

ersam

• -
« Svar #2 skrivet: 15 feb-11 kl 19:57 »
Ritningar torde finnas i kommunens arkiv. Bara du vet var ett Götenehus står ska du nog få fram informationen!

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #3 skrivet: 15 feb-11 kl 21:29 »
Ska du demontera det för att flytta?
Det är oftast inte så svårt att demontera någotsånär moderna hus, även om man saknar ritningar.

Vad har du för resurser?
Mobilkran, lastmaskin, släp?

Kommunen har nog bara det som krävdes för bygglovet, dvs fasad och eventuellt planritning.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Ptr

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 17 feb-11 kl 14:11 »
Handkraft!

Det är levererat i 1,20m sektioner och tänkte dela det i likadana delar. Min tanke var bara att om man hade en monteringsanvisning på i vilken ordning det monterades så skulle det vara enklare att använda den baklänges.

Ritnignar från kommunen ska vi hämta, nån finns kvar. Men frågan är vad som fanns mer en gång. Någon som har en sådan stuga och har nåt kvar?

Får väl se hur det går, om nån månad ska jag igång och en månad har jag på mig.

Ptr
Bara för att man känner att man borde, men det inte blir av så kan även möjligheten att man kunde, om det bara blev av även det vara rätt trevligt.

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #5 skrivet: 17 feb-11 kl 22:33 »
Handkraft!

Been there, done that, got a tshirt to prove it  ;)

Vill bara säga; Heja heja, skönt att det ännu finns kraft kvar hos folk.

Ta det försiktigt bara med sådant som kan ramla ner, inklusive dig själv.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Rajo

• med tillvaron ömsom guldkantad ömsom sorg..
    • Uppland
    • eclipsabventure
« Svar #6 skrivet: 17 feb-11 kl 22:52 »
Anders Niverud bor i Stenhamra, Stockhom har sålt, representerat många sådana Götene hus tidigare och bott i ett länge. Han kan säkert veta hur det ska monteras ned eller ha ritning kvar..
Med livet som insats men så gå då. Läs och lär om Stallenergi

Ptr

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 20 feb-11 kl 00:20 »
Skulle bara fattas annat, är höghöjdsarbetare och det var genom deet som jag kom i kontakt med detta, tog ner träden som stod i vägen för det nya huset.

Sätta ut namn så i forumet? Men men, har jag lov att kontakta? PMa  hellre när det rör andra och om ej tillfrågade.......

Hur som helst, tack för svaren!

Peter

ersam

• -
« Svar #8 skrivet: 20 feb-11 kl 21:30 »
Personligen skulle jag satsa på större sektioner för att få bättre fart i demonteringen. Om det går...

Ptr

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 16 apr-11 kl 00:18 »
Nu är det igång. Inte en ritning stämde, de var till det andra huset. Och där var inte lika mycket virke i detta, bara 40mm spånt och så fasad och mellanrum och tritex och massonit.

Spikat uppe och nere. Ett tiotal delar av innerväggarna nere. Drar igång på "allvar" nästa vecka.

Ptr

Ptr

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 02 maj-11 kl 01:05 »
Huset ner!

Och det mesta hemkört, ska städa lite på måndag och köra en del till tippen. Total överdrag på tidsplanen med 2 dagar trots två veckors försenad start. Och i prinsip har inget krånglat, inte ens vädret!

Det var väl det hela med denna tråden.

Ptr

ersam

• -
« Svar #11 skrivet: 07 maj-11 kl 22:15 »
Nej! Var är bilderna?!  ;)

Ptr

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 17 aug-11 kl 18:21 »
I kameran såklart!

Ptr

Kringlan

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 20 aug-11 kl 12:39 »
Ja varsågod att visa bilderna nu då! :-)

davidB

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 28 aug-11 kl 22:21 »
Ja vi är många som väntar.  :D

Jag är ingen expert men jag gillar att klura ut lösningar och experimentera för att finna ett billigt alternativ.

Dela detta:

* Inloggade just nu

361 gäster, 1 användare
Be

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser