Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönsbytardag Uppland  (läst 55790 gånger)

evel

• Uppland
SV: Hönsbytardag Uppland
« Svar #200 skrivet: 07 maj-11 kl 20:04 »
Jag kommer iaf att ha med mig

ett gäng vaktlar (tre hönor och en tupp, japanska, viltfärgade, honungstupp)
4 st tuppar till slakt eller byte mot andra tuppar
Några stycken plattor matägg storlek vaktel och dvärgvaktel.

Squashplantor
Ev. "bäbis" tomatplantor.
Någon vattenmelonplanta

Ska också gå igenom stallet och se vad som hittas.
* Hundar * Katter * Hästar * Vaktlar *

Phantom

• Södermanland
« Svar #201 skrivet: 07 maj-11 kl 20:38 »

ett gäng vaktlar (tre hönor och en tupp, japanska, viltfärgade, honungstupp)

Vad är priset på dessa? ^^

Dajen

• Uppland
« Svar #202 skrivet: 07 maj-11 kl 21:11 »
Måste ju bara säga att det är ett så fantastiskt roligt initiativ, detta! Ser verkligen fram emot morgondagen! Var där i höstas/sensomras också, men nu verkar det bli ännu bättre!  ;D

Pip

• Pip
    • Uppland
« Svar #203 skrivet: 07 maj-11 kl 21:56 »
Jag tänkte bara påminna alla som funderar på att handla djur att ta med lådor eller kattburar. Och ni som inte tänker handla, ta med lådor!

Jag kommer nog ha med mig 10 hönor, men har bara en eller två lådor i hönsstorlek.

hönan-agda

• Uppland
    • stadskärnan`s
« Svar #204 skrivet: 08 maj-11 kl 16:23 »
tack för en trevlig dag
det blev 2 kochin hönor och en hedemora höna med oss hem
vi med chihuahua valparna

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #205 skrivet: 08 maj-11 kl 17:13 »
Jättegod Cheesecake! ;D Trevlig dag!

Här såldes 2 tuppar och ett 20-tal ägg. Köpte en ny, ung JÄTTEFIN honungsfärgad vakteltupp av evel (tror jag  :-X) som nu har räddad livet på min äldre tupp (han är ju så fin men han parade sig ju inte!) med genom att "peppa igång" honom. ::) Nu är honungshönorna parade flera gånger om av båda tupparna så nu jäklar ska det väll kunna bli lite mer kycklingar av äggen i den buren! ;D ;D

Sedan har jag fått hem en till liten silkeschabotupp av Trallallaa som lyckades dumpa av en liten dv MES pojke på min mamma också... ;) ::)
« Senast ändrad: 08 maj-11 kl 18:41 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

anders 67

• Dalarna
« Svar #206 skrivet: 08 maj-11 kl 20:42 »
Och jag glömde sopa upp jorden efter mina växter  :-[
Annars så var det en jätte trevlig dag :D
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

Lurpa

• Gästrikland
« Svar #207 skrivet: 08 maj-11 kl 21:02 »
Tack för en härlig dag allesammans.

Jag går på som små rosa moln av lycka av att ha blivit ägare av 2 dv kochin hönor. De bor iofs hos min mamma
("hönan-agda") men lika glad är jag för de. Nu lär de ju bli flera turer dit ;P

De har fått namnen Pippi-Lotta och Pärlan.

Bor med min make, mina 3 barn, en powderpuff tik och 2 katter.
Jag samäger även några höns med min mamma (hönan-agda)

trallallaa

• Gäst
« Svar #208 skrivet: 08 maj-11 kl 21:06 »
Jätte kul dag!
Jag var precis lika förvirrad och snurrig, som vanligt, men jag hittade dit ialla fall denna gång !!!!
 ;D ;D ;D
Åkte hem med MASSOR av löpanksägg från Anders  :-*, träffade Januschka,Husfrun och Pip med flera...
 ;D

Lillathyra

• -
« Svar #209 skrivet: 08 maj-11 kl 21:11 »
Och jag är lite besviken....... :-\ trodde det skulle vara fler som sålde höns men det var mer goda kakor än höns ::) ::)
Mycket kanske gjordes upp innan eller?
Kakorna var jättegoda, vädret var toppen och tack för fint upplägg på allt men var var hönsen? Ja, jag är lite besviken...

Men en Isbar höna bidde det iallafall och hon var finfin. Kanske min surhet kommer sig av att jag tappade en femhundring där ??? ??? Grrrrr. Någon som hittade den?

Lotus

• Ångermanland
« Svar #210 skrivet: 08 maj-11 kl 21:23 »

Tack för en trevlig dag! Jag kom hem med en höna, luftlök, paprika, tomat och pelargon och ett par badbyxor.  :D

OCH en supernöjd mage- vilket underbart fika! En kanondag. Jättefint arrangerat! Tack!

/Lotus med familj

trallallaa

• Gäst
« Svar #211 skrivet: 08 maj-11 kl 21:26 »
Och jag är lite besviken....... :-\ trodde det skulle vara fler som sålde höns men det var mer goda kakor än höns ::) ::)
Mycket kanske gjordes upp innan eller?
Kakorna var jättegoda, vädret var toppen och tack för fint upplägg på allt men var var hönsen? Ja, jag är lite besviken...

Men en Isbar höna bidde det iallafall och hon var finfin. Kanske min surhet kommer sig av att jag tappade en femhundring där ??? ??? Grrrrr. Någon som hittade den?
Nope hittade ingen femhundring och jag skulle bli jätte ledsen om jag tappade en  :-X :o !
Nu är det ju så att om alla kommer för att köpa...jaaa, då är det ju ingen som säljer, eller hur?
Hade du något att sälja  ;) ?
Jag hade en bunt med Chabokycklingar och lite MESar och massa avelsägg som jag inte fick sålt, men de kläcker jag väl själv  :P

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #212 skrivet: 08 maj-11 kl 21:38 »
Pip hade ju hela bilen full med hönor! ;D ;D Sedan bredvid mig satt några med massa hedemorahönor och sedan såg jag ännu fler hönor där vid altanen! Dock så sa det ju SWOOPP så var de sålda. ::) Gäller att vara väldigt snabb om man vill hinna få tag på några hönor innan de är slutsålda.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Granbackstove

• Uppland
« Svar #213 skrivet: 08 maj-11 kl 21:40 »
Tack för en trevlig dag!  :D

Kan man månne få receptet på de goda korvbröden?  :)
Har genbank för bland annat sybehör och blomkrukor från 1900-talet.

Månskensbonden

• Uppland
« Svar #214 skrivet: 08 maj-11 kl 22:27 »
Två nya avelsgrupper och en massa spännande avelsägg att hoppas på blev min fångst idag.

Lyckades dessutom med att sälja slut på all kalvdans-/ost, alla Irisplantor och nästan all sättpotatis.
Lammskinnen och marsvinen fick tyvärr dansa hem igen, men de hade jag inga större förväntningar på att få sålda heller.

Tusen tack Husfrun och till alla er andra som gjorde min dag, idag.
Min dröm är att ha en mysig liten gård tillsammans med min fästmö Sara där vi kan ha våran lilla vovve Theo(Jackrussell), hennes katter, mina ankor, höns, får, kaniner och kvigor.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #215 skrivet: 08 maj-11 kl 22:31 »
Jaaaa,

de flesta hönsen var nog salda när jag äntligen kom fram.. men men.. det har kanske fördelar det ;) 

men att Pip försvann medan jag vände ryggen och pratade ankor *storsuck*  :'(  Hade stilla och för mig tänkt att köpa lite avelsägg - det var nog inte meningen denna gang. Det kommer säkert fler bytardagar. hade faktisk pa vägen hem funderat över att ha en hemma här i byn.. men i lokalen där vi vanligtvis har möten osv finns ingen toalett :(

Tack för initiativet och bra väder, roliga människor och allt :)

Januschka
« Senast ändrad: 08 maj-11 kl 23:10 av Januschka »
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Lillathyra

• -
« Svar #216 skrivet: 08 maj-11 kl 22:32 »
Nope hittade ingen femhundring och jag skulle bli jätte ledsen om jag tappade en  :-X :o !
Nu är det ju så att om alla kommer för att köpa...jaaa, då är det ju ingen som säljer, eller hur?
Hade du något att sälja  ;) ?
Jag hade en bunt med Chabokycklingar och lite MESar och massa avelsägg som jag inte fick sålt, men de kläcker jag väl själv  :P

Nej, jag hade inget att sälja. Jag trodde ju att jag skulle köpa mitt "startset" på min lilla hönsfarm här. :P

Pip hade ju hela bilen full med hönor! ;D ;D Sedan bredvid mig satt några med massa hedemorahönor och sedan såg jag ännu fler hönor där vid altanen! Dock så sa det ju SWOOPP så var de sålda. ::) Gäller att vara väldigt snabb om man vill hinna få tag på några hönor innan de är slutsålda.

Ja nog sa det SWOOPP alltid! Nästa gång kommer jag att vässa armbågarna bättre! Och det kanske var Pip jag köpte min isbarhöna av?

Tack för en trevlig dag!  :D

Kan man månne få receptet på de goda korvbröden?  :)

Jag vill åxå ha! ;) För de var smarro!

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #217 skrivet: 08 maj-11 kl 22:37 »
Två nya avelsgrupper och en massa spännande avelsägg att hoppas på blev min fångst idag.

Lyckades dessutom med att sälja slut på all kalvdans-/ost, alla Irisplantor och nästan all sättpotatis.
Lammskinnen och marsvinen fick tyvärr dansa hem igen, men de hade jag inga större förväntningar på att få sålda heller.

Tusen tack Husfrun och till alla er andra som gjorde min dag, idag.

Resten av sättpotatisen tar vi sedan mot ankor ;)

//Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Husfrun

• Uppland
« Svar #218 skrivet: 08 maj-11 kl 22:43 »
Tack allihopa! tack så hemskt mycket för en jättetrevlig dag! det var alla ni härinne som gjorde dagen så lyckad! :D inga höns? jag såg en massa höns och kycklingar! vi hade med drygt 20 stycken...och kom bara hem med 5 troliga tossiga tuppar ;D eller ja...det blev en bonustupp också! en gul orpington från minna...den stackarn får bo hos oss ett tag, eller...ja det var tänkt att han skulle hamna i grytan, men när barnen såg honom så blev de kära...så tuppskrället får väl hänga med ett litet tag till ;D
Och jag blev världens gladaste när Trallallaa hade sparat 2 Isbarhönor till mig!! jag blev överlycklig! det var jättekul att träffa alla även om jag verkade (som vanligt) aningens förvirrad och jag ser fram emot nästa gång vi ses!
Här kommer korvbrödet!

5 dl mjölk
50 gr jäst
ca 12-14 dl mjöl (jag använde hälften ekologiskt vetemjöl och hälften manitouba)
2 tsk salt
0,75 dl ljus sirap
75 gram ekologiskt smör

Värm mjölken till ca 37 grader, blanda ut jästen..ha i ca 75% av mjölet och sirapen...dega ihop allt..
Jag körde i assistent med degkrokar, när det har "degats" i ca 10 minuter så klicka i det rumsvarma smöret och nästan allt mjöl...dega 10 minuter till och ha sedan i saltet och resten av mjölet...
Dega 5-10 minuter till...jäs ca 45-60 minuter, rulla ut till små korvar och jäs ca 45 minuter till...grädda i 200 grader ca 8-10 minuter!
Det blir ca 25-30 stycken beroende på hur stora man gör...mina bidde lite stora ;D så man kan nog lätt få ut 30 stycken!
Om man använder manitouba så måste man nästan ha assistent då det mjölet måste knådas minst 20 minuter...men det går såklart bra att bara använda vanligt mjöl, då behöver man ingen assistent:)

Pip

• Pip
    • Uppland
« Svar #219 skrivet: 08 maj-11 kl 23:12 »
Tack för en supertrevlig dag!

Jag träffade endel forummedlemmar, men missade vissa tyvärr. Nästa gång blir det förhoppningsvis fler möten!

Dela detta:

* Inloggade just nu

640 gäster, 3 användare (1 dolda)
Vserik, torpjens

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser