Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tak över ensilage  (läst 4277 gånger)

purelyplatonic

Tak över ensilage
« skrivet: 11 feb-11 kl 11:04 »
Hur har ni löst detta med at ha tak över en ensilagebal?

Vi har en sådan här rundbalshäck och hade tänkt att fodra ute men fick aldrig riktigt till det med pressening och med all snö som kom i nov och dec så blev det så att vi fodrade dem innomhus. Nu har ströbädden blivit så hög så att man nästan slår huvudet i taket (lågt i tak) och måste lösa detta med att fodra ute.
Har ni någon bra lösning som är smidig? Våra tackor kan inte äte mitten på balen i denna rundbalshäck så man måste på ett smidigt sätt kunna ta sig in och gräva fram fodret samtidigt så måste den vara lätta att flytta när man ska byta till en ny bal etc.

Visa gärna bilder om ni kan.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: Tak över ensilage
« Svar #1 skrivet: 11 feb-11 kl 17:00 »
Jag är nyfiken på svaren, så jag skriver ett inlägg. Vi fodrar i runbalshäck utan tak, det hade ju inte varit några problem om inte de minsta tackorna envisats med att vistas inuti rundbalshäcken... ::)

Fast då hjälper ju egentligen inte tak eftersom de tar sig mellan spjälorna.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

hustran

« Svar #2 skrivet: 11 feb-11 kl 18:00 »
Vi har också rundbalshäck,siltbergs som är lite smalare (fåren når till mitten) den är tredelad alltså lite pilligare att flytta. Nordpost har vi också, den är lite bredare så där kan man få peta ned ensilaget om det blir ett "torn". Den rullas lätt till nästa bal om man har det så. Tak har vi aldrig haft,det verkar inte behövas.Våra djur äter 1 bal på ca. 5 dagar. Snö eller hällregn verkar inte bekymra fodret nämnvärt....tror jag.  :)

ulfg

« Svar #3 skrivet: 11 feb-11 kl 22:25 »
Tag en lastpall. Ställ hela balen på den. Ta en kniv och strimla upp 20 cm br remsor från botten till toppen runtom hela balen. Låt ca 30 cm br plast vara kvar utefter remsorna. Dra bort all den vita fransiga plasten innanför. Låt tackorna äta sig igenom hela balen. När balen sjunkit ihop nästan helt, ta bort plasten och ös upp det sista i foderhäcken. Flytta på lastpallen och börja om med en ny bal på ett nytt ställe. Fördelar: den kvarvarande plasten skyddar ensilaget från regn och snö. Enkelt och lätt att flytta runt foderstället. Nackdelar: ca 10-20 % spill. Värt att testa?
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

purelyplatonic

« Svar #4 skrivet: 12 feb-11 kl 09:26 »
Tag en lastpall. Ställ hela balen på den. Ta en kniv och strimla upp 20 cm br remsor från botten till toppen runtom hela balen. Låt ca 30 cm br plast vara kvar utefter remsorna. Dra bort all den vita fransiga plasten innanför. Låt tackorna äta sig igenom hela balen. När balen sjunkit ihop nästan helt, ta bort plasten och ös upp det sista i foderhäcken. Flytta på lastpallen och börja om med en ny bal på ett nytt ställe. Fördelar: den kvarvarande plasten skyddar ensilaget från regn och snö. Enkelt och lätt att flytta runt foderstället. Nackdelar: ca 10-20 % spill. Värt att testa?

Jag fattar inte riktigt hur du menar. SKa man ha en topp kvar av plast samt remsor ner eller bara en topp?

knodden.

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 12 feb-11 kl 09:45 »
en bild på en sån remseskuren bal hade inte varit fel.

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #6 skrivet: 12 feb-11 kl 10:07 »
Jag har provat i år med att skära ur trekanter ur balen i midjehöjd på mig, (ca100 cm upp från backen). Trekanterna jag skär ur är ca 2 dm åt alla håll med spetsen nedåt. Läste det tipset här på alternativ tror jag o vi tycker att det funkar jättebra. Jag skär trekanterna med en halvmeter i mellan dem runt om balen o då får nästan alla mina tackor (10 st) plats att äta samtidigt. Det blir inte så mycket spill o dom äter ur balen jättebra. Dom har även hö i en rundbalshäck, men föredrar ensilaget, men då har alla nån stans att äta. Plasten o nätet blir kvar o det är bara att ta bort när balen nästan är slut, det lilla ensilaget som är kvar innuti slängs över i rundbalsgrinden.
Funkar över förväntan hos oss!
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

purelyplatonic

« Svar #7 skrivet: 12 feb-11 kl 11:19 »
De kan alltså äta fast nätet är kvar?? Finns det inte risk att de fastnar om det är behornade djur?

ulfg

« Svar #8 skrivet: 12 feb-11 kl 18:03 »
Plasttaket på ensilagebalen skall vara kvar. Man skär bara 2 dm br remsor utefter sidorna på balen. Eller skär trekanter som Erica gör. Att plasttaket på toppen av balen är kvar är liksom hela vitsen med att skära upp balen på det här viset. Det blir ju det som skyddar  från regn och snö. Naturligtvis skall det där finmaskiga nätet innanför den tjocka ensilageplasten rivas bort. Annars äter fåren upp det. Gör väl ingen jättestor skada men varför skall fåren få i sig plast av misstag? På med handskar och riv bort det helt efter att ha strimlat upp sidorna. Har ingen bild, men se bilden framför er: stor vit bal på lastpall, uppstrimlad utefter sidorna, 15 får som äter sig igenom sin "konservburk" med mat. Perfekt.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Fåraherden

• -
« Svar #9 skrivet: 15 feb-11 kl 20:56 »
Plasttaket på ensilagebalen skall vara kvar. Man skär bara 2 dm br remsor utefter sidorna på balen. Eller skär trekanter som Erica gör. Att plasttaket på toppen av balen är kvar är liksom hela vitsen med att skära upp balen på det här viset. Det blir ju det som skyddar  från regn och snö. Naturligtvis skall det där finmaskiga nätet innanför den tjocka ensilageplasten rivas bort. Annars äter fåren upp det. Gör väl ingen jättestor skada men varför skall fåren få i sig plast av misstag? På med handskar och riv bort det helt efter att ha strimlat upp sidorna. Har ingen bild, men se bilden framför er: stor vit bal på lastpall, uppstrimlad utefter sidorna, 15 får som äter sig igenom sin "konservburk" med mat. Perfekt.

Jag tror att nätet kan göra rätt stor skada. Vi hittade två döda hjortar här. Obduktionen visade att de hade ensilagenät som fastnat i vommen. Får har ju en liknande uppbygngad på sitt matsmältningssystem.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

purelyplatonic

« Svar #10 skrivet: 03 mar-11 kl 13:44 »
Nu har jag testat detta med att skära remsor och efter ½ dag så var den helt massakerad. Plasten hade de dragit bort och balen var i stort sett utspridd på marken.  >:D
Har jag alldeles för vilda tackor eller måste man lära upp dem?

Dela detta:

* Inloggade just nu

567 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser