Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tillåtet att sjuta var som helst?  (läst 17370 gånger)

Wizard

• Arrendegården
SV: Tillåtet att sjuta var som helst?
« Svar #20 skrivet: 28 feb-11 kl 21:05 »
Det är en väldigt skillnad på en ansvarsfull jägare och någon som avlossar sitt vapen till synes utan anledning och utan hänsyn till att han skrämmer sina grannar. Det kan rent av vara avsiktligt, att han vill att hans grannar skall känna obehag. Det finns flera jägare här i byn och jag har aldrig varit med om något liknande. Skulle jag prata med dem så har de säkert samma inställning som mig, att så här beteer man sig inte med vapen. En gång i min ungdom så har jag träffat på något liknande. Det var en äldre jägare, med alkoholproblem, som en gång i månaden gick ut och sköt ett par skott upp i luften, för att "rensa bort rosten".
Och då gäller detta för resten av jägarkåren per automatik?

Lägg ner för du har uppenbarligen ingen aning vad du snackar om!

Har man jakträtten på en mark så har man det, oavsett om någon tycker det är "otäckt".
Kolla upp personen i fråga innan du lallar vidare med dina konspirationsteorier!

LasseDalom

• -
« Svar #21 skrivet: 28 feb-11 kl 21:50 »
Citat från: Wizard
Och då gäller detta för resten av jägarkåren per automatik?

Vi vet ju inte ens om karln som skjuter är jägare eller om han ens har licens för sitt vapen. Det finns ingen info om han har jakrätt eller inte. Du ger dig ut och försvara saker du inte vet något om. Galningar med vapen finns tyvärr.

Wizard

• Arrendegården
« Svar #22 skrivet: 28 feb-11 kl 21:59 »
Vi vet ju inte ens om karln som skjuter är jägare eller om han ens har licens för sitt vapen. Det finns ingen info om han har jakrätt eller inte. Du ger dig ut och försvara saker du inte vet något om. Galningar med vapen finns tyvärr.
Men du utgår ju från att han INTE har det...

Som jag har skrivit förut, tråden handlade om huruvida han FICK göra det enligt lag och det är avhandlat. Du kan inte diktera dina egna lagar efter ditt tycke och tänke.

Jakträtt har du per automatik om du äger marken och bor utanför stadsplanen. (med vissa extrema undantag som dock inte är fallet i denna tråden, då hade det varit känt)
Visst ger det dig inte rätt till vilket vilt som helst men allt som inte är kvoterat är ok så länge man inte skjuter mer än vad marken bär. (rekommendation, inte lag)
Har en känsla att jag är duktigt mer påläst om detta än dig och jag tänker inte förkovra någon som inte vill lyssna...

Kolla in knypplingsforumet kanske ;)

LasseDalom

• -
« Svar #23 skrivet: 28 feb-11 kl 22:08 »
Jag utgår dels från att han kanske inte har det helt och hållet rätt helt lagligt. Sedan finns nästa risk att allt är lagligt men att han har någon form av problem, begynnande demens kanske, som gör det hela omlämpligt. Och i tredje hand, även om allt är helt lagligt, med licenser och jakträtter. Men det kan röra sig om att han bryter mot andra lagar när han skjuter. (almänfarlig vårdslöshet) Och slutligt, trots om alltändå är helt lagligt så visar han väldigt dåligt omdöme när skjuter så att han skrämmer sina grannar. Tänk att släppa ut sina barn för att leka och inte veta när det smäller ett skott nere vid nästa gård. Ungar far och leker precis överallt. Jag förstår verkligen att man blir orolig för det.

PS. Varför blir alltid jägare så förbannade när man ifrågasätter något som har med deras vapen att göra? DS.

Wizard

• Arrendegården
« Svar #24 skrivet: 28 feb-11 kl 22:22 »
PS. Varför blir alltid jägare så förbannade när man ifrågasätter något som har med deras vapen att göra? DS.
Ja det kan ju inte ha att göra med din fientliga inställning till oss jägare att göra i alla fall som är baserade på dina åsikter och inte fakta...

Vänligen läs vapenlagstiftningen och kanske literaturen Nya Jägarskolan från Svenska Jägareförbundet så lovar jag dig att jag skall svara på alla dina funderingar efteråt när du kan skilja på lag och fantasi.

Juppepinne

• Östergötland
« Svar #25 skrivet: 04 mar-11 kl 11:43 »
Usch så trött jag blir på att läsa sådana här inlägg.. När TS har en seriös fråga och verkligen vill veta vad som gäller förstår jag inte hur det kan komma till personangrepp på varandra.
Om min granne skulle skjuta med sitt vapen i tid och otid så är det första jag skulle göra att prata med honom för att kolla hur han verkar vid det tillfället. Kanske är han som vissa säger onykter eller på annat sätt otillräknelig men utan att prata med honom förstår jag inte hur man kan få ett svar på det.. Verkar han hotfull så skulle nästa steg vara att ringa polisen..
Jag är inte jägare men har heller inget emot dem.
27-årig tjej som bor på landet på en liten gård tillsammans med min sambo, vår hund och massa hönor och tuppar.

Wizard

• Arrendegården
« Svar #26 skrivet: 04 mar-11 kl 21:36 »
Jag har ingen fientlig inställning till jägare så länge ni respekterar andra människor och alla arters rätt att finnas till.
Ja, vilka tror du står för att majoriteten av våra vilda djur överhuvudtaget existerar i vår natur?

Många ser jägare som några mordiska varelser om bara vill döda... Synd att ni missar hela viltvårdsaspekten och det underbara med vår natur!
Vi skördar räntan av de starka viltstammar som tål det, det är liksom hela syftet med viltvården!

Hade det inte varit för oss jägare hade t ex skåne inte längre haft rapphöns och rådjur.
Jag vet inte hur mycket tid och pengar jag spenderar på de få rapphöns vi har på mina marker för att de skall ha en chans att överleva. Jag hoppas att om 10 år kanske göra ett försiktigt uttag till grytan men det får vi se hur det går. Vad de rapphönsen kommer att kosta om vi räknar pengar vet jag ej men Beluga kaviar är nog billigare!
Dock ser vi till att skogsfågeln har bra habitat i form av viltåkrar som är fredade och skyddade samtidigt som tillgången till föda är god.

Drar inte jag mitt stå till stacken för att hjälpa våra djur då vete fan vad mer jag skall göra!

Tappade räkningen på allt foder jag körde ut i vintras till rådjuren och jag valde att endast skjuta en liten bock förra året eftersom jag misstänkte att getterna skulle kasta kiden igen.

Du kanske skulle spendera lite tid med oss seriösa jägare så får du se hur det går till på riktigt!
Jakten består av 0.1% kröka fingret, resten är viltvård!

LasseDalom

• -
« Svar #27 skrivet: 04 mar-11 kl 21:49 »
Viltvården är helt ok (sysslar med det själv i liten skala), om det inte vore för att det ingår i den att förfölja våra rovdjur. Sen har jag också lite svårt för den rena nöjesjakten, där man skall jaga och döda djur utan att det egentligen ger någon vettig avkastning i form av föda.

Wizard

• Arrendegården
« Svar #28 skrivet: 04 mar-11 kl 22:41 »
Viltvården är helt ok (sysslar med det själv i liten skala), om det inte vore för att det ingår i den att förfölja våra rovdjur. Sen har jag också lite svårt för den rena nöjesjakten, där man skall jaga och döda djur utan att det egentligen ger någon vettig avkastning i form av föda.
Förstår inget av det du skriver...
Vart i viltvården skall man "förfölja våra rovdjur"?

Nöjesjakt har jag även lite svårt att förstå vad du menar... Tror du att folk skjuter älg för nöjes skull och sedan struntar i köttet?

Visst äter jag inte alikor, trutar och räv men det beror på att de inte går att äta. Har provat äta räv men det gick inte ner.
Vänligen läs på lite mer och blanda inte ihop termerna jakt, skyddsjakt och viltvård med nöjesjakt. Känner ingen "nöjesjägare" i Europa enligt dina teser.

Jan lindgren

« Svar #29 skrivet: 04 mar-11 kl 23:08 »
Hej!
Som icke jägare är jag glad över att jägarna här i trakten håller mark öppen, planterar träd och buskar åt viltet vilket gynnar även oätliga djur och ordnar viltvatten vilket gynnar groddjuren. Att de dessutom gör sig besväret att hålla efter vissa djur för att rädda andra från utrotning är beundransvärt. Vi vet att många vadarfåglar minskat kraftigt på grund av trutar, kråkfåglar och räv.
Visst finns det nöjesjägare. Att betala 250 kr för att få skjuta en gräsand begriper jag inte riktigt men det ger arbete åt en del företag.

Det skjuts också en del i mitt närområde. Det är utmärkt att folk övar. De flesta som skjuter känner jag och vet att de gör det med gott omdöme. Jag tål att det smäller lite ibland.
MVH
Jan

regnpipan

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 07 mar-11 kl 08:20 »
SVAR I EGENSKAP AV MODERATOR:
JAG HAR RÖJT LITE I TRÅDEN. rADERAT EN DEL OCH KNOPPAT AV EN DEL.
FORTSATTA DISKUSSIONER KRING "NÖJESJAKT" HÄNVISAS TILL ANNAN TRÅD, DENNA TRÅD BÖR FORTSÄTTNINGSVIS HANDLA OM VAR DET ÄR TILLÅTET ATT SKJUTA.

Nina K

• Skåne
« Svar #31 skrivet: 08 mar-11 kl 17:05 »
Har haft en del att göra och inte kollat tråden på ett tag. Tycker att det är lite trist att det tycks spåra ut till något annat. Har för mig att denna granne har jaktlicens och att de rör sig om övningskytte eller nån form av träning av hans jakthund. Vilket det är vet jag inte eftersom jag inte ser någon övningstavla. Det är INGET vilt som han sjuter, som kajor, räv osv. Har inget emot jägare som håller efter markerna. Vi har redan en farbror som brukar gå runt om vår mark. Det enda är att han säger till i förväg när han kommer att vara ute. Denna granne det gäller har inte sagt något om att han kommer att ha övningskjutning överhuvudtaget. Om det fanns en tavla vi ser så vore det okej och att han nämt det så hade det varit bra.Tog för givet att skyttebanor gällde för sådant.  :-\  Tack för de svaren och inga mer påhopp urspårningar.

Vi har bestämt oss att höra med polisen vad som gäller.

regnpipan

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 09 mar-11 kl 07:15 »
Har för mig att denna granne har jaktlicens och att de rör sig om övningskytte eller nån form av träning av hans jakthund. Vilket det är vet jag inte eftersom jag inte ser någon övningstavla.

Om det rör sig om en apporterande hund kan det ju tänkas vara en startpistol han skjuter med samtidigt som han slänger ut en dummie eller något riktigt apportvilt. Så gör min granne rätt ofta när han tränar med sina hundar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

535 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser