Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Växtbelysning för att dra upp plantor  (läst 9817 gånger)

Lars Pers Maria

• -
Växtbelysning för att dra upp plantor
« skrivet: 13 feb-11 kl 21:22 »
Jag funderar på att köpa nån sorts växtbelysning alt endast lysrör till armatur som jag redan har (visst kan man göra så?)
Tips på bra inköpsställen, märken, dåliga produkter eller annat mottages tacksamt!
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
SV: Växtbelysning för att dra upp plantor
« Svar #1 skrivet: 01 apr-11 kl 23:31 »
Puttar upp, har letat efter pendelhängd lysrörsarmatur överallt känns det som, men verkar svårt att hitta...
Självhushåll till nytta och nöje

kiml

• Svensk lantras
    • Lappland
« Svar #2 skrivet: 01 apr-11 kl 23:50 »
Vanliga lysrörsarmaturer med vit/blå lysrör fungerar prima. ("840 - 4000 K, Kallvit" eller "860 - 6000 K, Dagsljus".)

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #3 skrivet: 02 apr-11 kl 00:04 »
Det finns en himla bra lampa som är alldeles gratis och som växterna är anpassade till.

Kersthin

• Häxa inom Siljansringen.
    • Dalarna
    • http://oxbacken.de
« Svar #4 skrivet: 04 apr-11 kl 09:00 »
 :D Vi använder vanliga lysrör, som får lysa i ca 14 timmar/dygn, och vi har vanliga konsoller för både lysrör och plantor, sen är det bara att flytta upp/om allteftersom det växer! Har ca +20-24 C i skrubben, inget fönster!
Men har man dem i kallutrymme, kanske man lär ha element så de får den temp de behöver.
I vår skrubb växer det så det knakar och det är:
"Kina" tomater (en sort som min arbetskamrat tog frön från i Kina). En söt frukt, form likt ett plommon, lika stort, och ger massor! 8)
Tobak Alida
Jalapeno
Paprika
Chili
Tomatpaprika
 ;D
Ska nu så frön till penseer i små växthuslådor, i mitten på april, blir det Gurkfrön och lite annat snabbväxande saker. :P
Var till växthusen igår, nu har snön smält så pass så det gick att gå dit, men grundvattnet är högt så gångarna står helt i vatten,  >:( så tjälen är ur backen där, när vattnet sjunkit undan, blir det in med element och börja plantera så smått, ja jorden ska ju ha en ca + 18-20 grader och att den reder sig.

Det blir otroligt dyra frukter, men det är värt varenda öre.....så goda som de är!
Vi bor i zon 7-9 där växthusen står är det säkerligen zon 5 men bara där, för solen ligger på hela dagarna, utanför det första växthuset har vi anlagt örtagården, dit ska kallbänken flytta oxå, men kikade i den igår, och under halmen växer det Salvia och persilja....så vi flyttar den i höst!
Odlingshälsningar
Kersthin
Var rädd om Moder Jord, behandla henne väl, och du får tusenfaldt igen. :)

Kersthin

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 04 apr-11 kl 09:01 »
Det finns en himla bra lampa som är alldeles gratis och som växterna är anpassade till.

8) Jo det gäller ju att ha fönster anpassade till det, och framförallt plats, som vi har det, har vi säkert över hundra skolade småplantor nu! Och då skulle vi överhuvudtaget inte få plats i köket, där söderfönstret är, och inte så stort heller.
 :D Kersthin

Dalton

• Dalsland
« Svar #6 skrivet: 04 apr-11 kl 09:05 »
Zon 7-9? Trodde bara det gick till 8 plus fjällen?  ???

kal

« Svar #7 skrivet: 04 apr-11 kl 11:50 »
Har i år köpt en LED växtlampa, med blandat ljus blått, rött och vitt, enligt försäljaren förbrukar 1/7 av högtrycksnatrium, och ger 600w
Återstår att se.. Säljes via växthusteknik.
« Senast ändrad: 04 apr-11 kl 12:00 av kal »

Kersthin

• Dalarna
« Svar #8 skrivet: 04 apr-11 kl 13:52 »
Zon 7-9? Trodde bara det gick till 8 plus fjällen?  ???

Nejdå, jag var på marknan och skulle köpa perenna blommor, och då var det en gammal farbror som frågade var jag bodde, och då sa han att däruppe är det zon 9, det finns plantor till sådant oxå, sen kan man skapa andra zoner i trädgården med dalar och buskar.

Djinn

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 04 apr-11 kl 13:57 »
Den generella zonkartan som vanligtvis används i Sverige:

http://www.tradgard.org/svensk_tradgard/zonkartan.html

Den är indelad i zon 1-8 + fjäll.

Zon 9 är något eget hittepå.

fishyerik

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 04 apr-11 kl 14:07 »
Har i år köpt en LED växtlampa, med blandat ljus blått, rött och vitt, enligt försäljaren förbrukar 1/7 av högtrycksnatrium, och ger 600w
Återstår att se.. Säljes via växthusteknik.

Den ger absolut inte 600 watt, vad som påstås är att de kan motsvara upp till 600 watt  högtrycksnatrium-belysning, (HPS) vilket jag ställer mig högst tveksam till om man inte syftar till en högtrycknatriumbelysning utan reflektor.

De allra bästa LEDsen och de allra bästa HPS ger ungefär lika många lumen per watt, visserligen kan man välja våglängder som är mer effektiva för fotosyntes med LED, men skillnaden är inte så extrem. Blå och röda LEDs kommer inte i närheten av HPS vad gäller lumen per watt heller. I de där armaturerna sitter det definitivt inte 90 LEDs som kostar runt en femtiolappp styck, så det är inte "top of the line"-LEDs.

Vad som är bäst att belysa växter med förutom solljus beror lite på formen på odlingsytan, långsmala ytor är lysrör bra för, T5 och elektroniska drivdon kan man få ut mer ljus per watt av än gamla armaturer. För stora nära kvadratiska ytor är Metallhalogen och högtrycksnatrium bra. För väldigt små ytor kan LED vara försvarbart, men bara de allra bästa är mer energieffektiva än till exempel bra T5 med elektroniska drivdon, och de är måttligt mer affaktiva.

Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

kal

« Svar #11 skrivet: 04 apr-11 kl 23:30 »
Det jag vet är att med LED så kan planten använda 95% av energin jag trycker in, jämfört med 10 - 20 %??  för HPS.
Sen har de betydligt lägre  energi konsumtion än de resterande alternativen. Men visst de är ingen HPS i lumen eller lux mätt.
Folk odlar potatis under dem och verkar nöjda i övrigt.
Påstår inte att de är de ultimata alternativet och har aldrig gjort.Beror väl på vad som krävs i varje enskild situation?

i övrigt hänvisar jag till tillverkarens sida:
http://www.tradgardsteknik.se/katalog/artikel/LED-TRG+V%C3%A4xtbelysning+90W+TRG-System/3236-24-11/

fishyerik

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 05 apr-11 kl 08:02 »
Av energin du trycker in får du ut i storleksordningen 20% synligt ljus från bra belysningar, vare sig det är LED, lysrör eller HID, rätt grovt värde, men det är ungefär där det ligger idag. Riktigt bra blå LEDs är de som ger ifrån sig mest synligt ljus per watt om man mäter energin, och även vad gäller photosyntes-effektivitet. Blått ljus ger dåliga lumen och luxvärden, och ger växterna ett kompakt växtsätt. Rött ljus är lysdioder inte särskilt effektiva på att framställa, men det ger bättre lumen och luxvärden per energimängd, och får plantorna att sträcka på sig, så om man tittar på en luxmätare och mäter hur högt växterna växer per tidsenhet ser det bra ut, men det är inte alltid huvudmålsättningen är så gängliga plantor som möjligt.

Blått och rött ljus är mer effektivt för klorofylls fotosyntes än andra våglängder, men växter har hjälppigment som gör att de kan nyttja allt synligt  ljus, även om det inte blir riktigt lika effektivt som om man lägger sig enbart på klorofylls optimala våglängder.

Jag tror inte de LED-armaturerna är värdelösa, men jag tror att de i bästa fall kan motsvara en bra HID-armatur på 150W. Och med lite tur håller de tills det är dags att byta ut den för att det finns så mycket bättre LED-armaturer som är billiga dessutom.
Kött är delar av djur!

Ulric Eriksson

• Gäst

fishyerik

• Uppland
« Svar #14 skrivet: 05 apr-11 kl 13:04 »
Glömde nämna det, trädgårdsteknik är troligtvis inte tillverkaren. Jag vet att de skriver att de utvecklar dom, men med största sannolikhet menar dom då helt enkelt att de beställer dom med olika kombinationer av olika färger på LEDarna. Precis likadana armaturer går att köpa via ebay.com för under halva kostnaden inklusive frakt och tull.

Artikeln i ATL säger inte särskilt mycket av praktiskt värde, tillväxten verkar de ha bedömt subjektivt, och ljusmängden har de jämfört i antal fotoner, och de har bara jämfört ett förhållande mellan blått och rött ljus. För den delen så står det inget om det "vita" ljuset, vilka våglängder det var uppbyggt av.

Forskaren har forskat en hel del på LED, i en artikel står det bland annat följande: "Han har forskat på växthusbelysning sedan 1980-talet och när lysdioderna väl blir bättre vet han precis hur de ska användas bäst." Artikeln är från december 2010 http://lamporled.se/?p=22

Kött är delar av djur!

sassalea

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 26 aug-13 kl 17:35 »
Tittar själv på växtlampor från professionalgrow. Deras priser på dyrare belysningstekniker är ganska låga.

Ska nog satsa på LED.

Någon som beställt därifrån och vet att det fungerar bra?

http://www.professionalgrow.se/sv/belysning

tesåpa

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 27 aug-13 kl 20:50 »
Jag funderar på att köpa nån sorts växtbelysning alt endast lysrör till armatur som jag redan har (visst kan man göra så?)
Tips på bra inköpsställen, märken, dåliga produkter eller annat mottages tacksamt!

Kan man ta en sån här? http://www.biltema.se/sv/Bygg/Belysning-och-lampor/Belysning-utomhus/Stralkastare-LED-350110/

Dela detta:

* Inloggade just nu

569 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser