Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bildäck  (läst 9820 gånger)

killermart

• Västmanland
Bildäck
« skrivet: 04 feb-11 kl 19:48 »
Hej!

Jag undrar om någon vet vart man kan få tag i gamla bildäck?.. behöver väldigt många så något större upplag med andra ord..

tack på förhand!

M

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Bildäck
« Svar #1 skrivet: 04 feb-11 kl 21:30 »
Fråga på ortens gummiverkstäder om de behöver hjälp med att bli av med skrotdäck. Just nu har de förmodligen inte mycket i lager men det lär ju bli desto mer efter vårens sommardäckrusch.

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #2 skrivet: 04 feb-11 kl 21:53 »
Jordskepp på gång eller? :)

Ja fråga bilskrotar och gummiverkstäder. Vi får däck gratis så det borde du också kunna få. Dom är bara glada att slippa ta hand om dom = skicka dom till Afrika eller gotland.
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

killermart

• Västmanland
« Svar #3 skrivet: 05 feb-11 kl 18:11 »
Nej inge jord skepp:)  Även om jag gärna hade gjort:)

Hade tänkt att använda dom som fundament /grund till ett växthus.. I växthuset tänker jag mig ett timmerhus:) Återkommer med lite mer info..

kackelo

• Skåne
    • Solåkra
« Svar #4 skrivet: 05 feb-11 kl 18:46 »
Finns det någon i Skåne som behöver så har jag däck liggande.
Får: Finull och Dorset/finull. Höns: Faverolle, Dvärg Kochin, Isbar (endast hönor), Maran (endast hönor), Maran (endast hönor)...och så hundar, katt och bin såklart :)

Misse

• nr 9424
« Svar #5 skrivet: 05 feb-11 kl 18:51 »
Jag kan fixa obegränsade mängder med däck. Mellersta Halland.
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

killermart

• Västmanland
« Svar #6 skrivet: 05 feb-11 kl 19:45 »
Misse!
Tack för det svaret.. :) Tack alla andra för visat intresse:))

andtol

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 09 feb-11 kl 09:01 »
Hade tänkt att använda dom som fundament /grund till ett växthus.. I växthuset tänker jag mig ett timmerhus:) Återkommer med lite mer info..

Kanske OT men:

Hur mycket elaka ämnen släpper gamla bildäck ut? Vill man ha dem i maten?

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #8 skrivet: 09 feb-11 kl 10:05 »
Hur mycket elaka ämnen släpper gamla bildäck ut? Vill man ha dem i maten?

... eller i grundvattnet?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #9 skrivet: 09 feb-11 kl 10:58 »
När bildäcket har blivit gammalt har nog alla flyktiga kolväten redan avdunstat från dem - det luktar ju mycket mindre om ett gammalt däck än om ett nytt. Och resten av gummit bryts knappast ned alls när det ligger nedgrävt i marken, det är en annan sak om det utsätts för solljus och luft. Metallen i eventuella dubbar kan förstås lakas ur med tiden, likaså stålcord, om däcket är så nedslitet eller sprucket att corden syns.

Rexiam

« Svar #10 skrivet: 10 feb-11 kl 16:51 »
HA-oljorna dunstar inte så bra. Rätt läbbiga grejor som blandas in i däcken för att bli kvitt bottenslaggen som blir över vid oljeraffinering.

killermart

• Västmanland
« Svar #11 skrivet: 11 feb-11 kl 11:06 »
Hej alla som skriver på min tråd! :)

Först tack för tankarna kring bildäcken..

Jag vet själv inte mycket om bildäck och hur det riktigt funkar med gifter och dylikt.. Däremot har jag sett många dokumentärer och bygg program där man använder just bildäck..
Men så klart har tanken slagit mig.. Jag hade tänk att "klä" bildäcken med Damm duk.. Vet inte om det funkar men det kan va värt att prova..:)

andtol

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 11 feb-11 kl 11:21 »
Men så klart har tanken slagit mig.. Jag hade tänk att "klä" bildäcken med Damm duk.. Vet inte om det funkar men det kan va värt att prova..:)

Vad är vinstern att använda bildäck i stället för naturliga material?

killermart

• Västmanland
« Svar #13 skrivet: 11 feb-11 kl 11:55 »
Jag får ju bildäcken gratis..

men om det finns billigare alternativ så är jag idel öra.. :)

Damm duken kostar inte så farligt mycket..

andtol

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 11 feb-11 kl 12:39 »
"fundament/grund"

Kan du inte använda natursten? Fyllnadsmassor? Är det ett väldigt stort växthus du ska bygga? Verkar vara så eftersom det ska vara timmerhus i det...

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #15 skrivet: 11 feb-11 kl 13:09 »
Skulle tro att det är nåt liknande det här :)

http://www.ecorelief.se/vart_naturhus.aspx
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #16 skrivet: 11 feb-11 kl 19:57 »
Risken är väl kanske att man blir åtalad för miljöbrott av någon nitisk åklagare om man börjar att gräva ner bildäck.... har varit mycket snack om framförallt HA-oljor från gammla däck.

Det är ganska omfattande regelverk kring att få ha gummiflis på ridbanor bla.

hayproducer

• Jämtland
« Svar #17 skrivet: 12 feb-11 kl 16:11 »
Jaha och i ladugården så ska korna numer ha liggmattor av gummi, det tar sig sa han som försökte sätta elt på plåttaket!!

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #18 skrivet: 12 feb-11 kl 19:13 »
Jord kan också packas i en löstagbar form.

sökord: "pisé", "rammed earth".
komihåg: "tänk på paraply-och-stövlar-regeln". Huset ska ha utstickande tak (för att skydda mot regn) och vattentålig grund.
« Senast ändrad: 12 feb-11 kl 19:19 av vattuvarg »
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

789 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser