Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Asbest och växter??  (läst 5878 gånger)

char

• Vad ska man göra när kojan är klar?
    • Gästrikland
Asbest och växter??
« skrivet: 15 feb-11 kl 13:41 »
Vi har upptäckt en hög med eternit på vår gård. Det hör väl inte till ovanligheten precis men i vårt fall ligger högen i söderläge, på en gammal gödselplatta med fanastisk jord, där vi tänkt odla i år. Frågan är: finns det någon risk att växter tar upp asbest? Har frågat en miljöskyddsinspektör i min kommun som svarat nekande, men jag tänkte ändå kolla: finns det någon annan där ute med annan uppfattning?

esten

• -
SV: Asbest och växter??
« Svar #1 skrivet: 15 feb-11 kl 13:57 »
Nej . Växterna tar inte upp Asbest .
Asbest är ett mineral men med ganska grov srtuktur .

De som sagts om stenåldersbosättningar där befolkningen dött av magcancer från asbest har berott på leran de använde i sina matkärl som innehöll asbest och på så vis vid matlagningen "skapades" ner i maten .
« Senast ändrad: 16 feb-11 kl 10:22 av esten »

char

• Vad ska man göra när kojan är klar?
    • Gästrikland
« Svar #2 skrivet: 15 feb-11 kl 14:57 »
Stort tack för ditt svar!

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 16 feb-11 kl 09:05 »
Asbets ar ju en form av mineral som existerar naturligt i var natur sa jag tror inte att vaxter kan ta upp just den mineralen i mangder som ar skadliga for manniskor. Daremot skall du nar du tar reda pa det gamla skrapet naturligtvis ha mask och sedan se till att dumpa det som riskavfall i din kommuns soptipp. De som drabbas av cancer framkallat av asbetsexponering ar de som hanterat asbets dagligen i manga ar eller vid extrema situationer som tex brander och explosioner (typ 911). Sa var inte onodigt orolig for att stada upp pa din gard.

Radhusman

• Norge
« Svar #4 skrivet: 17 feb-11 kl 11:25 »
Halvmask med partikelfilter P3 och skyddskläder (engångsoverall) som kastas tillsammans med avfallet hade jag använt vid ev. hantering. Viktigt är att undvika dammbildning så att göra arbetet efter en tid av regn samt lätt vattenbegjutning är att rekommendera. Förpacka avfallet i rejäla plastsäckar och märk "ASBEST".
Rådgör med kommunen/fackman om det är lämpligt att låta högen vara eller om du behöver köra den till din lokala avfallsanläggning.

Vilse

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 17 feb-11 kl 11:35 »
Jag är väldigt kluven till vad som är säkert eller inte när det gäller asbest.

Man kan få lungcancer av att inandas asbest, fakta.

De som fått magcancer i oesofhagus, där strupe går in i magsäck har till 90 %
jobbat med asbest.
Jag har varit på en mailinglista med kvinnor som vårdat manlig familjemedlem som haft cancer i just oesophagus.
Alla dessa män hade jobbat med asbest.
Det finns ingen studie som fastslår att så är fallet och det finns ingen ersättning vid denna typ av cancer som vid lungcancer och arbete asbest.

Min man jobbade på byggen och rev asbest inredningar under sin ungdom och var flitig hobbymekaniker,,mycket asbest i hans vardag.
Han sa alltid att han minsann inte hade fått några skador av det och så kom hans cancer i matstrupe ingång till magsäck med raketfart,,hade växt i det dolda då man aldrig har ont i mage strupe som ju är van vid att vidgas.

Vid diskussioner på denna mailinglista så framkom det att 90% visste at deras son/man/far jobbat med asbest och 10% var osäkra.

Så inandas asbest är lika farligt som att äta den.
(min man satt och åt sin medhavda lunch på byggena och drack ju kaffe medans han meckade bil)

jag skulle nog vilja se till att få rejält med jord ovanpå detta.

det är ju partiklar och dras inte in i grönsaker,,förutom olika sorters lökar som man ibland ser ta med sej krossat glas o krossat porslin in i sina ätbara delar.
Ovanjord odling javisst,,men med rejält med jord för at begrava eterniten.

Dela detta:

* Inloggade just nu

402 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser